تبیان، دستیار زندگی

تاثیر گیاه رزماری بر بیماری افسردگی، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان رودهن در بخش غرفه

در جهان صنعتی امروزی به خاطر مشغله زیاد و تجمل گرایی، افکار منفی در جسم روح و انسان که باعث می شود افراد به بیماری های مختلفی به ویژه افسردگی مبتلا شوند که این بیماری یکی از رایج ترین بیماری های روحی و روانی هست که بیشتر مردم جهان به آن مبتلا هستند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 126 گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
تاثیر گیاه رزماری بر بیماری افسردگی، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان رودهن در بخش غرفه

مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع:  تاثیر گیاه رزماری بر روی بیماری افسردگی و درمان موش سوری
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان رودهن
نام استاد: خانم مریم حلوایی، خانم فاطمه میرهادی
دانش آموزان: مهدیس میقانی، فاطمه اربابی، فاطمه بهارلو

بیان مساله:
در جهان صنعتی امروزی به خاطر مشغله زیاد و تجمل گرایی، افکار منفی در جسم روح و انسان که باعث می شود افراد به بیماری های مختلفی به ویژه افسردگی مبتلا شوند که این بیماری یکی از رایج ترین بیماری های روحی و روانی هست که بیشتر مردم جهان به آن مبتلا هستند و حتی بعضی از افراد بدون آن که اطلاعی داشته باشند، به این بیماری دچار هستند. در سال 90 پژوهشی انجام شد که در آن از وجود علائم افسردگی در 12 درصد جمعیت ایران سخن به میان آمد. این پژوهش در قالب طرح پیمایش ملی سلامت روانی بر روی 7 هزار و 886 فرد 15 تا 64 ساله تمرکز کرده بود که نتیجه آن پی‌بردن به 12.7 درصد اختلال افسردگی در جمعیت عمومی مردم بود. بر اساس این مطالعه 10.3 درصد مردان و 15.4 درصد زنان اختلال افسردگی داشته ‌اند.

آمارها در سال‌های بعد با تغییرات رو به رشدی ارائه شدند. در گزارشی گفته شده در سال 91، 10 تا 15 درصد جامعه ایران افسردگی دارند. آمارهای سال 93 نیز 21 درصد جمعیت کل کشور را افسرده و 34 درصد مردم شهر تهران را دارای اختلال روانی دانسته ‌اند. دارو های مختلفی وجود دارد که از مواد شیمایی درست شده ا­­ند و این دارو های شیمیایی عوارضی به همراه دارد مانند اعتیاد به دارو، خواب الودگی، افزایش وزن و ... است که این ها باعث می­شود افراد مبتلا به افسردگی علاوه بر این که بهبودی کامل پیدا نمی­کنند، دچار بیماری های دیگر هم می ­شوند.

اهمیت و ضرورت انجام طرح:
هر ساله به علت مشکلات جوامع شهر نشینی افسردگی روز به روز رو به افزایش است و با بالا رفتن میزان استفاده از داروهای شیمیایی عوارض این بیماری در جامعه بیشتر به چشم می آید.

با این حال همچنان افسردگی مشکل بزرگ و ضروری دنیا است و رفع آن جزو اولویت های جوامع بشری می باشد. پروژه ی  بررسی میزان اثر بخشی خاصیت ضد افسردگی گیاه رزماری بر درمان افسردگی موش سوری یک پروژه ساده و کاملا دانش آموزی است.گیاه رزماری در سرار جهان به خصوص ایران با قیمت مناسب و ارزان در دسترس همگان می باشد و کاملا درمان افسردگی توسط آن کم هزینه می باشد و به هیچ عنوان عوارضی مانند دارو های شیمیایی ندارد.

اهداف طرح:
هدف کلی:
تاثیر گیاه رزماری بر روی بیماری افسردگی
اهداف ویژه (جزئی، اختصاصی):
·         آشنایی با بیماری افسردگی
·         آشنایی با مشکلات بیماران افسرده در جامعه
·         اشنایی با گیاهان دارویی
·         آشنایی با روش های تست دارو
·         آشنایی با روش های عصاره گیری

اهداف کاربردی:
این پروژه نحوه دستیابی به اثرات وکارایی گیاه رزماری و ترشک روی سیستم بدنی و مکانیزم آن در کاهش افسردگی و تقلیل شیدایی

سوالات پژوهش/ فرضیات:
·         چگونه می­ توان بیماری های روحی و روانی به ویژه افسردگی را بدون مصرف دارو های شیمیایی که عوارضی به همراه دارند را کاهش داد؟
·         ما با ساخت دارویی از عصاره گیاه روزماری می ­خواهیم بیماری های روحی وروانی به ویژه افسردگی را کاهش دهیم؟

تعریف واژه ها:
افسردگی:
در زبان روزمره اصطلاح افسردگی برای اشاره به یك حالت احساسی، واكنش به یك موقعیت و شیوه رفتار مختص به فرد به كار می رود. افسردگی اغتشاشی در خلق است كه با درجات متفاوت غمگینی، یاس، تنهایی، ناامیدی، شك در مورد خویشتن و احساس گناه مشخص می شود. بنابر این با این توضیحات بایستی احساس افسردگی را از اختلال تفكیك نمود. همه ی ما گاهی احساس دلتنگی  و غم می كنیم. این احساس ها جزء طبیعی موجود انسان است و بنابراین در مقاطعی كوتاه، فرد را تحت تأثیر قرار می دهند. ولی افسردگی به عنوان یك اختلال در دوره های زمانی طولانی تری تداوم می یابد و شكل ناسازگارانه ای از افسردگی است كه اثرات پایداری بر روی عملكرد فرد باقی می گذارد.  

رزماری:
رومارَن یا اِکلیل کوهی یا رُزماری (Rosmarinus officinalis) گیاهی خشبی، چند ساله و معطر است که برگ ‌هایی سوزنی ‌شکل و همیشه ‌سبز دارد.

رومارن بومی منطقه مدیترانه و کشور اوروگوئه است. گل ‌های آن در رنگ‌ های گوناگون سفید، صورتی، بنفش یا آبی می ‌رویند.
تاثیر گیاه رزماری بر بیماری افسردگی، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان رودهن در بخش غرفه
موش سوری:
موش سفید کوچک آزمایشگاهی (سوری)

کاربرد موش های کوچک آزمایشگاهی در پژوهش های زیست شناختی از سده نوزدهم به بعد به تدریج پشرفت نمود. در ابتدا موش را به صورت تفننی پرورش می دادند. سپس این کار به کاوش در ویژگی های نژادی (گونه ها و زیرگونه ها) و بررسی توارث در موش ها منجر شد.

تاثیر گیاه رزماری بر بیماری افسردگی، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان رودهن در بخش غرفه
موش سوری به مراتب بیش از سایر پستانداران به عنوان پستاندار آزمایشگاهی بکار می رود. موش این موقعیت منحصر به فرد را مدیون اندازه کوچک و باروری بالایش است و از نظر خلقت شیبه انسان است. (جدای از دندان های جوشی بسیار اختصاصی شده اش که مخصوص اوست). موش به سهولت خودش را برای اهلی شدن و زندگی در قفس سازگار کرده است و این خصوصیت باعث شده است که موش ارزانترین و قابل دسترس ترین پستاندار آزمایشگاهی محسوب شود.

ـ ضد افسردگی های اس-اس-آر-آیز، تمایلات به خودكشی و جوانان
شواهدی از افزایش افکار خودكشی و نه الزاماً اقدام به خود کشی و عوارض جانبی دیگر در جوانان مصرف كننده ضد‌افسردگی ها دیده شده است. بنابراین مصرف اس- اس- ار- آیز  ها  در نوجوانان زیر 18 سال مجاز نیست. هرچند، بر طبق دستورالعمل موسسه نایس مصرف فلوگزتین كه یك اس- اس- ار- آیز است، در افراد زیر هجده سال، منعی ندارد.
 شواهدی دال بر افزایش افکار خودكشی و یا خود آزاری در افراد بالای 18 سال که ضد افسردگی ها  را مصرف می کنند، دیده نشده است.

این قرص ها چه اثری برزندگی مان خواهند داشت؟
افسردگی تجربه ناخوشایندی است و می ‌تواند روی عملکرد واحساس لذت شما از زندگی تاثیر نامطلوب بگذارد. داروهای ضد افسردگی‌ می‌‌توانند به بهبود سریع تر شما كمك كنند. این دارو ها توسط پزشک شما تجویز شده و به جز عوارض جانبی ذکر شده در بالا، اصولاً تاثیر دیگری نباید بر روی زندگی داشته باشد. افرادی كه این قرص ها را مصرف می کنند، به ویژه قرص های نسل جدیدتر، معمولا به فعالیت های اجتماعی و عادی خود ادامه می دهند. 
 اگر افسردگی شما  مزمن  باشد، ممکن است نزدیکان شما (به عنوان مثال همسر) به خلق و خوی افسرده شما عادت کرده باشند. برخی افراد گزارش كرده‌اند كه به تدریج که افسردگی شان بهتر شده و دید بهتری پیدا كرده ‌اند، با نزدیکان خود دچار مشکل شده اند. این می ‌تواند باعث بروز اصطكاك و سو تفاهم بین طرفین  شود، به این دلیل بهتر است افراد از این موضوع آگاه باشند و در صورت مواجهه با آن، بتوانند در این باره با یکدیگر صحبت کنند و یا در صورت لزوم از پزشک خود راهنمایی بگیرند. متأسفانه بیماری افسردگی  یكی از بیماری های رایج در میان اقشار مختلف مردم است. در بیماری افسردگی واكنش ها غیر طبیعی هستند. یعنی انسان در برابر ناملایمات و شكست ها بیش از حد افسرده می شود و زمان افسردگی نیز طولانی تر از دیگران، در همین شرایط است. علل ابتلا به این بیماری، ارث، تغییرات شیمیایی مغز، از دست دادن والدین در كودكی و حوادث ناخوشایند زندگی ، بیماری های جسمی مختلف و استفاده از بعضی دارو هاست. جهت درمان، بهترین راه دارو درمانی است.

تاثیر گیاه رزماری بر بیماری افسردگی، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان رودهن در بخش غرفه
برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: نسرین صادقی