تبیان، دستیار زندگی

مدرسه علمیه آیت‌الله بروجردی (نجف)

مدرسه علمیّه آیت‌الله بروجردی (مدرسة السید البروجردی) در نجف یکی از مراکز علمی و فرهنگی در نزدیکی حرم امام علی(ع) که به دستور آیت الله بروجردی و نظارت شیخ نصرالله خلخالی بنا گردید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مدرسه ایت الله بروجردی
مدرسه علمیّه آیت‌الله بروجردی (مدرسة السید البروجردی) در نجف یکی از مراکز علمی و فرهنگی در نزدیکی حرم امام علی(ع) که به دستور آیت الله بروجردی و نظارت شیخ نصرالله خلخالی بنا گردید. یکی از بخش‌های مهم این مدرسه کتابخانه‌ای است که دارای نسخه‌های خطی فراوانی است. این مدرسه هم اکنون زیر نظر آیت‌الله سیستانی اداره شده و از مدارس فعال حوزه علمیه نجف به شمار می‌آید.
تاریخچه
مدرسه بزرگ آیت الله بروجردی در سال ۱۳۷۳ق در نجف اشرف بنا شد. این مدرسه که به دستور آیت‌الله بروجردی و نظارت حاج شیخ نصرالله خلخالی که وکیل عام ایشان در عراق بود، در مساحت ۵۰۰۰ متر و در سه طبقه به سبکی زیبا و کاملا مجهز بنا گردیده و دارای تمام وسائل زندگی برای طلاب است.
کتابخانه
در همان بدو تأسیس مدرسه، بخشی از آن به کتابخانه اختصاص یافت. کتابخانه شخصی بانی مدرسه و بخشی از کتاب‌های اقبال، مؤسس انتشارات کلاله خاور و بسیاری از نسخ خطی به این کتابخانه منتقل شد.
مدرسه ایت الله بروجردی
اقامه نماز توسط امام خمینی
امام خمینی پس از تبعید به نجف در سال ۱۳۴۴ش به اصرار خلخالی نماینده آیت‌الله بروجردی به اقامه نماز جماعت مغرب و عشا پرداخت و بسیاری از اساتید حوزه و طلاب علوم دینی به ایشان اقامه می‌کردند. امام خمینی در ایام ماه رمضان نماز ظهر و عصر را در این مدرسه اقامه می‌کرد.
تخریب مدرسه
بخشی از این مدرسه در زمان حکومت صدام به بهانه طرح احداث خیابان، توسط عمال رژیم تخریب گردید و تعداد حجرات آن به ۲۵ حجره تقلیل یافت. سپس بعثی‌ها به جهت دشمنی با ایران و آثار متعلق به ایرانیان، نام آن را از «بروجردی» به «امام حسین(ع)» تغییر دادند.
منبع: پایگاه اینترنتی ویکی شیعه