تبیان، دستیار زندگی
هیچ دو کارتی در این بازی شکل هم نیستند یعنی هر ترکیب ممکنی از خصوصیتهای ذکر شده فقط یک کارت را نشان می‌دهد. مثلاً کارتی که دو تا لوزی قرمز توخالی دارد، در شکل زیر نشان داده شده است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قواعد بازی مجموعه ها

کارت بازی مجموعه:

بازی مجموعه یک بازی با کارت است. هر کارت در این بازی با چهار مشخصه، شناخته می‌شود:

تعداد: روی هر کارت 1، 2 یا 3 شکل وجود دارد.

شکل: این شکل ها لوزی، بیضی یا به شکل کد هستند.

رنگ: شکل های روی کارت ها با یکی از رنگ های سبز، قرمز یا بنفش رسم شده اند.

مدل ( مدل رنگ شدن ): شکل ها،ممکن است تو خالی، توپر یا هاشوری باشند.

هیچ دو کارتی در این بازی هم شکل نیستند. یعنی هر ترکیب ممکنی از خصوصیت های ذکر شده، فقط یک کارت را نشان می‌دهد. به عنوان مثال کارتی که دو عدد لوزی قرمز توخالی دارد، در شکل زیر نشان داده شده است.

قواعد بازی مجموعه ها

در یک دست کامل کارت بازی مجموعه ها، همه ی ترکیب های ممکن از خصوصیت های ذکر شده، وجود دارد.

حدس می‌زنید یک دست از این کارت ها شامل چند کارت است؟

سه تایی جور:

اگر سه کارت از کارت های بازی مجموعه را به گونه ای انتخاب کنیم که در هر کدام از چهار خصوصیت ذکر شده ( تعداد، شکل، رنگ و مدل )، یا هر سه مثل هم باشند و یا هر سه با هم متفاوت باشند، می‌گوییم این سه کارت با هم جورند!

سه کارت نشان داده شده در شکل زیر با هم جور هستند؛ چون از نظر شکل، رنگ و مدل با هم متفاوت و از نظر تعداد مانند هم هستند.

قواعد بازی مجموعه ها

قواعد بازی مجموعه ها

قواعد بازی مجموعه ها

اما سه کارت زیر با هم جور نیستند. چرا؟

قواعد بازی مجموعه ها

قواعد بازی مجموعه ها

قواعد بازی مجموعه ها

شرح بازی:

در شروع بازی یک نفر به عنوان کارت پخش کن انتخاب می‌شود. او باید 12 کارت را به طور تصادفی روی میز بچیند. همه ی بازیکنان در میان این 12 کارت باید سه تایی های جور را جستجو کنند. هر کس یک سه تایی جور پیدا کرد، می‌گوید: جور! و سپس کارت های مورد نظر خود را نشان می‌دهد. اگر این سه کارت یک سه تایی جور بود، او این سه کارت را برمی دارد و کارت پخش کن سه کارت از کارت های باقی مانده را جایگزین این کارت ها می‌کند. اگر این سه کارت جور نبود، کارت پخش کن یک امتیاز منفی برای او ثبت می‌کند. اگر همه ی بازیکنان به این نتیجه برسند که از میان کارت های روی میز نمی توان یک سه تایی جور پیدا کرد، کارت پخش کن سه کارت دیگر به مجموعه ی کارت های روی میز اضافه می‌کند.

یک دور بازی زمانی به پایان می‌رسد که هیچ کارتی دست کارت پخش کن و هیچ سه تایی جوری در میان کارت های روی میز وجود نداشته باشد. پس از پایان یک دور بازی، کارت پخش کن امتیاز همه ی بازیکنان را با محاسبه ی یک امتیاز مثبت برای هر سه تایی جور و احتساب امتیازات منفی ثبت شده، به دست می‌آورد.

برنده ی بازی کسی است که پس از چند دور بازی که هر یک از بازیکنان یک بار کارت پخش کن بازی بوده اند، در مجموع امتیاز بیش تری نسبت به دیگران کسب کرده باشد.

اگر کارت بازی مجموعه را در اختیار ندارید و مایل هستید که این بازی را انجام دهید، می‌توانید یک نمونه از آن را با کامپیوتر بازی کنید. بازی را از این جا انتخاب کنید. با انتخاب computer playing speeds در منوی option می‌توانید سرعت عمل کامپیوتر را تغییر دهید. در ضمن در حالت اولیه، کارت های چیده شده هم رنگ هستند. اگر می‌خواهید با همه ی رنگ ها بازی کنید، می‌توانید با انتخاب deck option در منوی option یک بار بازی با همه ی رنگ ها را آزمایش کنید.

یک پیشنهاد دیگر هم برای دوست داران بازی داریم. روی تصویر کنار متن کلیک کنید و با استفاده از یک چاپ گر رنگی، تصاویر را چاپ کرده و کارت ها را برای بازی آماده کنید!