تبیان، دستیار زندگی
 اتم‌ها و مولکولها به شکل تصادفی حرکت می‌ کنند. مولکولهای گاز در تمام جهات با سرعتهای متفاوت، زیگزاگ می‌روند، می‌چرخند و برمی گردند. بعضی اوقات این مولکولها به هم می‌پیوندند و شکلهایی نامرتب می‌سازند: شاخه های درختان، سلولهای عصبی، جنگلها، کناره ها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا؟

چرا؟

" ما می‌خواهیم این گونه بیاندیشیم که وقتی علم چرخش ماه به دور زمین را توضیح می دهد، در واقع همه چیز را توضیح داده است. اما تصور دنیایی با نظم ساعت وار کوچکترین ارتباطی به دنیای واقعی ندارد... "

اتم‌ها و مولکول ها به شکل تصادفی حرکت می‌کنند. مولکول های گاز در تمام جهات با سرعت های متفاوت حرکت زیگزاگی دارند. در حرکت خود می‌چرخند و برمی گردند. گاهی اوقات این مولکول ها به هم می‌پیوندند و شکل هایی نامرتب می‌سازند. مانند شاخه های درختان، سلول های عصبی، جنگل ها، کناره های ساحل و ... .

گاهی اوقات همین مولکول ها ساختارهایی مرتب و منظم می‌سازند. مانند بلورها، دانه های برف و صدف ها. می توانید به الگوهای طبیعت فکر کنید. کدام یک از الگوهای طبیعت منظم هستند و کدام یک بی نظم؟

حال به این افراد فکر کنید:

کیهانشناسی و کهکشانها

کیهان شناس ها الگوهایی را که در کهکشان های بسیار بزرگ مارپیچی یافته اند، مدل می‌کنند. آن ها می‌خواهند بدانند که فرآیند تولد و مرگ ستاره‌ها چگونه چنین الگوهایی را پدید می آورد.

زیست شناسان و دستگاه عصبی

زیست شناسان به ساختارهای تصادفی نورون ها توجه دارند که سیستم عصبی جانداران را تشکل می‌دهند.

شیمی دانها و پیوند هیدروژنی

شیمی دان ها درگیر شبکه های تصادفی ای هستند که پیوندهای هیدورژنی آب را پدید می‌آورند و اتفاقاً نقش مهمی هم در حیات دارند!

پزشکان و بیماریها

پزشکان می‌خواهند فرآیند عجیب پاسخ دستگاه ایمنی و چگونگی شیوع بیماری را دریابند.

مهندسان ساختمان

مهندسان رفتار جریان عجیب آب یا گازی را بررسی می‌کنند که به درون مخازن نفتی تزریق می‌شود.

آتش سوزی و جنگلبانان

جنگل بانان باید بدانند خط آتش چه طور در جنگل گسترش می یابد.

و این فهرست هم چنان ادامه دارد. آیا قانع شدید که فهمیدن الگوهای طبیعت خیلی مهم است؟

این که هر اتمی کجا بنشیند و چه طور به اتم های دیگر اضافه شود، یک موضوع کاملاً اتفاقی است. مثلاً رفتار یک مولکول قند را در لیوان چای در نظر بگیرید! هرگز نمی توان گفت که این مولکول کوچک کجاست. مولکول های مواد طبیعی هم به همین اندازه سرگردان هستند و تصادفی عمل می‌کنند. با این حال، الگوهای منظم زیادی در طبیعت وجود دارد که میلیون ها بار تکرار می‌شوند. چگونه اتفاق می‌تواند نظم بیافریند؟

برای کشف این نکته با ما همراه شوید.

بازگشت به صفحه اصلی