تبیان، دستیار زندگی

چگونه با شوره سر زمستانی مبارزه کنید؟

هوای سرد در فصل زمستان پوست سر را هرچه بیشتر مستعد خشکی می‌سازد، زیرا رطوبت طبیعی آن را از بین می‌برد. بر همین اساس، مشکل شوره سر و خارش پوست سر شکل می‌گیرد.فصل زمستان جدا از برخی زیبایی‌های ظاهری، مانند بارش برف، برای افراد بسیاری سرآغاز مشکلی آزاردهنده به شکل ریزش برف یعنی شوره سر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شوره سر، زیبایی، هوای سرد، مساژدادن، پوست سر، استرس، نورخورشید،رژیم غذایی، سلامت، انواع بیماری ها و درمان انها، مراقبت های پوست و مو، سلامت مو
شوره سر در حقیقت به واسطه سلول‌های مرده پوست سر شکل می‌گیرد و هم مردان و هم زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
هوای سرد در فصل زمستان پوست سر را هرچه بیشتر مستعد خشکی می‌سازد، زیرا رطوبت طبیعی آن را از بین می‌برد. بر همین اساس، مشکل شوره سر و خارش پوست سر شکل می‌گیرد.
اگرچه شوره سر مشکلی شایع در فصل زمستان است، اما این به معنای آن نیست که امکان خلاص شدن از این شرایط وجود ندارد. شما می‌توانید برخی راه حل‌های ساده و موثر را برای درمان شوره سر در فصل سرما مد نظر قرار دهید.

شستشوی منظم مو
طی ماه‌های سرد زمستان ممکن است کمتر از روز‌های گرم تابستان شستشوی مو‌های خود را انجام دهید. اما کثیف بودن پوست سر و مو می‌تواند شرایط شوره سر را وخیم‌تر سازد و حتی خارش بیشتر پوست سر را موجب شود.
استرس بیش از حد یکی دیگر از دلایل شایع شوره سر محسوب می‌شود. استرس تعادل شیمیایی در بدن انسان را تغییر می‌دهد، که موجب ترشح بیش از اندازه چربی روی پوست سر شده و به شکل گیری شوره سر منجر می‌شود.

شستشوی منظم مو برای پیشگیری از شوره سر بسیار توصیه شده است، اما از شستشوی بیش از اندازه نیز باید پرهیز کرد، زیرا موجب خشکی پوست سر و شکل گیری شوره سر می‌شود. انتخاب شامپوی مناسب می‌تواند نقش مهمی در مقابله با شوره سر داشته باشد.
هنگام شامپو زدن مو پوست سر خود را به خوبی ماساژ دهید و پیش از آبکشی اجازه دهید شامپو حداقل یک دقیقه روی سر شما باقی بماند. اگر نمی‌توانید آب سرد را تحمل کنید، از آب ولرم برای شستشوی مو استفاده کنید. از آب گرم یا داغ پرهیز کنید، زیرا می‌تواند رطوبت مو و پوست سر را از بین برده و موجب خشکی بیشتر شود.

استفاده از شانه و برس
موی به هم ریخته نه تنها ظاهر زیبایی ندارد، بلکه می‌تواند به شوره سر نیز منجر شود. شانه زدن یا برس کشیدن مو برای پیشگیری یا از بین بردن پوسته‌های خشک از روی پوست سر ضروری است.
همچنین، استفاده از شانه یا برس می‌تواند جریان خون به سمت پوست سر را تحریک کند، که برای بهره‌مندی از موی فاقد شوره و سالم اهمیت دارد.
در شرایطی که شانه زدن مو اهمیت دارد، باید از تمیز بودن شانه یا برس مورد استفاده خود نیز اطمینان حاصل کنید. شانه یا برس خود را با آب گرم تمیز کنید تا عاری از آلودگی و چربی باشد.
همچنین، شانه یا برس خود را با دیگران شریک نشوید.

ماساژ منظم با روغن
ماساژ دادن مو و پوست سر با روغن ولرم یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از شوره سر است. این کار هم برای موی خشک و هم موی چرب اهمیت دارد.
روغن رطوبت مورد نیاز برای پوست سر خشک را فراهم می‌کند، که تا حد زیادی عامل شکل گیری شوره سر محسوب می‌شود. همچنین، روغن به کنترل تولید چربی بیش از اندازه روی پوست سر کمک می‌کند. هنگامی که پوست سر خشک است، چربی بیشتری توسط غدد چربی برای جبران خشکی ترشح می‌شود.
متاسفانه، این شرایط موجب می‌شود تا مو ظاهری چرب به خود بگیرد، در شرایطی که پوست سر همچنان خشک است. هنگامی که مو‌های خود را به طور منظم با روغن چرب می‌کنید، به حفظ میزان مناسب از چربی طبیعی پوست روی پوست سر خود کمک می‌کنید.
مقداری روغن، مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، یا روغن بادام را گرم کنید. همچنین، شما می‌توانید چند قطره روغن اساسی درخت چای به روغن حامل اضافه کنید.
روغن را روی ریشه‌های مو بمالید.
از نوک انگشتان دست خود برای ماساژ پوست سر به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه استفاده کنید.
اجازه دهید روغن برای یک ساعت روی پوست سر باقی بماند.
سپس، موی خود را با یک شامپوی ملایم شستشو دهید.
این کار را دو یا سه بار در هفته انجام دهید.

شستشو با آب یاس بنفش هندی
ویژگی‌های ضد قارچ و ضد باکتری یاس بنفش هندی به درمان و پیشگیری از شوره سر کمک می‌کنند. نه تنها شوره سر، یاس بنفش هندی می‌تواند به طور موثر دیگر مشکلات مو، مانند آکنه پوست سر، خارش پوست سر و ریزش مو را نیز درمان کند.
افزون بر این، یاس بنفش هندی به باز کردن منافذ مسدود پوست که به ایجاد انسداد در فولیکول‌های مو منجر می‌شود، کمک می‌کند.
مقداری برگ یاس بنفش هندی را در ۴ تا ۵ فنجان آب برای ۵ تا ۷ دقیقه بجوشانید.
اجازه دهید ترکیب سرد شود و آن را از صافی عبور دهید.
پس از شستشوی مو با شامپو، از این عصاره برای آبکشی مو استفاده کنید.
این کار را دو تا سه بار در هفته انجام دهید.

درمان با سرکه سیب
استفاده منظم از سرکه سیب برای بهبودی شرایط پوست سر به طور موثر از مشکل شوره سر پیشگیری خواهد کرد.
همچنین، سرکه سیب به عنوان یک پاک کننده طبیعی مو عمل می‌کند و منافذ مسدود پوست و فولیکول‌های مو را تمیز می‌کند. افزون بر این، سرکه سیب pH پوست سر را متعادل می‌سازد، در نتیجه از رشد مخمر، یکی دیگر از دلایل شایع شوره سر، پیشگیری می‌کند.
دو قاشق غذاخوری سرکه سیب خام، پالایش نشده را با دو قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید.
این ترکیب را روی پوست خود ریخته و ماساژ دهید.
اجازه دهید ۵ دقیقه به همان حالت باقی بماند، سپس موی خود را با آب ولرم شستشو دهید.
از این روش دو یا سه بار در هفته استفاده کنید.

مدیریت سطوح استرس
استرس بیش از حد یکی دیگر از دلایل شایع شوره سر محسوب می‌شود. استرس تعادل شیمیایی در بدن انسان را تغییر می‌دهد، که موجب ترشح بیش از اندازه چربی روی پوست سر شده و به شکل گیری شوره سر منجر می‌شود.
افزون بر این، استرس انسان را مستعد ابتلا به بسیاری از شرایط و بیماری‌های دیگر می‌سازد. از این رو، پرهیز از استرس اهمیت دارد.
برای مدیریت استرس، هر روز صبح مدیتیشن انجام دهید تا به آرامش ذهن و بدن دست یابید.
همچنین، شما می‌توانید پیاده روی یا انجام یوگا را برای کنترل استرس مد نظر قرار دهید.

لذت بردن از نور خورشید
مقداری نور خورشید می‌تواند به پیشگیری از بروز شوره سر کمک شایانی نماید. نور خورشید تولید ویتامین D۳ را بهبود می‌بخشد و تولید چربی‌های سالم روی پوست و پوست سر را تحریک می‌کند.
برای پیشگیری از شوره سر چند دقیقه‌ای را هنگام صبح یا اواخر بعد از ظهر در معرض نور خورشید قرار بگیرید. از مواجهه با نور خورشید در ساعاتی که بیشترین قدرت خود را دارد، مانند ظهر، پرهیز کنید.
برای پیشگیری از عوارض جانبی و محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید نیز می‌توانید از محصولات ضد آفتاب با SPF ۱۵ یا بیشتر استفاده کنید.

استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا
هوای خشک زمستان می‌تواند خشکی پوست سر و وخیم‌تر شدن شرایط شوره سر را موجب شود. در حقیقت، رطوبت کم هوا چه در محیط داخل خانه و چه بیرون از آن طی فصل زمستان می‌تواند پوسته پوسته شدن هرچه بیشتر پوست سر را موجب شود.
برای افزودن رطوبت به هوا می‌توانید از یک دستگاه مرطوب کننده هوا در خانه و اداره خود استفاده کنید. از این طریق رطوبت هوا کنترل می‌شود و احتمال خشکی پوست و پوست سر کاهش می‌یابد.

توجه به رژیم غذایی
یک رژیم غذایی ضعیف می‌تواند دلیل اصلی مشکل شوره سر باشد. از آلرژی‌های غذایی تا کمبود مواد مغذی، دلایل غذایی بسیاری برای شوره سر وجود دارند. از این رو، توجه به رژیم غذایی برای برطرف کردن مشکل شوره سر باید در دستور کار شما قرار بگیرد.
مواد غذایی سرشار از روی، اسید‌های چرب امگا-۳ و ویتامین B۶ را به منظور کمک به پیشگیری از شوره سر در رژیم غذایی خود جای دهید.
از جمله مواد غذایی سرشار از روی می‌توان به صدف چروک، جوانه گندم، سبوس، دانه‌های کاج، گردوی آمریکایی، و نرم‌تنان صدفدار اشاره کرد.
از مواد غذایی سرشار از ویتامین B۶ می‌توان به جگر، کاد، فلفل‌های قرمز و سبز خام، ماهی‌های چرب، بوقلمون، فندق، سیب زمینی و بادام هندی اشاره کرد.
موی به هم ریخته نه تنها ظاهر زیبایی ندارد، بلکه می‌تواند به شوره سر نیز منجر شود. شانه زدن یا برس کشیدن مو برای پیشگیری یا از بین بردن پوسته‌های خشک از روی پوست سر ضروری است.

از مواد غذایی سرشار از اسید‌های چرب امگا-۳ می‌توان به ماهی‌های چرب، بذر کتان، گردو، زیتون، و تخم مرغ اشاره کرد.
همچنین، از برخی مواد غذایی مانند پنیر، شیر پر چرب، و غذا‌های بسیار تند یا شیرین پرهیز کنید.

پیشگیری از کم آبی بدن
همانند رژیم غذایی، میزان نوشیدن آب شما می‌تواند بر مشکل شوره سر تاثیرگذار باشد.
برای این که بدن عاری از سموم و دیگر ناخالصی‌های مضر باشد، نوشیدن آب فراوان ضروری است. با نوشیدن آب، پوست نیز هیداراته باقی می‌ماند. در صورت تامین آب مورد نیاز پوست سر احتمال مواجهه با شوره سر نیز کاهش می‌یابد.
توصیه کلی برای تامین آب مورد نیاز بدن مصرف ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز است. در کنار آب، مصرف میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آب نیز می‌تواند به شما در تحقق این هدف کمک کند. از سوی دیگر، نوشیدن الکل و قهوه می‌تواند به کم آبی بدن منجر شود.

توصیه‌های دیگر برای مقابله با شوره سر
طی فصل زمستان از شامپو‌های ضد شوره استفاده کنید.
هنگام شستشوی مو با شامپو چند قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید.
از تمیز بودن حوله‌ای که برای خشک کردن مو‌های خود استفاده می‌کنید، مطمئن شوید. حوله‌های خود را به طور منظم بشورید و اجازه دهید زیر نور خورشید خشک شوند.
روبالشی‌های خود را به طور منظم تعویض کرده و بشورید.
استفاده از کلاه می‌تواند از پوست سر در برابر هوای سرد و پیشگیری از شوره سر محافظت کند.
پیش از این که سر خود را روی بالش قرار دهید از خشک بودن کامل مو اطمینان حاصل کنید. خوابیدن با موی خیس می‌تواند مشکل شوره سر را تشدید کند.
استفاده بیش از اندازه از شامپو، ژل مو، اسپری‌های مو و دیگر محصولات مراقبت از مو می‌تواند با گذشت زمان به تجمع رسوب منجر شود. بر همین اساس، استفاده متعادل از این محصولات توصیه می‌شود.
از رنگ کردن موی خود در زمستان پرهیز کنید یا رنگ‌هایی که موجب خشکی مو نمی‌شوند را انتخاب کنید.
در برابر خاراندن پوست سر مقاومت کنید، زیرا این کار تنها میزان تحریک را افزایش می‌دهد و به یک چرخه معیوب خارش و تحریک بیشتر منجر می‌شود.
منبع : سلامت نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.