تبیان، دستیار زندگی

جستجوی سیارات فراخورشیدی، دستاورد تقدیری دوره اول علامه طباطبایی واحد گلستان در بخش سمینار

در این پژوهش با در نظر گرفتن چگونگی حیات در منظومه شمسی و کره زمین امکان یافتن شرایط مشابه برای حیات در نقاط و سیارات دیگر کیهان با بهره جستن از دستاورد های تلسکوپ های فضایی و نرم افزار های نجومی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
جستجوی سیارات فراخورشیدی، دستاورد تقدیری دوره  اول علامه طباطبایی واحد گلستان در بخش سمینار
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: جستجوی سیارات فراخورشیدی
نام مدرسه: دبیرستان علامه طباطبایی واحد گلستان
نام استاد: آقای مصطفی صفائی
دانش آموزان: متین زینالی، امیرحسین بیدی

چکیده:
در این پژوهش با در نظر گرفتن چگونگی حیات در منظومه شمسی و کره زمین امکان یافتن شرایط مشابه برای حیات در نقاط و سیارات دیگر کیهان با بهره جستن از دستاورد های تلسکوپ های فضایی و نرم افزار های نجومی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

مقدمه:
انسان و تکاملش در طول هزاره ها  منجر به شناخت دنیای پیرامون خود و تمایل و تقاضای او برای گسترش این دامنه هر چه بیشتر و بیشتر گشته و تمدن و دانش امروزی ما را رقم زده است و در هر دوره و عصر پا فراتر گذاشته و به شناخت افقی جدید و وسیع تر نایل گشته است.
ابتدا کره آب و خاکی که درآن زندگی می کرد شناخت و سپس با تلاش به شناخت دنیای بیرون از آن پرداخت. منظمومه شمسی را شناخت و به قوانین پیدایش و شکل گیری حیات آن دست پیدا کرد و امروزه جستجو برای حیات در سیارات آن سوی منظومه شمسی و یافتن زندگی در خارج از کره زمین به یکی از داغ ترین و مهم ترین مباحث تبدیل شده است.
ما حقیقتاً در محدوده زمانی بسیار مهمی برای تحقیق پیرامون سیارات فرا خورشیدی قرار گرفته ایم. تنها 18 سال قبل بود که اولین سیاره در خارج از منظومه شمسی ما کشف شد و 15 سال قبل وجود یکی از آن ها در اطراف ستاره میزبان به اثبات رسید.
هرچند تنها کمتر از دو دهه از شروع مطالعه علمی بر سیارات فراخورشیدی می ‌گذرد، مطالعه چنین مکان ‌های احتمالی شکل‌ گیری حیات و بررسی امکان پیدایش و دوام حیات در آن ها نه تنها دریایی از اطلاعات جدید را در اختیار بشر قرار داده است، بلکه موجب بروز تغییرات بنیادین در بسیاری از نظریه‌ های مربوط به شرایط شكل ‌گیری حیات روی کره خاکی شده و دایره جستجو به دنبال حیات را گسترده‌ تر کرده است.
با توجه به مخاطراتی مانند تغییرات اقلیم و گرمایش زمین ، آلودگی هوا و سایر منابع زمین و از بین رفتن لایه ازن و .... که حیات زمینی را تهدید می کند نیاز به یافتن مکان ها و شرایط مساعد ادامه حیات در آدرسی دیگر از کیهان ضروری به نظر می رسد. از این رو در این تحقیق سعی شده است که با در نظر گرفتن زیر ساخت های لازم حیات مکان های جدیدی را که حائز این شرایط باشند در کیهان به امید یافتن جستجو کرد.

منابع:
1. ماهنامه نجوم سال بیست و سوم - شماره هشتم(238)-خرداد 1393
2. کتاب منظومه شمسی و سیارات فرا خورشیدی – نوشته پروفسور علی عجبشیری زاده- مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه
1. کتاب نجوم به زبان ساده (جلد2)-نوشته مایردگانی-ترجمه دکتر محمدرضا خواجه پور- موسس گیتا شناسی
2. کتاب دنیای ستارگان، نگاهی به ساختار و تحول ستارگان در کهکشان راه شیری- نوشته مارتین ریس- ترجمه امیر حسین فرجاد نسب-انتشارات آمه
3. وب سایت علمی بیگ بنگ
4. وبسایت سازمان فضایی ناسا
5. وب سایت سازمان فضایی اسا
6. وب سایت آسمان شب
7.  وب سایت پوریا ناظمی


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان -  تنظیم: زینب شاه مرادی