تبیان، دستیار زندگی

اعتیادآورهای مرطوب

دستمال مرطوب‌های خطرناک!

دیگر اعتیاد و استعمال مواد مخدر به کارتن‌خواب‌ها و ولگردان خیابانی محدود نمی‌شود زیرا امروزه شاهد ظهور و بروز انواع مواد مخدر با آسان‌ترین روش‌های استفاده در جامعه هستیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعتیاد به دستمال
امروزه اصطلاح تکراری "آسیب‌های اجتماعی" بیش از پیش شنیده می‌شود و هر روز شاهد بروز معضلی جدید با ابعادی گسترده هستیم. ظاهرا مشکلات اجتماعی جامعه ما نه تنها تمام شدنی نیستند که سیر صعودی به خود گرفته و شاهد تنوع روزافزون آنها هستیم.
حقیقت آن است که "آسیب‌های اجتماعی" هر روز به صورت مسلسل‌وار در اجتماع تکرار می‌شود و ما از کنار آنها می‌گذریم، در حالی که برخی از آنها را نه می‌بینیم و نه اثری از آن مشاهده می‌کنیم. این معضلات و آسیب‌ها در سکوت کامل به روند قارچ‌گونه خود ادامه می‌دهند و تیشه به ریشه‌ی جامعه‌ی ما می‌زنند. یکی از این معضلات چراغ‌خاموش، گسترش استفاده از ماده مخدر جدیدی بنام "دستمال" است.

اعتیاد در جامعه

وقتی که از دور  به جامعه نگاه می‌کنیم معتادانی را می‌بینیم که در کنار سطل‌های زباله یا در گوشه‌ی خرابه‌ها در حال استعمال مواد مخدر هستند. اینها افرادی هستند که باید آینده جامعه را رقم زده و موجبات پیشرفت آن را فراهم کنند اما حالا با وارد شدن به منجلاب رهانشدنی اعتیاد، تمام آینده خود، خانواده و جامعه را به ورطه نابودی کشانده‌اند.

دیگر اعتیاد و استعمال مواد مخدر به کارتن‌خواب‌ها و ولگردان خیابانی محدود نمی‌شود زیرا امروزه شاهد ظهور و بروز انواع مواد مخدر با آسان‌ترین روش‌های استفاده در جامعه هستیم.

اولین بار در سال 1970 تا 1980 آمریکا و انگلیس و اسرائیل برای کنترل فکر جاسوسان خود مواد شیمیایی را ساختن که همان روان گردان‌های صنعتی بود که خواص همانند ماری جوانا و حشیش داشتند اما خیلی قوی‌تر از آنها عمل می‌کردند.


ماده مخدر دستمال چیست؟

"دستمال" یکی از فرآورده‌های مواد مخدر صنعتی محسوب می‌شود که به تازگی به ایران وارد شده است. این ماده مخدر دقیقا به شکل دستمال کاغذی است و در ابعاد یک سانتی متری ساخته شده و از نوع بسیار خطرناک مواد مخدر بشمار می‌آید. البته باید خاطر نشان کنیم که تمام مواد مخدرها چه  صنعتی چه سنتی خطرناک هستند اما در این  ماده مخدر (دستمال nps) دوز مورفین فوق العاده زیاد بوده و به همین دلیل وابستگی فرد به مواد، درصد آسیب رسانی به مغز و همچنین روند افزایشی حجم استفاده را بسیار افزایش داده است.
باید توجه داشت که نشئگی دستمال ده دقیقه است و در اوایل مصرف این ماده مخدر، علائم ظاهری خاصی در فرد مصرف کننده مشاهده نمی‌شود اما با گذشت بیش از شش ماه تدریجا تغییر رنگ پوست، حرکت ناگهانی مردمک چشم، عدم تعادل و ... در فرد ظاهر می‌شود.
این ماده مخدر همانند دستمال مرطوب عمل می‌کند و با بوییدن آن حالت سستی و کرختی در فرد ایجاد می‌شود. راه دیگر مصرف این مواد، مخلوط کردن آن با توتون سیگار است. این ماده بر اثر تماس با پوست، جذب بدن می‌شود و با اندک تماسی، در آقایان ایجاد نشئگی و در بانوان باعث بوجود آمدن تحرکات جنسی و توهم می گردد.


قیمت دستمال

قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر این ماده را در پارک ها یا اماکن عمومی به  قیمت 40 هزار تومان به فروش می‌رسانند و برای سود بیشتر بصورت غیرمستقیم اقدام به فروش این مواد خطرناک می‌کنند بطور مثال به عنوان دستمال مرطوب برای پاک کردن مواد آرایشی یا دستمال آرامش بخش ... پیشنهاد می‌کنند. در اتوبوس‌ها و یا مترو‌ها و .... اقدام به فروش کرده که ما باید در خرید این گونه دستمال‌ها دقت لازم را بکار ببریم و از خریدشان خودداری کنیم.
بعضی از قاچاقچیان برای فروش این مواد از ترفند رفع خستگی و جوان سازی پوست استفاده کرده در مترو‌ها  به دختران و زنان جوان که خواهان زیبایی بیشتر هستند به فروش می رسانند، این "دستمال" نه تنها آنان را جوان نمی‌کند بلکه باعث ایجاد اعتیاد در آنها می‌شود، زیرا با دو بار مصرف این دستمال فرد معتاد می‌شود.

کلام آخر

حال که مشاهده می‌کنیم مواد مخدر انواع مختلفی پیدا کرده و هر روز بر آسان‌تر شدن نحوه استفاده از آن افزوده می‌شود باید بیش از گذشته بر آگاهی برخی اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان بپردازیم و با روش‌های مختلف از جمله تبلیغات رسانه ملی بر آسیب‌های استفاده از این مواد تاکید کنیم. زیرا آمارها نشان دهنده‌ی آن هستند که معضلات اجتماعی کشورمان به مرز بحران نزدیک شده و فاجعه‌ای غیر قابل کنترل در راه است.