تبیان، دستیار زندگی

تخفیف چاقی، دستاورد تقدیری دوره اول فرزانگان 5 در بخش سمینار

در این پروژه هدف طراحی استندی تبلیغاتی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی ، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
تخفیف چاقی، دستاورد تقدیری دوره اول فرزانگان 5 در بخش سمینار
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: تخفیف چاقی
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 5
نام استاد: خانم ریحانه صانعی
دانش آموزان: زهرا شکوهی،‌ سارا شریفی

چکیده:
در این پروژه هدف طراحی استندی تبلیغاتی است. کاربرد این استند برای خانم هایی است که زمان و انگیزه برای کارهایی مثل ورزش و مطالعه ندارند و اما به تناسب اندام، خرید، گوش دادن به موسیقی و خرید های آنلاین مخصوصا استفاده از تخفیفات شرکت هایی چون نت برگ علاقمند هستند.

به گونه ای که این استند در فواصل مشخصی از پیاده رو های شهری می تواند نصب شود و خانم ها از اولین استند به وسیله تلفن همراهشان و اسکن QR COD روی استند ها از تخفیفات شرکت های مختلفی که تبلیغات شان بر روی آن نصب شده استفاده می کنند و هرچه در طی بازه زمان کمتری به استند بعدی برسند از تخفیفات بیشتری می توانند استفاده کنند و علاوه بر آن می توانند موسیقی رایگان از این استند ها دانلود کنند.  

این استند ها با فاصله ی 5 متر از یک دیگر در خیابان ها قرار دارند. روی آنها QR  کد های داستان ها و آهنگ های مختلفی وجود دارد که خانم ها می توانند با اسکن این کد ها، در حین پیاده روی به موسیقی یا داستان مورد علاقه ی خود گوش دهند. در استند بعدی، کد ادامه ی داستان و آهنگ بعدی وجود دارد. هم چنین کد های تخفیف نیز وجود دارد و با سرعت بیش تر راه رفتن، میزان تخفیف بیش تر می شود.

منشا پیدایش و ضرورت طرح
کمبود انگیزه برای ورزش و کمبود وقت جهت فعالیت های ورزشی، یکی از مشکلات خانم های خانه دار است که موجب بروز چاقی در این گروه از افراد می شود. از طرفی با تحقیقاتی که در این پروژه انجام شد، مشخص شد که گوش دادن به موسیقی و خرید مخصوصا از نوع خرید آنلاین و استفاده از بن های خرید شرکت هایی چون نت برگ از فعالیت های مورد علاقه خانم های خانه دار می باشد. تعداد خانم های چاق در ایران دو برابر تعداد آقایان چاق است و علت آن کم تحرکی زنان نسبت به مردان، افسردگی و استرس و در نتیجه خورده خواری، ترشح هورمون ها و بیماری های زنانه است که منجر به زیاد خوردن می شود.

بیماری های نقرس ، دیسک کمر ، آرتروز ، نارسایی تنفسی ، نازایی ، سرطان سینه ، مرض قند ، مشکلات روانی و افسردگی از عوارض چاقی در خانم ها است.

همه ی این مشکلات باعث پرورش ایده ی ساخت استندی شد که بتواند آرامش و اعتماد به نفس بیش تری برای خانم های خانه دار به وجود بیاورد.

هدف طراحی
طراحی استند تبلیغاتی جهت تشویق خانم های خانه دار به ورزش و تناسب اندام از طریق ایجاد انگیزه برای پیاده روی در خانم های خانه دار یعنی خرید با تخفیفات بیشتر و دانلود موسیقی می باشد.

اهداف پژوهشی :
·         شناسایی رفتار ها و علاقه مندی های خانم های خانه دار
·         شناسایی عوارض و عوامل چاقی در خانم ها
·         شناسایی فواید پیاده روی
·         شناسایی سیستم  QR کد
·         شناسایی طراحی خدمات
·         شناسایی استاندارد طراحی استند های خیابانی
·         شناسایی موارد انگیزشی در خانم های خانه دار به ورزش

QR کد چیست؟
رمزینه پاسخ سریع یا QR  کد یک رمزینه ی ماتریکسی است که می توان آن را با پوینده های QR ، تلفن همراه دوربین دار و تلفن هوشمند بازخوانی کرد. این بارکُد دربردارنده چیدمانی از نقطه ‌های مربع‌ شکل سیاه‌ رنگ (با نام ماژول) بر روی زمینه سفید است. داده نهفته می‌تواند نوشته، نشانی وب، پیامک، شماره تلفن، اطلاعات کارت ویزیت یا داده دیگری باشد.

این رمز توسط یکی از شرکت های زیر مجموعه صنایع خودرو سازی تویوتا ژاپن به نام کابوشیکی گایشا دنسو در سال 1994 میلادی اختراع و مورد استفاده قرار گرفت. نیاز به نوعی رمز که درونمایه آن با شتاب زیاد رمزگشایی شود، انگیزه اصلی این شرکت برای سرمایه گذاری در تحقیق و اختراع و توسعه این نوع رمز بوده است. در حال حاضر استفاده از این نوع رمز در ژاپن بسیار فراگیر است و بیشترین کاربرد را میان رمزهای میله ای دو بعدی دارد. پس از آنکه کشور های انگلیسی زبان از سال 1997 شروع به استفاده از این نوع رمز کردند نام "QR" کوتاه شده "Quick Response" یه معنی (پاسخ سریع) را برای آن انتخاب نمودند و به همین نام در سازمانهای بین المللی آنرا به ثبت رساندند.
تخفیف چاقی، دستاورد تقدیری دوره اول فرزانگان 5 در بخش سمینار
منابع:
برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
 
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان- تنظیم: نسرین صادقی