تبیان، دستیار زندگی

میوه های ارتقا یافته، دستاورد تقدیری دبستان گل نرگس در بخش سمینار

فناوری نانو با موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده ای بزرگ است که در تمامی گرایشات علمی راه یافته و از فناوری های نوینی است که با سرعت هرچه تمام تر در حال توسعه است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی ، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
میوه های ارتقا یافته، دستاورد تقدیری دبستان گل نرگس در بخش سمینار
مقطع: دبستان
موضوع: میوه های ارتقا یافته
نام مدرسه: دبستان گل نرگس
نام استاد: خانم طاهره امراللهی
دانش آموزان: دریتا شریفی نسب،‌ آتوسا عمادی

اهداف کلی تحقیق :
آشنایی با فناوری نانو وکاربرد های تکنولوژی نانو
آشنایی با میزان ماندگاری میوه ها وسبزیجات با نانو پوشش خوردنی

مقدمه:
فناوری نانو با موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده ای بزرگ است که در تمامی گرایشات علمی راه یافته و از فناوری های نوینی است که با سرعت هرچه تمام تر در حال توسعه است. نانو فناوری یک دانش میان رشته ای است که به رشته هایی چون پزشکی، داروسازی ، طراحی دارو، دامپزشکی ، زیست شناسی و مهندسی شیمی مربوط می شود. ایران در فناوری نانو مقام هفتم را داراست. نانو از ریشه یونانی نانس به معنی کوتوله می باشد.

فناوری نانو فرایند دستکاری مواد در مقیاس اتمی و تولید مواد و ابزار، به وسیله کنترل آن ها در سطح اتم ها و مولکول هاست. در واقع اگر همه مواد و سیستم ها ساختار زیر بنایی خود را مقیاس نانو ترتیب دهند آن گاه تمام واکنش ها سریع تر و بهینه تر صورت می گیرد.

یک نانو متر برابر با یک میلیاردم متر می باشد. این اندازه  18000 بار کوچک تر از قطر یک تار موی انسان است. به طور میانگین 3 تا 6 اتم در کنار یکدیگر طولی معادل یک نانو متر را می سازند که این خود به نوع اتم بستگی دارد. به طور کلی، فناوری نانو، گسترش، تولید و استفاده از ابزار و موادی است که ابعادشان در حدود 1-100 نانو متر است. علم نانو به مطالعه و بررسی مولکول ها می پردازد. مطالعه نانو مواد حاکی از این مطلب است که هنگامی که اندازه ذرات به کمتر از 100 نانو متر برسد خواص فیزیکی و شیمیایی آن ها تغییر می کند.

نانو چیست؟
فناوری نانو عبارت است از هنر دستکاری مواد در مقیاس اتمی یا مولکولی و به خصوص ساخت قطعات و لوازم میکروسکوپی (مانند روبات‌ های میکروسکوپی)
فناوری نانو، توانمندی تولید مواد، ابزار و سیستم های جدید با درست گرفتن کنترل در سطوح مولکولی و اتمی واستفاده از خواص آن ها است که در آن سطوح ظاهر می شود. فناوری نانو یک رشته جدید نیست، بلکه رویکردی جدید در تمام رشتـه هاست.
فناری نانو، فناوری است که بر پایه دستکاری تک ‌تک اتم‌ ها و مولکول ‌ها استوار است. بدین منظور که بتوان ساختاری پیچیده را با خصوصیات اتمی تولید کرد.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: نسرین صادقی