تبیان، دستیار زندگی

چراغ خاموش اورژانس اجتماعی

اورژانس کلید واژه ای است که اقدامات درمانی سریع در آن صورت می پذیرد، از همین رو می توان گفت اجتماع برای حل بحران ها و معضلات موجود، نیازمند اورژانس اجتماعی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری رفعتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اورژانس اجتماعی
رسیدگی به امور اجتماعی و حوزه سلامت هدفی بزرگ برای همه میئولین محسوب می شود اما راهکارهای رسیدن به این هدف در کشورهای مختلف متفاوت بوده و دولتمداران و همه فعالان عرصه اجتماعی در تلاش هستند تا با استفاده از روش‌های مختلف مسیر معضلات اجتماعی در جامعه را مرتفع کنند. هدف از این روند، سرعت دهی به گسترش پیشرفت اجتماعی است.

درست است که در برهه‌ای از زمان، مشکلات عمومی آنقدر زیاد می شوند که نمی توان بحث پیشگیری را با جدیت دنبال کرد و باید به سمت درمان قطعی پیش رفت اما با ارائه طرح های نوینی مانند اورژانس اجتماعی با اهداف  و راهکارهای راهبردی حداقل می توان  برخی از معضلات را تحت کنترل قرار داد.

سازمان‌هایی که در زمینه‌ی معضلات اجتماعی فعالیت دارند دارای پرسنل مجربی هستند و می توانند با فرهنگ سازی مناسب راه را برای ادامه فعالیت این سازمان بیش از پیش مرتفع کنند.


اورژانس در تعریف پزشکی به محلی گفته می شود که مجموعه اقدامات لحظه ای و سریع درمانی را به بیماران برای کنترل بیماری و یا حفظ آنی جان آنها ارائه می دهد در نتیجه از این رو سازمان بهزیستی کشور با الهام از فعالیت های بخش اورژانس و برای ارائه خدمات ویژه در معضلات مختلف اجتماعی بخشی را تحت عنوان اورژانس اجتماعی با پیش شماره«123» راه اندازی نمود تا شاید کمکی باشد برای کاهش آسیب های ناشی از این معضلات که در بحث امروز به بررسی این طرح و مشکلات پیش روی آن می پردازیم.

واکنش سریع از هدف های اصلی

این ساختار به منظور واکنش سریع برای کاهش آسیب های معضلات اجتماعی پا به عرصه گذاشته و هدف اصلی آن دسترسی آسان شهروندان به این مجموعه تخصصی در مواقع بحرانی و برخی از معضلات اجتماعی همانند خودکشی است و از متخصصان جامعه شناسی و روان شناسی تشکیل شده تا در این گونه مواقع بتوانند با مذاکره صریح برخی از اختلالات روانی را درمان تا بتوانند از اقدامات پرخطر بعدی جلوگیری نمایند. همه می دانیم که با این روش بخشی از معضل اجتماعی رفع می شود.
در واقع این طرح می خواهد با روان درمانی و خالی نمودن ذهن افراد در معرض بحران های حاد اجتماعی به نوعی از حضور عوامل قضایی و انضباطی در صحنه بکاهد چراکه در اصل معتقد است فرد بحران زده نیازمند دریافت راهکارهای رفع اختلال روانی است تا مسائل دیگر.

ارتباط اورژانس اجتماعی با کار قضایی و انتظامی

بر هیچ کس پوشیده نیست که حوزه کاری قوه قضائیه‌ و نیروی انتظامی همواره در مسیر کاهش جرایم و پیشگیری از جرم حرکت می نماید پس از این حیث باید به دنبال راهکارهای کنترلی و پیشگیرانه بود. حال آنکه سازمانی تخصصی و مشتمل بر فعالیت و واکنش های سریع برای حل بحران های اجتماعی پا به عرصه گذاشته قطعأ همکاری متقابل این نهاد با سایر سازمان ها از جمله پلیس و قوه قضائیه می تواند بسیار مفید باشد و به درمان بسیاری از معضلات پیش روی جامعه ما همانند اعتیاد، خودکشی، تجاوز به عنف و حتی مشکلات حادتری مثل ناهنجاری ها، تحرکات مخل نظم و امنیت و ... کمک نماید. حتی اگر نتوان از وقوع برخی مشکلات جلوگیری نموده بطور کلی درمان آن ها با همکاری این نهادها آسان تر می شود.
شاید یکی از اصلی ترین مشکلات پیش روی این سازمان فارغ از بحث سرمایه ای و امکانات عدم تحقق این همکاری متقابل به طور کامل است که اگر روند مذکور جنبه اجرایی تری بخود بگیرد قطعأ از طریق تبادل امکانات موجود بین سازمان های مربوطه خلاء های اورژانس اجتماعی تا حدودی مرتفع و اهداف آن یعنی  در دسترس بودن سریع، حضور به موقع در مواقع بحرانی و تخصصی بودن به راحتی محقق خواهد شد. در نتیجه لازم است تا این روند با جدیت برای افزایش توان اورژانس اجتماعی به درستی و در اسرع وقت دنبال گردد.

اورژانس اجتماعی هنوز ناشناخته

اگرچه ایده تأسیس اورژانس اجتماعی از سال 1378 کلید خود و بعد از گذشت 5 سال سامانه ای با شماره ثابت 123 در سراسر کشور برای رسیدگی فوری به بحران های اجتماعی در سازمان بهزیستی ایجاد شد اما این مرکز در سال 1387 با اختصاص خودروهای سیار جنبه عملیاتی به خود گرفت و تا کنون به فعالیت خود ادامه داده است.
اما آن با گذشت 18 سال از آغاز فعالیت هنوز برای هموطنان ناشناخته بوده و بسیاری از مردم در مواقع بحران های اجتماعی ابتدا با سامانه پلیس تماس می گیرند. به نظر کارشناسان اجتماعی اگر بخشی از فعالیت های این اورژانس را به سازمان های مردم نهاد محول نماییم قطعأ نتیجه خوبی را خواهیم گرفت. چراکه این سازمان ها مخصوصأ آنهایی که در زمینه های تخصصی معضلات اجتماعی فعالیت دارند دارای حمایت های مردمی و پرسنل مجربی هستند و می توانند با فرهنگ سازی مناسب راه را برای ادامه فعالیت این سازمان بیش از پیش باز نمایند و شناخت بیشتری در خصوص فعالیت های آن به مردم ارائه نمایند.
با وجود آنکه مسئولین بهزیستی از افزایش مراکز این نهاد تا پایان سال جاری در کشور خبر می دهند اما باید در نظر داشت که باتوجه به مزیت‌های مهم اورژانس اجتماعی در جلوگیری از آسیب های بزرگ، بیشتر از پیش باید مورد حمایت باشد و امکانات لازم نیز در اختیار آن قرار بگیرد.