تبیان، دستیار زندگی

روایت استاد انصاریان از دیدار با آیت الله العظمی سیستانی

استاد حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان از دیدار با حضرت آیت الله سیستانی نقل می كند:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دیدار با ایت الله سیستانی
حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان از دیدار خود با حضرت آیت الله سیستانی نقل می كند: خدمت آیت الله العظمی سیستانی در نجف رفتم. دلم می خواست ببینم زندگی ایشان كه پول شیعه برایش می آید، چگونه است؟!
شیعیان هند، خواجه های هندی در آفریقای جنوبی كه ثروتمندترین مردم كره زمین هستند، و بخشی از شیعیان پاكستان، هند، ایران و عراق، پول خمس خود را به ایشان می دهند.
اولین بار بود كه ایشان را می دیدم. كوچه ای كه منزل ایشان در آن بود، كوچه ای برای ۴۰۰ ـ ۵۰۰ سال پیش نجف بود. خانه ایشان هم چند پله داشت كه از كوچه پایین تر می رفت!
خانه ای بود با چهار گلیم و فرش كهنه در اتاق. سران كشورها همان جا خدمت ایشان می آمدند و یك صندلی هم نبود كه یك رئیس جمهور یا نخست وزیر بنشیند، همه باید روی گلیم پاره ها بنشینند.
ما هم روی گلیمی نشستیم. به ایشان عرض كردم: من هیچ نیاز مالی ندارم. سالی ۴۰ ـ ۵۰ میلیون تومان مقلدین شما به من می دهند.
گفتم: بنده هم اهل خمس دادن هستم. اول خیال ایشان را راحت كردم كه هدیه ای به من ندهند. گفتم: من از شما یك درخواست دارم. فرمود: بگو، گفتم: درخواستم این است كه اجازه دهید برای شما روضه بخوانم، گفتند: دلم خیلی گرفته است. ده سال حرم امام علی (علیه السلام) را ندیده ام، روضه بخوانید!
من هم روضه را شروع كردم، ایشان چنان ضجّه می زد و گریه می كرد كه جلوی لباس ایشان از گریه زیاد، خیس شد. بعد گفتند ۴۰ سال است در این خانه هستم؛ مثل چنین روزی برایم پیش نیامد.
بعد صحبت ما شد، نگاهی به من كردند و فرمودند: می دانی از تمام كره زمین برای من پول می آید. گفتم: می دانم. گفتند: به این امیرالمؤمنین یك ریال آن در خانه من نمی آید!
من از این پول یك دانه نان نمی خرم؛ چون در قیامت، طاقت جوابش را ندارم. اما هزینه زندگی من و زن و بچه ام از نذورات مردم است.
آنان مشكلی دارند، می گویند: خدایا ۱۰۰ هزار تومان نذر می كنیم به ایشان بدهیم، مشكل ما حل بشود. نذرهایی كه برای من می آورند از زندگی ماهیانه اضافه می آید.
لباس كه هر چهار یا پنج سال یك بار می خرم. خوراك ما هم كه خوراك معمولی است؛ به اندازه ای كه در قیامت به من نگویند در دنیای تشیع كسانی بودند از این غذا نداشتند!
من به اندازه ای كه فقرا می خورند، می خورم. پول های اضافه را هم جمع می كنم، ماه به ماه چهار پنج نفر را استخدام كرده ام:
پول های نذری را می دهم به آن ها كه برای همه فقهای شیعه كه از دنیا رفته اند در حرم امیرالمؤمنین (علیه السلام) قرآن بخوانند.

منبع: پایگاه اینترنتی حوزه نیوز