تبیان، دستیار زندگی

سوره تکویر

این سوره در مکه نازل شده است و بیست و نه آیه دارد.کلمه تکویر به معنی درهم و پیچیده شدن و تاریک شدن است. نام این سوره از آیه ی اول آن گرفته شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سوره تکویر
به کدام گناه کشته شد؟

یکی از رسوم زشت و ستمگرانه ی عرب جاهلیت، این بود که دختران خود را زنده به گور می کردند.
هنگامی که به مردی خبر می رسید که همسرش دختری زاییده است، چهره اش تیره می شد و در حالی که خشم خود را فرو می نشاند با خود فکر می کرد: آیا او را با خواری نگه دارد یا در خاکش کند.
بعضی قبایل، زنان را هنگام زایمان در کنار گودالی می بردند؛ اگر نوزاد، پسر بود، او را بر می داشتند و به خانه می بردند، و اگر دختر بود، او را در گودال می کردند و می کشتند. قیص بن عاصم پس از آن که مسلمان شد به حضور پیامبر اکرم (ص) رسید و گفت هفت دختر خود را زنده در گور کرده است. پیامبر اکرم (ص) از شنیدن این جمله بسیار غمگین و ناراحت شدند و فرمودند: هفت بنده را آزاد کن. نشانه های روز قیامت را در قرآن بخوانیم تا بدانیم خداوند مهربان آنان را برای این عمل زشت مجازات خواهد کرد:

به نام خداوند بخشنده مهربان

آن گاه که خورشید تاریک شود و آن گاه که ستارگان تیره شوند و آن گاه که کوه ها به حرکت در آیند و آن گاه که شترانِ آبستن ده ماهه را رها کنند و آن گاه که جانوران وحشی جمع شوند و آن گاه که دریاها افروخته گردند و آن گاه که جان ها به هم بپیوندند و آن گاه که از دختر زنده به گور شده پرسیده شود به کدام گناه کشته شده است.
                                                                                                                                                        آیات 1 الی 9
پرده برداشته می شود

در روز قیامت هر کس کارنامه ی اعمال خود را می بیند تا بداند که چه کرده است. در این هنگام پرده از روی آسمان برداشته می شود و بهشت و جهنم دیده می شوند. خداوند عادل مهربان می فرماید:

آن گاه که برنامه ها گشوده شود و آن گاه که پرده از روی آسمان برداشته شود و آن گاه که دوزخ شعله ور شود و آن گاه که بهشت نزدیک شود، هر کس بداند که چه آماده ساخته است.
                                                                                                                                                    آیات 10 الی 14
مجنون نیست

کافران و مشرکان به پیامبر (ص) نسبت جنون و دیوانگی می دادند و گاه می گفتند او ساحر است و با حرف هایش مردم را جادو می کند.
خداوند مهربان به آنان و به تمام مردم در طول تاریخ اعلام می دارد که پیامبر (ص) آیات قرآن را از جبرئیل- فرستاده امید خداوند- دریافت می کند و جبرئیل رسول قدرتمندی است که نزد خداوند رحمان مقام والایی دارد. و پیامبر (ص) مجنون نیست. او جبرئیل را در افق روشن دیده است و قرآن را از طریق وحی از او دریافت می کند و پیام های الهی را  بی کم و کاست به مردم می رساند تا جهانیان را به راه راست هدایت کند.

در قرآن چنین می خوانیم:

سوگند به ستارگان که گردش کننده و پنهان شونده اند و سوگند به شب، هنگامی که تاریک شود و سوگند به صبح، هنگامی که طلوع می کند.
به راستی این سخنِ رسولی بزرگوار است که نیرومند است و در پیشگاه صاحب عرش، منزلت دارد. در آن جا فرماندار و امین است. همنشینِ شما دیوانه نیست و به راستی او را در افق روشن دیده است و آن چه را از غیب به او م یگویند دریغ نمی دارد و آن گفتار شیطان رانده شده نیست. پس کجا می روید؟ این جز پندی برای جهانیان نیست. برای هر کس که بخواهد به را مستقیم برود و تا خدا، پروردگار جهانیان، نخواهد شما نخواهید خواست.
                                                                                                                                                آیات 15 الی 29
سوره تکویر
کانال کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: فهیمه امرالله- منبع: کتاب آشنایی با قرآن کریم ( شرح و ترجمه جزء سی ام)
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.