تبیان، دستیار زندگی

۱۰ روش برای تسهیل مسواک زدن دندانهای کودکان

همه ی ما میدانیم که مسواک زدن دندانها چقدر مهم است-وقتی این کار را انجام ندهیم، پلاک بر روی دندان ها تشکیل می شود که باعث پوسیدگی دندان، بیماری های لثه و حتی از دست دادن دندانهایمان می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
۱۰ روش برای تسهیل مسواک زدن دندانهای کودکان

 

۱۰ روش برای تسهیل مسواک زدن دندانهای کودکان

 بسیاری از بزرگسالان میدانند که ما باید روزی دو بار هربار به مدت دو دقیقه دندانهایمان را مسواک بزنیم، یاد دادن این موضوع به کودکان و انجام دادن مرتب آن توسط آن ها بسیار سخت است.

ما از دکتر میلاد شادروح (کسی که ممکن است شما او را به عنوان دندانپزشک منتخب بشناسید) درخواست کردیم راهنمایی ها و نکات لازم را در زمینه ی یاد دادن نوع صحیح مسواک زدن به کودکان  با ما به اشتراک بگذارد…

۱٫ زود شروع کنید

دکتر شادروح می گوید «کلید اینکه مسواک زدن را یک عادت بدون استرس کنیم، یاد دادن عادات مسواک زدن از سن خیلی کم است. حتی این را می توان به نوزادان با احساس داشتن چیزی در دهانشان آموزش داد-مثلا مالیدن انگشت تمیز بر روی لثه هایشان چند بار در روز. به این ترتیب، آن ها مسواک را ناخوشایند نمی دانند.

پسر من نه ماهه است و چند دندان شیری دارد، من مقدار کمی خمیر دندان را بر روی گاز پانسمان قرار می دهم و آن را به مدت دوبار در روز بر روی لثه های او میمالم. استفاده از مقدار کمی فلوراید بسیار مهم است-فلوراید باعث کنترل و جلوگیری از پوسیدگی دندان می شود.»

۲٫ این کار را با آن ها انجام دهید

دکتر شادروح توصیه می کند که اگر کودکانتان کمی بزرگ هستند، اجازه دهید خودشان مسواک بزنند و آن ها را به این کار علاقه مند کنید. کودکان به طور طبیعی مشتاق یادگیری هستند و می خواهند شبیه والدینشان باشند. به آن ها اجاز ه دهید در حضور خودتان مسواک بزنند (آن ها به هرحال خواهند پرسید که پدر/مادر چه کار می کنید؟).

با آن ها روبروی آینه بایستید و آن ها می توانند ببینند که شما چکار می کنید و برای اولین بار دندانهایشان را به تقلید از والدین مسواک می زنند. تا حدود هفت سالگی مراقب مسواک زدنشان باشید و حتما بر این کار نظارت داشته باشد.

۳٫ به آن ها حق انتخاب دهید

دکتر شادروح می گوید: مسواک زدن را برایشان لذت بخش کنید و با این کار شما نیمی از نبرد را خواهید برد. به آن ها اجازه دهید در مغازه مسواک شخصی خودشان را خودشان انتخاب کنند-یک مسواک رنگ روشن کوچک با طرحی از یک قهرمان بر رویش مسواک زدن را جذابتر خواهد کرد (شما همچنین می توانید از نگه دارنده های عروسکی مسواک که بر روی آینه ی دستشویی وصل می شوند استفاده کنید).

اگر کودک پنج سالش تمام شد و هنوز هم از مسواک زدن متنفر بود، کار کمی سخت تر می شود چون که عادات و خلق و خوی او تاحدی شکل گرفته است. یک مسواک که مرتبط به یک بازی یا برنامه خاصی است را انتخاب کنید (این نوع مسواک ها به صورت آنلاین فروخته می شوند).

مسواک های رنگارنگ و لرزان با چراغ های چشمک زن، اگر کودک تمایلی به مسواک زدن داشته باشد این عمل را هیجان انگیزتر خواهند کرد.

۴٫این کار را به طور دستی انجام دهید

دکتر شادروح می گوید «اگر یک مسواک لرزان چیزی است که کودکتان را راضی به مسواک زدن می کند و او این کار را لذت بخش می داند، پس آن را انجام دهید». (اما برخی از مسواک های برقی می توانند باعث قلقلک کودکان شوند) و آن ها از استفاده از این مسواک ها اجتناب می کنند. یک مسواک برقی لزوما به این معنی نیست که کار را بهتر انجام می دهد.

زیرا اینگونه به نظر می رسد که آن ها دندان ها را بهتر تمیز می کنند و دسترسی به تمامی نقاط با آن ها آسان است و زمان مسواک زدن را کاهش می دهد. مسئله ی مهم این است که کودکان باید دوبار در روز سطح درونی و بیرونی دندانهایشان را مسواک بزنند(اما اگر آن ها تعداد کمی دندان دارند این کار ممکن است کمتر طول بکشد).

۵٫ دوستانشان را درگیر کنید

دکتر شادروح می گوید «وقتی کودکانی را میبینم که به مسواک زدن علاقه ندارند، آن ها را تشویق می کنم که دندان محبوبترین عروسکشان را مسواک بزنند. هر روز صبح با این جمله شروع کنید-خب، بیا دندان های تدی را مسواک بزنیم-در حالیکه که آن ها دندانهای عروسکشان را مسواک می زنند شما می توانید مسواک زدن دندان های کودکتان را شروع کنید.

به کودکانتان نحوه ی تف کردن را نیز یاد دهید-این یک فرآیند یادگیری است چون ممکن است آن ها گاهی اوقات خمیر دندان را قورت بدهند (به آرامی به آنها یاد دهید که خمیر دندان را نبلعند). یک سرگرمی ساده واقعا خوب کار می کند، و بعد از مدتی طولانی آن ها از انفرادی مسواک زدن خوشحال خواهند شد.»

۶٫ از طعم های قوی اجتناب کنید

خمیردندان های دارای طعم قوی ممکن است باعث شوند در دهانتان تازگی و طعم نعناع را احساس کنید، اما طعم های منتول یا نعنای قوی ایده ی خوبی برای کودکان نیستند. دکتر شادروح می گوید «از طعم های قوی برای کودکان اجتناب کنید-آن ها احساس سوختن را دوست ندارند و در نتیجه دیگر مسواک نخواهند زد.» من شخصا خمیردندانهای میوه ای را نیز توصیه نمیکنم-

آن ها طعم شیرینی دارند و کودکان را وسوسه می کنند که آن را قورت دهند(بخاطر داشته باشید این خوشایند نیست). اگر این تنها راهی است که آنها از مسواک زدن پیروی کنند، انجامش دهید، کودکان زیر ۳ سال فقط به یک مالش ملایم نیاز دارند، زیاده روی نکنید.

۷٫ بدانید و آگاه باشید که فلوراید دشمن نیست

بسیاری از خمیر دندان های فاقد فلوراید در دسترس هستند، اما آیا فلوراید واقعا خطرناک است؟ دکتر شادروح توضیح می دهد «به عنوان یک دندانپزشک، فکر می کنم استفاده از خمیر دندان فاقد فلوراید وقتی که می دانیم چقدر برای دندانهایمان مفید است احمقانه است(فلوراید از دندان ها محافظت می کند، و اثر اسید های شیرین را خنثی می کند) بله، بلعیدن مقدار زیادی فلوراید خطرناک است،

اما این خطر به دلیل استفاده ی نادرست اتفاق می افتد (شما باید مقدار زیادی فلوراید ببلعید تا مشکل ایجاد شود). من درمورد اینکه بیماران باید چکار کنند موعظه نمی کنم، اما توصیه ی من استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید است، این توسط پیام های سلامت دهان و دندان ونیز سازمان بهداشت جهانی توصیه می شود. این احتمال وجود دارد که دندان های خودتان/کودکانتان را با انجام این کار حفظ کنید.

۸٫ دهانشویه را کنار بگذارید

با ترفندهای مسواک زدن، والدین به فرزندانشان یاد خواهند داد که دهانشویه می تواند در لیست کارهایی که باید انجام دهند  قرار گیرد. «من هرگز دهانشویه را توصیه نمی کنم-حتی اگر برای یک مشکل خاص باشد مثل افرادی که دارای حساسیت هستند. دهانشویه ها برای استفاده ی روزانه ضروری نیستند و میتوانند فلورایدی که خمیر دندان بر روی دندان ها برجای می گذارد را از بین ببرند.

اگر هنوز هم می خواهید از آن استفاده کنید، آن را در زمانی غیر از زمان مسواک زدن استفاده کنید-مسواک را در صبح و شب بزنید و از دهانشویه در موقع ناهار استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید دهانشویه جایگزین مسواک نیست.

۹٫ جایزه بدهید

دکتر شادروح توضیح می دهد در دندانپزشکی کودکان از ویزیت ها لذت می برند چون ما هروقت آن ها را ویزیت می کنیم به آن ها برچسب های فانتزی هدیه می دهیم. اگر در حال تلاش برای این هستید که به کودکتان یاد دهید به طور منظم مسواک بزند، به او پیشنهاد دهید که هربار که خوب مسواک بزند به او یک ستاره می دهید.

این کار بسیار ساده اما مؤثر است، و اگر او خواهر و برادر دارد روحیه ی رقابتی آن ها برانگیخته خواهد شد.

۱۰٫ نخ دندان استفاده کنید

آیا طریقه ی صحیح مسواک زدن را کنترل می کنید؟ بنابر نظر دکتر شادروح، نخ دندان به اندازه ی مسواک مهم است، و خبر خوب این است که این کار فقط چند ثانیه طول می کشد.

و دقیقا مانند مسواک زدن هرچه زودتر انجام شود بهتر است. با استفاده از نخ دندان پلاک ها و غذاهای باقیمانده در بین دندان ها را پاک کنید. شما باید ابتدا این کار را انجام دهید و بعد مسواک بزنید. می توانید برای کودکانتان هم نخ دندان بخرید و در نخ دندان طعم ها نسبت به خمیر دندان کم اهمیت تر است.


منبع:سلامتی
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .