تبیان، دستیار زندگی

میوه ها و سبزی های قرآنی

نام بعضی از میوه‌ ها از جانب خداوند متعال در قرآن کریم به خاطر میزان برتری که نسبت به سایر میوه ها دارد چند بار در قرآن آمده است مانند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
میوه ها و سبزی های قرآنی:
انار:

در قرآن سه بار به انار اشاره شده است که حاوی مواد مغذی بسیار است. هسته های آب دار و شیرین انار خواص دارویی بسیاری دارد.

به درمان التهاب های شکمی، اسهال، فشار خون بالا و کم خونی و... کمک می کند.

داروهای فراوانی از پوست، گل و حتی ریشه ی درخت انار تولید می شود.
میوه ها و سبزی های قرآنی:
پیاز:

پیاز به صورت خام، پخته شده و سرخ شده بارای طعم دادن به سالادها، سوپ ها و دیگر غذاها به کار می رود.
ترکیبات سولفور پیاز، برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. در قرآن در قصه حضرت موسی و قوم بنی اسرائیل آمده: ای موسی  ما نمی توانیم با یک نوع غذا سَر کنیم .
از خداست بخواه تا ازهمین هایی که از زمین می روید به ما بدهد. از سیر و خیار گرفته  گرفته تا سیر و عدس.

میوه ها و سبزی های قرآنی:
خیار:

خیار آب فراوانی دارد و برای سلامتی بسیار مفید است. خیار به پاک سازی پوست کمک می کند و برای درمان تورم و آفتاب سوختگی مفید است.

کالری پایینی دارد و 96 درص این میوه از آب تشکیل شده است. آب خیار بسیار مغذی  تر  از آب معمولی است. آب بدن را تنظیم می کن. خیار هم چنین به دفع سموم بدن کمک می کند.
در سوره بقره به خیار اشاره شده است که در ماجرای بنی اسرائیل آنان به یک غذا قناعت نکردند و از موسی علیه السلام خیار خواستند.
میوه ها و سبزی های قرآنی:
کدو:

در متون اسلامی آمده که وقتی حضرت یونس (ع) از شکم ماهی بیرون آمد از کدو که بالای سرش بود تغذیه کرد. این گیاه او را از آفتاب سوزان حفظ کرد. کدو محتوی ویتامین ب، ث،  کلسیم  و آهن است. درمان سردرد و نقرس مفید است

میوه ها و سبزی های قرآنی:
سیر:

سیر گیاهی است که با طعم تلخ و قوی که صدها سال  است هم در آشپزی و هم در امور دارویی به کار می رود. سیر خواص ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ دارد.

میوه ها و سبزی های قرآنی:
زیتون:

زیتون در تمام کشورهای مدیترانه ای کشت می شود و به هر دو صورت خام و پخته مصرف می شود. روغن زیتون ارزش دارویی  بسیاری دارد. نام زیتون 6 بار در قرآن کریم به کار رفته است. یک بار به طور مستقیم به درختی اشاره شده که در کوه سینا می روید و روغن می دهد.

یک بار به طور مستقیم به درختی اشاره شده است، که در کوه سینا می روید و روغن می دهد.

نام این درخت دو بار به تنهایی و پنج بار همراه با میوه ای هم چون خرما، انار، انگور و انجیربه کار رفته است.. در قران کریم رویش درخت زیتون از نشانه های خداوند معرفی شده و درخت زیتون مبارک و پر برکت ذکر شده است. هم چنین خداوند به زیتون سوگند خورده است.
میوه ها و سبزی های قرآنی:
 
انجیر:

انجیر یکی از میوه های تاریخی است که از زمان های قدیم انسان آن را مصرف می کرده و درمناطق گرمسیری  می روییده است. این میوه فاقد فیبر است و منبع مواد معدنی و ویتامین ها است. انجیر، کلیه و کبد طحال را پاک سازی می کند و باعث دفع سنگ کلیه می شود.

انجیر به تجدید قوا هم کمک می کند. انجیر یک باز در قرآن کریم آمده و به همین دلیل آن سوره به نام سوره انجیر نام گذاری شده است.

میوه ها و سبزی های قرآنی:
انگور:

انگور به صورت خام یا پخته و .... خورده می شود. انگور ارزش دارویی بسیاری دارد هم چنین منبع گلوکز، مواد قندی و معدنی است.  انگور خون ساز است و آن را هم تصفیه هم می کند. تحقیقات نشان می دهد که هسته انگور در درمان سلول های سرطانی موثرند.

خدا در قران می گوید: از آسمان باران کافی فرستادیم و در سفره های زیر زمینی و رو زمینی ذخیره  کردیم. پس به برکتش باغ های خرما و انگور پدید می آوریم که در آن ها میوه هی فراوانی به بار می آورید و رزقتان را از آن ها تامین می کنید.

میوه ها و سبزی های قرآنی:
خرما:

خرما به دلیل داشتن ساکاروز، گلوکز و پروتئین ، سلولزو ویتامین های آ، ب و ث ، بهترین ماده ی غذایی برای انسان است.

خرما سرشار از فیبر طبیعی است و خوردن آن به مقابله  با بیماری ها کمک می کند. از جمله خواص دارویی خرما، کمک به درمان اختلالات تنفسی است.

خرما در 20 آیه از قرآن کریم آمده است. در هشت آیه خرما به تنهایی ذکر شده و در 12 آیه دیگر همراه با میوه هایی مانند: زیتون، انار وانگور ، ذکر شده است.
میوه ها و سبزی های قرآنی:
 
koodak@tebyan.com
کانال کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: شهرزاد فراهانی- منبع: فصل نامه سازمان تبلیغات اسلامی (بشری)
 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.