تبیان، دستیار زندگی

روایت شاهنامه با فرم‌های خالص هندسی

صادق ادهم گفت: هر کدام از این مجسمه‌های "آکولاد" نشان دهنده یک رویداد یا شخصیت در داستان رستم و سهراب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
صادق ادهم

مجموعه مجسمه‌هاى برنزی صادق ادهم با عنوان "آکولاد" در گالری سیحون به نمایش درآمده است. ادهم در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع محوری این مجموعه گفت: قصد داشتم ادبیات کهن ایران را وارد فضای تجسمی خود کنم، چون همیشه نقد داشتم که چرا هنرمندان ما بیشتر از کارهای خارجی الهام می‌گیرند و آثاری می‌آفرینند که با فرهنگ ما سنخیت ندارد. من از کودکی با شاهنامه بزرگ شدم و داستان‌های آن را می‌شنیدم و این سابقه ارتباط با ادبیات، حالا در آثارم نمایان شده است.

ادهم ادامه داد: در این مجموعه به داستان رستم و سهراب پرداختم و با استفاده از نمادها و نشانه‌ها سعی کردم برداشت شخصی خودم از این اسطوره را بیان کنم. در طول دو سال گذشته بارها این داستان را خواندم و با استفاده از خالص‌ترین فرم‌ها، یعنی دایره مربع و مستطیل، این مجسمه‌ها را به وجود آوردم.

او با اشاره به شباهت این آثار با مکتب سقاخانه‌ گفت: ترجیح می‌دادم این مجسمه‌ها به مکتب سقاخانه نزدیک باشند چون آن روند در جایی متوقف شد و تحت تاثیر ورود شیوه‌های اروپایی، از پیشرفت بازماند. همچنین صرف استفاده از ادبیات حماسی من را وادار می‌کرد به خواستگاه آن که هنر سقاخانه است بازگردم، اما سعی کردم نگاه جدیدی به آن داشته باشم.

 نمایشگاه

ادهم ادامه داد: آثار من نسبت به مکتب سقاخانه بسیار مینی‌مال شده و فرم‌ها ساده‌تر شده‌اند. در مکتب سقاخانه نشانه‌های بسیار زیادی به کار رفته و نمادها خیلی آشنا هستند، اما من سعی کردم از المان‌ها آشنازدایی کرده و آنها را ساده‌سازی کنم.

او درباره دلیل انتخاب برنز برای خلق این آثار گفت: این ماده خاصیت رنگ‌پذیری دارد و می‌توانم با اسیدهای مختلف رنگ آن را تغییر دهم. این موضوع برای بیان خواسته من بسیار مفید است. کنتراست رنگی که از این طریق به وجود می‌آید کمک می‌کند تقابل بین پدر و پسر، اندیشه و احساس و... را بهتر انتقال دهم.

این هنرمند با بیان اینکه هر کدام از مجسمه‌ها نشان دهنده یک رویداد یا شخصیت در داستان رستم و سهراب هستند گفت: یکی از این مجسمه‌ها سوگ سهراب است و دیگری گردون مهر که محل رویارویی پدر و پسر است. به همین ترتیب هر کدام از مجسمه‌ها نماد یک مفهوم یا نشانه از داستان است و تمام اتفاقات شاخصی که در این داستان وجود دارد را به شکل یک اثر نمادین ساخته‌ام.
 نمایشگاه

ادهم افزود: خوشبختانه با وجود بدون نام بودن مجسمه‌ها و پیش از خواندن استیتمنت، همه مخاطبان متوجه می‌شدند که یک روحیه پهلوانی و اسطوره‌ای در آثار وجود دارد. حتی با وجود اینکه تلاش کردم فیگوراتیو کار نکنم و از فرم‌های ساده هندسی بهره ببرم، همه مخاطبان این آثار را فیگوراتیو می‌دانستند.

او با اشاره به اینکه مجسمه‌سازی در ایران قدمت زیادی ندارد گفت: در فضای تجسمی باید بیشتر به فرهنگ خود بپردازیم و اصرار نداشته باشیم که از الگوهای غربی پیروی کنیم. البته بخشی از این موضوع هم به گالری‌ها برمی‌گردد و آنها به هنرمند جهت می‌دهند. آنها کار ایرانی را قدیمی می‌دانند اما همین آثار را با بیان و معیارهای امروز و بازخوانی دوباره، می‌توان در جایگاه ویژه‌ای قرار داد.

گفتنی است، نمایشگاه "آکولاد" تا 6 دی ماه در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک 11 برقرار است.

منبع: هنر آنلاین