تبیان، دستیار زندگی

روش های مطالعه

دوستان عزیز، می دانید که هرکاری مقدماتی دارد. مطالعه و درس خواندن هم برای خودش کاری است. ما در این مطلب به شما می آموزشم که چه طور بدون استرس پسدا کردن، خیلی علمی و درست درس بخوانید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روش های مطالعه
پیش مطالعه:

پیش مطالعه به این معناست که ما قبل از ورود به کلاس یک بار به شکل کلی درس را نگاه کنیم. این کار به ما کمک می کند تا ذهنمان برای موضوع جدی آماده باشد.  اگر جایی را متوجه نشدیم در کلاس به دنبال جواب سوالمان باشیم. این روش همیشه برای از هفته آینده یا ترم بعد یا از سال بعد و زمان هایی از این دست پیشنهاد می شود.

روش های مطالعه
مهارت گوش کردن:

شما باید تمرکز خود را روی چیزهایی که می شنوید افزایش بدهید. این کار کمک می کند تا بسیاری از مطلب را بدون این که مطالعه کرده باشد در کلاس یاد بگیرید. فقط کافی است اراده کنید  تا مدتی تمرین کنید و حتما به نتیجه دلخواه می رسید.

روش های مطالعه
روش رمز گذاری:

برای این که مطالب بهتر یادمان بماند، می توانید با ابتدای کلمه یا با عنوان های درس یک رمز درست کنیم، تا هیچ وقت مطالبی را که خوانده ایم از یاد نبریم. مثلا: ادشور که در درس جغرافیا به ما کمک می کند تا یادمان بماند که عوامل تغییر شکل ناهمواری ها عبارتند از اختلاف دمای شب وروز. فقط کافی است ادشور را تا روز امتحان فراموش نکنیم.

روش های مطالعه
حاشیه نویسی:

نوشتن توضیحات اضافه ی معلم یا مطالب مهم درس هنگام مطالعه دفعه بعد خیلی به ما کمک می کند. با خواندن آن ها همه چیز راحت تر یادمان می آید. اگر جایی از کتاب  را متوجه نشویم نکاتی را که معلممان گفته می خوانیم. ولی این کار باعث می شود  که تمام مدت حواسمان  به این کار برود و از کارها و مطالب مهم باز بمانیم. تازه، حاشیه ی کتاب ها را هم کثیف کنیم. پس این کار را تا جایی که امکان دارد انجام نمی دهیم مگر لازم باشد.

روش های مطالعه
سلیقه ی رنگی:

استفاده کردن از خط کشی و های لایت کردن نکات مهم در به خاطر سپردن آن ها خیلی به ما کمک می کند.سلیقه داشته باشید. کلمات مهم هستند، ولی اضطراری برای خط خطی کردن و رنگی رنگی کردن نیست. البته از کنار هیچ مطلبی راحت نگذرید اگر آن ها مهم نبودند در کتاب نمی آمدند.

روش های مطالعه
روش تجسم:

برای این که نکات مهم درس را راحت تر به یاد بیاورید آن ها را در ذهنتان تجسم کنید. از هر چیز و هر کسی در ذهنتان می توانید کمک بگیرید. فقط دقت داشته باشید که این یک روش شخصی اشت و نیازی نیست دیگران از جزئیات آن خبر داشته باشند

.
روش های مطالعه
یادداشت برداری و خلاصه نویسی:

بهتر است وقتی که درس می خوانیم خلاصه ای از درس را با جمله های کوتاه برای خودمان بنویسیم، این کار کمک می کند تا نکته های طولانی تری در ذهن ما بماند. اگر برای خلاصه برداری از یک دفترچه کوچک استفاده کنیم، می توانیم نزدیک امتحان آن را همراه داشته باشیم.
روش های مطالعه
روش ساده سازی:

برای این که یک مطلب مهم یا طولانی که جزئیات زیادی دارد بهتر در ذهنمان بماند، می توانیم آن را با جمله های خودمان

ساده و قابل فهم کنیم، برای ساده کردن یک مطلب باید نکات غیر ضروری را کنار بگذاریم.

روش های مطالعه
روش تکرار و مرور:

اگر بعد از خواندن سریع یک مطلب آن را دوباره مرور کنیم خیلی بهتر در ذهنمان می ماند. فقط کافی است درس را بعد از هر جلسه بخوانیم، بعد نکات مهم آن را مرور کنیم، بعد همان نکات را یک روز بعد، ده روز بعد، و یک ماه بعد بخوانیم  به این ترتیب تا چهار ماه در ذهنمان می ماند.
روش های مطالعه
 
امتحان دادن:

حتما سعی کنید بعد از مطالعه از خودتان امتحان بگیرید، با این کار متوجه می شوید که چه چیزهایی را دوباره باید بخوانید و یا به چه چیزهایی توجه نکرده اید.

ازپرسش های کتاب و نمونه سوالات کمک بگیرید. در واقع  در این روش شما معلم خودتان هستید؛ پس وجدان داشته باشید و روی نقاط ضعف خودتان دست به صورت کتاب باز امتحان بگیرید.
همه تلاشتان را بکنید تا به عنوان یک معلم مهربان در ذهن خودتان بمانید.

روش های مطالعه
روش ایجاد انگیزه:

اگر درس های زیادی روی هم جمع شده، اگر با شروع یک درس حس می کنید که آن را دوست ندارید و نمی خواهید بخوانید. باید دلیل در س خواندن خود را عوض کنید.

این دلیل ها به شما انگیزه می دهد.  مثلا: به این فکر کنید که یک روز به خاطر چیزهایی که در مورد ذرات زیر اتمی و انرژی های آن ها ها می دانید، جان یک نفر را نجات خواهید داد. این ها به شما کمک می کنند زندگی تان را زیباتر شود و همه ی آن ها به درد شما می خورند.
روش های مطالعه

koodak@teban.com

کانال کودک و نوجوان تبیان

تنظیم: شهرزاد فراهانی- منبع: فصل نامه سازمان تبلیغات اسلامی (بشری)
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.