تبیان، دستیار زندگی

حذف سرب از آب با نانو کامپوزیت مغناطیسی، دستاورد تقدیری دوره اول فرزانگان 1 در بخش سمینار

بیش از 70% سطح زمین را آب فراگرفته که بی شک با ارزش ترین منبع طبیعی موجود در سیاره ما است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
حذف سرب از آب با نانو کامپوزیت مغناطیسی، دستاورد تقدیری دوره اول فرزانگان 1 در بخش سمینار
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: حذف سرب از آب به وسیله نانو کامپوزیت مغناطیسی هیدروکسید آهن(|||)_ گرافن اکسید
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 1
نام استاد: خانم دنیا شرف الدین
دانش آموزان: سارینا زارع،‌ درسا جلالی

چکیده:
بیش از 70% سطح زمین را آب فراگرفته که بی شک با ارزش ترین منبع طبیعی موجود در سیاره ما است. آلودگی آب زمانی اتفاق می افتد که یک بدنه آبی در اثر اضافه شدن مقدار زیاد مواد تحت تاثیر قرار گیرد. زمانی که آب برای مصرف مورد نظر مطلوب نباشد، به عنوان آب آلوده مطرح  می شود.
عمده منابع آلودگی آب تحت منابع آلودگی شهری، صنعتی و کشاورزی طبقه بندی شده است. بیشتر علت های آلودگی شامل پساب ها و کود ها می باشد که دارای مواد مغذی نظیر نیترات ها و فسفات ها می باشد

وجود سرب در آب آشامیدنی، در اثر عبور آب از لایه سرب و روی دار و یا قرار گیری سفره آب زیرزمینی به بعضی از عناصر سنگین آلوده می گردد. نوشیدن این آب اثرات زیانباری را بر بدن وارد می کند.    

 میزان بالای سرب باعث اختلال در سیستم عصبی و در سیستم گردش خون (که باعث بالا رفتن فشار خون می گردد) و هم چنین باعث اختلال در سیستم کلیوی و آسیب های مغزی مانند آنسفالوپاتی حاد می گردد، هم چنین می تواند باعث خورندگی سیستم انتقال آب خانگی و فرسایش نهشته های طبیعی گردد. تغییر در میزان روی باعث مسمومیت و کم خونی می گردد.

همین طور می تواند باعث بیماری های مختلفی از جمله کوتوله شدن، از دست دادن قدرت تشخیص مزه ها، ناهنجاری های غدد و دیر بهبود یافتن زخم ها گردد.      

گرافن ورقه ای دو بعدی از اتم های کربن در یک پیکربندی شش ضلعی (لانه زنبوری) است که در آن اتم های کربن با هیبرید به هم متصل شده اند. به دلیل خصوصیات فوق العاده استثنایی گرافن که شامل چگالی بالای جریان، هدایت حرارتی بالا، خاصیت آب گریزی، عبور نور در مقیاس نانو می باشد. یکی از راه های تهیه و تولید گرافن در مقیاس صنعتی احیای اکسید گرافن می باشد.

اهداف تحقیق
هدف کلی:
هدف کلی در این پژوهش تهیه ماده ای نانو ساختار با ماده نوظهور گرافن برای حذف سرب از آب است.

اهداف جزئی:
1. بررسی آلاینده های موجود در آب و پیامد های وجود این آلاینده ها در آب
2. بررسی پژوهش های قبلی برای حذف آلاینده های آب
3. تهیه ماده ای برای حذف سرب از آب و حفظ محیط زیست


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان - تنظیم: زینب شاه مرادی