تبیان، دستیار زندگی

امواج موبایل سرطان‌زا نیست؛ اما خطرات جدی‌تری دارد

محققان بر این باورند اگرچه امواج تلفن همراه سلامت انسان را به خطر می‌اندازد اما هرگز منجر به بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان نمی‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امواج موبایل سرطان‌زا نیست؛ اما خطرات جدی‌تری دارد
محققان بر این باورند اگرچه امواج تلفن همراه سلامت انسان را به خطر می‌اندازد اما هرگز منجر به بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان نمی‌شود.
احتمالا شما هم این جمله بارها به گوشتان خورده است که تلفن‌های همراه با تمام مزیت‌هایی که دارند اما برای سلامتی انسان بسیار مضر هستند و باعث بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان می‌شود.
همانطور که می‌دانید تلفن‌های همراه امروزه یار همیشگی افراد محسوب می‌شوند و دل کندن از آن‌ها برای همه تا حدودی سخت است.
این دستگاه‌ها که نزدیک به سه دهه است قدم در زندگی انسان‌ها گذاشته اند، با رشد بیش از حد دارندگان تلفن همراه نگرانی‌ها درباره اثرات امواج بر سلامت انسان بیشتر شده و همیشه این پرسش ذهنمان را به خود مشغول می‌کند که آیا واقعا تلفن‌های همراه منجر به سرطان می‌شود یا خیر؟ با توجه به نظریه‌های موجود نمی‌توان امواج تلفن‌های همراه را سرطانزا دانست، اما دانشمندان همچنان تحقیقات خود را در این زمینه ادامه می‌دهند.
تابش یا امواج تلفن همراه با امواج نیروگاه‌های هسته ای که تحت عنوان تابش یونیزان شناخته می‌شوند، تفاوت دارند. این تابش که از انرژی بالایی برخوردار است، می‌تواند آسیب جدی به DNA برساند؛ از همین رو محققان بر این باورند که این تشعشعات منجر به سرطان در انسان می‌شود.  تلفن‌های همراه از تابش انرژی کمتری (حتی کمتر از نور مرئی) برخوردار هستند که تابش غیریونیزان برای آن در نظر گرفته می‌شود و به DNA آسیب چندانی نمی‌رساند.
با توجه به تحقیقات صورت گرفته هرچند امواج تلفن همراه خطرهای زیادی را در پی دارد و بافت‌های مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما تاکنون دانشمندان به نتایجی مبنی بر ارتباط مستقیم بین استفاده از تلفن همراه و ابتلا به سرطان دست پیدا نکرده اند و آنچه در پی قرارگیری در معرض امواج موبایل برای کاربران رخ می‌دهد، اصولا ارتباطی با سرطان ندارد.
با این حال توصیه می‌شود حضور این ابزار هوشمند را در زندگی تان کمتر کنید، زیرا اگرچه امواج آن منجر به سرطان نمی‌شود، اما اعتیاد بیش از اندازه مشکلاتی از قبیل گردن درد، بدخوابی، کاهش شنوایی و باعث انتقال میکروب‌ها و باکتری‌ها به بدن و در نتیجه بیماری‌های مختلف می‌شود.
منبع:کلیک