تبیان، دستیار زندگی

آجر عایق صوتی، دستاورد تقدیری دوره اول حنان در بخش سمینار

به منظور کاهش و مقابله با صورت انتقالی (آلودگی صوتی) از محیطی به محیط دیگر از عایق های صوتی استفاده می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
آجر عایق صوتی، دستاورد تقدیری دوره اول حنان در بخش سمینار
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: نانو عمران- آجر عایق صوتی
نام مدرسه: دبیرستان حنان
دانش آموزان: ایلناز خیری، زهرا نقی زاده

مقدمه:
به منظور کاهش و مقابله با صورت انتقالی ( آلودگی صوتی ) از محیطی به محیط دیگر از عایق های صوتی استفاده می شود. مزایای استفاده از عایق های صوتی بهبود صدا در یک اتاق است. در مواد عایق صوتی سرعت امواج صوتی کاهش می یابد. هر چه عایق صوتی قابلیت بیشتری در کاهش دادن سرعت صوت در یک محیط داشته باشد به ضخامت کمتری نیز از آن ماده عایق مورد نیاز است. 
مواد و مصالح قدیمی و سنتی از جمله پشم شیشه، پشم سنگ، یونولیت، کناف، دیوار پوش و بلورهای سیمانی به عنوان عایق صوتی، نمی توانند از لحاظ کیفیت جوابگوی انتظارات مشتریان باشند و این نوع مواد به علت معایب و نواقصی که دارند دیگر جایگاهی در صنعت ساختمان نداشته و با گذشت زمان مواد و مصالح جدیدتری در بازار جایگزین مواد قدیمی و صنعتی می شود.
محصولات عایق صوتی که در آن ها از فناوری نانو استفاده شده است به عنوان عایق های مدرن مطرح هستند.

مزیت های کلی عایق های صوتی و مدرن نسبت به عایق های قدیمی در زیر آمده است:
• کیفیت بالا و توانایی بیشتر عایق های صوتی مدرن
• نیاز به ضخامت کمتر از این مواد باعث بیشتر شدن فضای مفید ساختمان می شود.
• در کاربرد های ساختمانی،معمولا آئروژل ها به شکل نهفته در میان مواد دیگر استفاده می شوند تا ساختار آن ها توسط این مواد محافظت شود. پانل های شیشه ای دوجداره که فضای میان آن ها انباشته از آئروژل است برای نماسازی و استفاده در فضاهای خالی ساختمان مناسب هستند و از آن جا که این سیستم نیمه شفاف است در کاربرد های گوناگون معماری با اقبال زیادی مواجه خواهد شد.        

مزیت استفاده از آئروژل به عنوان عایق صوتی:
آئروژل علاوه بر خاصیت عایق صوتی، دارای خاصیت عایق حرارتی نیز می باشد و با کاربرد آن در ساختمان در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. در واقع آئروژل ها به همان نسبت که می توانند به عنوان عایق صوتی ایفای نقش کنند در نقش عایق حرارتی نیز خود را کارآمد نشان داده اند و می توانند به عنوان نماینده ای از نوع عایق چند منظوره در ساختمان استفاده شوند. از دیگر مزیت های این ماده نیمه شفاف بودن آن است که در بسیاری از کاربرد‌‌‍‌های معماری جذاب می باشد و و وزن سبک و کیفیت بالای ان امکان ایجاد عایق های نازک را می دهد. در واقع کارایی بالای عایق سازی آئروژل ها سبب شده است که ضخامت عایق نیز کاهش پیدا می کند و از جمله مزایای ویژه ی آئروژل ها در طراحی ساختمان به شمار می آید


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان -  تنظیم: زینب شاه مرادی