تبیان، دستیار زندگی

تاثیر 4 الکل بر میانگین ذرات نانو ماده زینک اکساید، دستاورد تقدیری دوره دوم سیمای نور در بخش سمینار

فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ ای از دانش کاربردی و فناوری است که زیرشاخه های گسترده ‌ای را پوشش می ‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی ، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
تاثیر 4 الکل بر میانگین ذرات نانو ماده زینک اکساید، دستاورد تقدیری دوره دوم سیمای نور در بخش سمینار
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: بررسی تاثیر4 الکل بر میانگین ذرات نانو ماده زینک اکساید سنتز شده
نام مدرسه: دبیرستان سیمای نور
نام استاد: خانم احمد آقایی
دانش آموزان: پگاه عباسپور،‌ رومینا برادرتام،‌ نیکتا محجوبی پور،‌ لیلا حاجی محمودی

چکیده:
فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ ای از دانش کاربردی و فناوری است که زیرشاخه های گسترده ‌ای را پوشش می ‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه ‌هایی در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی، عمدتاً متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک از خود نشان می‌دهند. فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده ‌ای عظیم است که در تمامی گرایش ‌های علمی راه یافته و از فناوری های نوینی است که با سرعت هرچه تمام تر درحال توسعه می ‌باشد.

از ابتدای دهه ۱۹۸۰ میلادی گستره طراحی و ساخت ساختمان ها هر روزه شاهد نوآوری‌ های جدیدی در زمینه مصالح کارآمدتر و پر بازده ‌تر در مقاومت ، شکل پذیری، دوام و توانایی بیشتر نسبت به مصالح سنتی است.

نانوفناوری یک دانش به شدت میان ‌رشته ‌ای است و به رشته ‌هایی چون مهندسی مواد، پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست‌ شناسی، فیزیک کاربردی، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می ‌شود.

تحلیل گران بر این باورند که فناوری نانو، زیست فناوری و فناوری اطلاعات (IT) سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می ‌دهند. نانو تکنولوژی می‌تواند به عنوان ادامۀ دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح ‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌ هایی جدید تر و امروزی ‌تر باشد.

مراحل فناوری نانو
در مجموع این فناوری شامل سه مرحله می ‌باشد:
·         طراحی مهندسی ساختار ها در سطح اتم .
·         ترکیب این ساختارها و تبدیل آن ها به مواد جدید با ساختار نانو با خصوصیات ویژه.
·         ترکیب اینگونه مواد و تبدیل آن ها به ابزار های سودمند.

انتظار می‌رود که نانو تکنولوژی نیاز بشر را به مواد کمیاب کمتر کرده و با کاستن آلاینده‌ ها، محیط زیستی سالم‌تر را فراهم کند.

تاثیر 4 الکل بر میانگین ذرات نانو ماده زینک اکساید، دستاورد تقدیری دوره دوم سیمای نور در بخش سمینار
محصولات نانو
·         فیلم‌ های نانو لایه برای کاربرد های عمدتاً الکترونیکی .
·         نانو پوشش ‌های حفاظتی برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی و حفاظت در مقابل عوامل مخرب محیطی.
·         نانو ذرات به عنوان پیش ‌سازنده یا اصلاح ساز پدیده‌ های شیمیایی و فیزیکی
تاثیر 4 الکل بر میانگین ذرات نانو ماده زینک اکساید، دستاورد تقدیری دوره دوم سیمای نور در بخش سمینار
تعریف استاندارد نانو
به طراحی، تعیین ویژگی ‌ها، تولید و کاربرد مواد، ابزار آلات و سیستم ‌ها با کنترل شکل و اندازه در مقیاس، نانو می‌گویند.
به دستکاری کنترل شده، جاگیری دقیق، اندازه ‌گیری، مدل سازی و تولید مواد در مقیاس نانو می‌ گویند و هدف آن تولید مواد، ابزار و سیستم‌ هایی با ویژگی ‌های بنیادی و عملکرد های جدید می باشد. پس علم نانو علمی است برای زندگی.
تاثیر 4 الکل بر میانگین ذرات نانو ماده زینک اکساید، دستاورد تقدیری دوره دوم سیمای نور در بخش سمینار
الکل
در شیمی به هر ترکیب شیمیایی که یک گروه هیدرکسیل متصل به کربن یک آلکیل داشته ‌باشد، الکل گویند. فرمول کلی یک الکل ساده غیر حلقه‌ای ‎CnH2n+1OH‏ است. در شیمی الکل‌ ها در شمار گروه مهمی از ترکیب ‌های شیمیایی هستند و در واکنش ‌های گسترده ‌ای شرکت می‌کنند و بسیاری از ترکیب ‌های شیمیایی از آن‌ ها به دست می ‌آیند.

به طور کلی، زمانی که نام الکل به تنهایی به کار می ‌رود، معمولاً منظور اتانولاست که همان الکل گرفته‌ شده از جو یا عرق یا همان مشروبات الکلی می‌ باشد. اتانول مایعی بی ‌رنگ و فرار و با بویی بسیار تند است که از تخمیر شکر ها به دست می ‌آید. همچنین گاه به هر گونه نوشیدنی که الکل داشته ‌باشد، الکل می ‌گویند. هزاران سال است که معمولاً الکل به عنوان یکی از عامل ‌های اعتیاد آور به شمار می ‌آید.

دید کلی
فرمول عمومی الکل ها، ROH است که در آن ، R یک گروه آلکیل یا آلکیل استخلاف شده است. این گروه می ‌تواند نوع اول، دوم یا سوم باشد. ممکن است زنجیر باز یا حلقه ‌ای باشد. ممکن است دارای یک اتم هالوژن، هیدروکسیل ‌های بیشتر یا یکی از بسیاری گروه های دیگر باشد که در شیمی آلی وجود دارد. همه الکل ها، دارای گروه هیدروکسیل ( -OH ) هستند که به‌ عنوان گروه عاملی، خواص مشخصه این خانواده از ترکیب ها را تعیین می‌کند. تغییر و تنوع در ساختار R می ‌تواند بر سرعت واکنش های الکل ها و حتی در موارد معدودی، بر نوع واکنش ها تاثیر گذارد. باید توجه داشت که ترکیباتی که در آن ها گروه هیدروکسیل مستقیما به یک حلقه آروماتیک متصل است، الکل نیستند. آن ها فنل هستند و با الکل ها تفاوت فاحشی دارند.

تاثیر 4 الکل بر میانگین ذرات نانو ماده زینک اکساید، دستاورد تقدیری دوره دوم سیمای نور در بخش سمینار
برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: نسرین صادقی