تبیان، دستیار زندگی
یک تکه کاغذ بردارید، آن را نیم دور بپیچانید و دو انتهای آن را به هم بچسبانید. موجود ساده ای که ساخته اید، کلی خاصیت های عجیب و غریب دارد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عجیب ترین نوار دنیا

یک تکه کاغذ بردارید، آن را نیم دور بپیچانید و دو انتهای آن را به هم بچسبانید. نوار ساده ای که ساخته اید، خاصیت های عجیب و غریب زیادی دارد.

حتما می‌دانید که اگر سر و ته یک نوار را بدون پیچش به هم بچسبانیم، یک نوار استوانه مانند ساخته می‌شود که اگر آن را از وسط ببریم، دو تکه میشود. اما اگر همین کار را روی این نوار عجیب انجام دهیم یک تکه باقی می‌ماند و تنها طولش دو برابر می‌شود.

عجیب ترین نوار دنیا

عجیب ترین نوار دنیا

برای این که با خاصیت های دیگر این نوار آشنا شوید، چند تکه کاغذ و چسب نواری و قیچی بردارید و سعی کنید جواب این سوالات را پیدا کنید. به کمک جواب این سوال‌ها، تردستی های زیادی طراحی شده است. شما هم می‌توانید به کمک آن‌ها دوستانتان را به تعجب وادارید.

عجیب ترین نوار دنیافرض کنید قبل از آن که دو سر نوار را به هم بچسبانیم، به جای یک بار، دو بار آن را بپیچانیم و بعد از وسط ببریم. چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر نوار را سه، چهار، پانزده .... بار بپیچانیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چه فرقی بین عددهای زوج و فرد هست؟

عجیب ترین نوار دنیاراهنمایی

عجیب ترین نوار دنیا

عجیب ترین نوار دنیااگر به جای یک برش از وسط نوار، دو برش به فاصله ی یک سوم از لبه‌ها بزنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

عجیب ترین نوار دنیاراهنمایی

عجیب ترین نوار دنیا

این نوار را Augustus Mobius ریاضیدان و منجم آلمانی در سال 1858 کشف کرد و به همین خاطر نام آن را "نوار موبیوس" گذاشتند. خاصیتی که در این نوار، توجه موبیوس را جلب کرد، یک طرفه و یک لبه بودن آن بود. این نوار عجیب تنها یک رو دارد . یعنی یک مورچه که در نقطه ای از یک نوار موبیوس کاغذی ایستاده ، می‌تواند بدون رد شدن از لبه ی کاغذ به پشت آن نقطه (در سمت دیگر کاغذ) برسد. در حقیقت این نوار اصلا پشت ندارد. این خاصیت را می‌توانید در نقاشی زیر ببینید. همین طور، لبه ی این نوار از یک تکه تشکیل شده: یک دایره که روی خودش تا شده است.

عجیب ترین نوار دنیا

Mobius Band II اثر escher

عجیب ترین نوار دنیابه نظر شما آیا نوار هایی که با تعداد زوجی پیچاندن ساخته می‌شوند هم این خاصیت‌ها را دارند؟