مگر خدا ارحم راحمین نیست، پس بلا برای چیه؟!!
با توجه به روایات در دین اسلام شما باید در دنیا بلا و مصیبت و گرفتاری تحمل کنید تا عزیز خدا باشید مگر خدا ارحم راحمین نیست پس بلا برای چه ؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : شنبه 1396/10/02
پاسخ:
چگونه می توان گفت که اسلام به دنیای مومنین توجهی ندارد و دنیایی پر از بلا و مصیبت را برای آنها ترسیم می کند در حالی که نعمت های دنیوی را از بزرگترین نعمت های الهی معرفی می کند .
پیامبر گرامی فرمود ؛ «دو نعمت دینوی است که مردم به آن توجه ندارند و شکر آن را به جا نمی آورند و آن دو امنیت و سلامتی است.» (الخصال ج1 ص19)
و فرمود ؛ «دو خصلت است که بسیاری از مردم فریفته آن دو شده اند و توجه به بزرگی آن ندارند که آن دو صحت و سلامتی و فراغ و آسایش دنیوی است.» (همان مدرک )
در مواردی ، آسایش و رفاه دنیوی سبب طغیان و سرکشی بعضی از بندگان بی ظرفیت می شود ، اگر بلاها و مصیبت ها در زندگی این دسته از بندگان نباشد ، به تدریج ممکن است حق و حقیقت و آخرت و پرودگار را فراموش کنند و غرق در لذات و نعمات دنیوی شوند ، خداوند به واسطه رحمتش آنها را در دنیا گرفتار می کند و در برابر صبر بر آن گرفتاری به آن ها پاداش می دهد، تا از مسیر صلاح منحرف نشوند چنان که می فرماید ؛ «ما شما را با بدی ها و نیکی ها آزمایش می کنیم » (انبیاء 35)
امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «پنج نعمت است که هر کس یکی از آنها را از دست دهد، دارای زندگی ناقص و قلبی مشغول می شود، اول آن ها صحت بدن است و دوم امنیت است و سوم وسعت رزق است و چهارم انیسی هم دل که همسر و فرزند صالح است و پنج فراغ و آسایش است.» (بحار الانوار ج78 ص171 )
و فرمود ؛ «صحت و سلامتی نعمتی است که شکر آن را نمی توان به جا آورد » (امالی صدوق ص138)
پیامبر گرامی فرمود ؛« به جای بلا از خداوند عافیت و سلامتی را بخواهید» (معانی الاخبار ص 230)
و فرمود ؛« حسنه دنیا صحت و عافیت است و حسنه آخرت مغفرت و رحمت » (بحار الانوار ج78 ص174)
علی علیه السلام فرمود ؛« از خزائن رحمت الهی چیزهایی را بطلب که کسی جز خدا قادر به اعطای آن نیست مانند فزونی عمر و سلامتی تن و وسعت رزق » (نهج البلاغه نامه 31)
بنابراین می بینیم که اسلام دنیای پر نعمت و خالی از مصیبت و گرفتاری را از جمله نعمت های بزرگ الهی می داند که بندگان توانایی شکر آن را ندارند .
البته توجه به این نکته لازم است که در مواردی ، آسایش و رفاه دنیوی سبب طغیان و سرکشی بعضی از بندگان بی ظرفیت می شود ، اگر بلاها و مصیبت ها در زندگی این دسته از بندگان نباشد ، به تدریج ممکن است حق و حقیقت و آخرت و پرودگار را فراموش کنند و غرق در لذات و نعمات دنیوی شوند ، خداوند به واسطه رحمتش آنها را در دنیا گرفتار می کند و در برابر صبر بر آن گرفتاری به آن ها پاداش می دهد، تا از مسیر صلاح منحرف نشوند چنان که می فرماید ؛ «ما شما را با بدی ها و نیکی ها آزمایش می کنیم » (انبیاء 35)
علی علیه السلام فرمود؛ «منظور از نیکی ها تندرستی و عافیت است و منظور از بدی ها بیماری و فقر است.» (البرهان فی تفسیر القرآن ج3 ص 819)
در حدیث قدسی آمده است که خداوند می فر ماید ؛« بعضی از بندگان من افرادی هستند که اصلاح امر آنها جز به غنا و گستردگی زندگی و صحت بدن نمی شود ، از این رو امر دین آنها را به وسیله آن اصلاح می کنم ، و بعضی از بندگانم هستند که امر دین آنها جز با نیاز و مسکنت و بیماری اصلاح نمی شود ، لذا امر دین آنها را با آن اصلاح می کنم و آنان را به وسیله آن می آزمایم. (الکافی ج2 ص 60)
البته خداوند پیامبران و امامان و مومنین خالص را نیز در دنیا گرفتار می کند بدون آن که از آنان کم ظرفیتی یا گناهی مشاهده کند ، و در برابر آن مصائب به آنها پاداش می دهد ، بدان جهت آنان را گرفتار می کند تا آنان در صبر و استقامت و شکر بر مصائب الگو برای سایر مصیبت زدگان باشند و مصیبت زدگان با مشاهده مصائب آنها ، مصیبت خود را بزرگ قلمداد نکنند و بر آن صبر پیشه سازند .
امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « اگر گرفتار مصیبتی در جانت یا مالت یا فرزندت شدی ، مصائب پیامبر خدا را متذکر شو زیرا هیچ یک از خلائق به مانند پیامبر اسلام گرفتار مصیبت نشدند » (وسائل الشیعه ج3 ص 267)
برخی از مصائب و گرفتاری های افراد نیز در دنیا ناشی از گناهانشان است که سبب می شود نعمت های الهی از آنها دور شود و آنان گرفتار و مصیبت زده شوند چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «بنده زمانی که گناه کند و کاری نکند که گناهاش بخشیده شود ، خداوند او را به حزن و بیماری و گرفتاری مبتلا می کند تا کفاره گناهانش باشد » (امالی صدوق ص294)
منبع:
کانال پرسمان_اعتقادی