تبیان، دستیار زندگی
سالروز درگذشت صادق چوبك . زندگی نامه . سالشمار حیات صادق چوبك، در سال 1295 هجری خورشیدی در بوشهر به دنیا آمد. . پدرش تاجر بود، اما به دنبال شغل پدر نرفت و به كتاب روی آورد. در بوشهر و شیراز درس خواند و دوره كا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

13 تیر ، سالروز درگذشت صادق چوبك

. زندگی نامه

. سالشمار حیات

صادق چوبك، در سال 1295 هجری خورشیدی در بوشهر به دنیا آمد. . پدرش تاجر بود، اما به دنبال شغل پدر نرفت و به كتاب روی آورد. در بوشهر و شیراز درس خواند و دوره كالج آمریكایی تهران را هم گذراند. در سال 1316 به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. اولین مجموعه و داستانش را با نام «خیمه شب بازی» در سال 1324 منتشر كرد. در این اثر و «چرا دریا طوفانی شد» (1328) بیشتر به توصیف مناظر می پردازد، ضمن اینكه شخصیت های داستان و روابط آنها و روحیات آنها نیز به تصویر كشیده می شود. اولین اثرش را هم كه حاوی سه داستان و یك نمایشنامه بود، تحت عنوان «انتری كه لوطیش مرده بود» به چاپ سپرد. آثار دیگر وی كه برایش شهرت فراوان به ارمغان آورد، رمانهای «تنگسیر» و «سنگ صبور» بود. تنگسیر به 18 زبان ترجمه شده است.

از دیگر آثار چوبك می توان به ترجمه قصه معروف «پینوكیو» به فارسی، با نام «آدمك چوبی»، ترجمه  شعر «غُراب» اثر «ادگار آلن پو» و آخرین اثر منتشره اش هم ترجمه حكایت هندی عاشقانه ای به نام «مهپاره» بود كه در زمستان 1370 منتشر گردید.