تبیان، دستیار زندگی

امسال شهریه مدارس غیر دولتی توسط کارگروه شهریه مناطق تعیین می شود

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت های مردمی گفت: با تفویض اختیار به استان ها و مناطق کشور، امسال شهریه مدارس غیر دولتی توسط کارگروه شهریه مناطق صورت می گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
امسال شهریه مدارس غیر دولتی توسط کارگروه شهریه مناطق تعیین می شود
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزرت آموزش و پرورش، مجتبی زینی وند در نشست اعضای شورای موسسان شهر تهران اظهارکرد: خوشبختانه امروز نگاه سخت گیرانه به مدارس غیر دولتی کمتر و اعتماد به این مدارس بیشتر شده است و هم چنین مسوولان نظام هم بر این باورند که استفاده از ظرفیت مردم و مشارکت آنان در آموزش و پرورش به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است .
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت های مردمی با اشاره به اینکه رشد و توسعه هر کشوری متناسب با رشد آموزش و پرورش آن کشور است گفت: آموزش وپرورش کشور نباید منحصرا وابسته به منابع دولتی باشد بلکه باید از ظرفیت مشارکت مردم استفاده نماید .
وی ضمن تاکید بر ضرورت مشارکت به عنوان نیاز اصلی کشور به خصوص در آموزش و پرورش گفت: امروزه دیگر منابع طبیعی و معدنی جزو عوامل رشد کشورها نیستند بلکه منابع انسانی، آموزش و مدیریت آن مبانی اصلی توسعه کشور و تولید ثروت و رشد آن محسوب می گردد .
زینی وند به ماهیت تشکیل مدارس غیردولتی در سال های اول انقلاب اشاره کرد و گفت: تاکیدات و حمایت رهبر و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران که فرمودند مردم را در فرهنگ شرکت دهید، نگاه خردمندانه، تیز بین و اندیشمندانی بود که مهر تایید بر ضررت این مشارکت را رقم زد و امروز آثار این مشارکت بر همگان مشخص گردید .
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت های مردمی ادامه داد: جامعه ای می تواند توسعه یافته باشد و قدرت اقتصادی و صنعتی داشته باشد که در تربیت نسلی پویا ،توانمند و خلاق و با مهارت موفق باشد .
وی افزود : محدودیت منابع ، انتظارات روزافزون مردم از آموزش و پرورش و گستردگی وظایف باعث شده که دولت به تنهایی نتواند رسالت سنگین تعلیم و تربیت را در کشور عهده دار شود و مستلزم مشارکت همه اقشار جامعه در آموزش و پرورش است .
زینی وند تصریح کرد : مدارس ومراکز غیر دولتی یکی از مهمترین بسترهای مشارکت اقشار جامعه در آموزش و پرورش و مطمئن ترین و کارساز ترین زیرسیستم در سیستم نظام آموزش و پرورش در کارآمدی و اثربخشی فعالیت های آموزشی و پرورشی است .
معاون وزیر با اشاره به اینکه سپردن بخشی از وظایف نظام تعلیم و تربیت به موسسان غیردولتی رسالت آنان را در تربیت نسلی توانمند وخداشناس و معتقد سنگین تر می نماید افزود : رسالت موسسان غیردولتی فقط سرمایه گذاری و راه اندازی فضای آموزشی نیست بلکه سرمایه گذاری در آموزش و تربیت بعنوان یکی از ارکان بنیادی مدیریت در واحدهای آموزشی و اثربخشی فعالیت های آموزشی و پرورشی است .
وی با تاکید بر ضرورت کیفیت بخشی در مدارس غیر دولتی توسط موسسان گفت : موسسان به عنوان هدایت گر و راهبر آموزشی وبا نگاه آموزشی سه اصل اساسی حمایت ، هدایت و نظارت را سرلوحه کار خود نمایند .
وی در خصوص الگوی شهریه مدارس غیردولتی گفت : الگوی شهریه قدم مطلوبی بود که برداشته شد اما کافی نیست و سالانه باید مورد بازنگری قرار گیرد و مطابق با کارگروه شهریه مناطق و طبق تفاهم نامه ای با موسس تعیین می گردد .
زینی وند با اشاره به تعداد انگشت شماری از موسسان مدارس غیردولتی شهر تهران که ملتزم به قانون نیستند گفت : متاسفانه تعداد معدودی از موسسان غیر دولتی که التزام به قانون ندارند باعث شدند که هویت مدارس غیر دولتی کشور بعضا زیر سوال برود که ما موظفیم طبق قانون با آن ها برخورد کنیم تا حق دیگر مدارس تضییع نگردد .
وی با اشاره به تصویب قانون اداره مدارس ومراکز غیر دولتی و آیین نامه های اجرایی آن در کمیسیون های تخصصی دولت گفت: خوشبختانه اساس نامه صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی قبل از اینکه بودجه تصویب بشود به تصویب هیات دولت رسید و هم چنین اساسنامه سازمان، آئین نامه های اجرایی، استقرار و ماده 12 و ... نیز در دستور کار کمیسیون دولت می باشد .
وی در پایان ضمن اشاره به اینکه اقدامات مطلوبی در حوزه مدارس آموزش از راه دور به ویژه در جهت کمک به دانش آموزان زلزله زده از طریق آموزش های آن لاین وآف لاین صورت گرفته است افزود: امیدواریم با کمک و همراهی شما موسسان بتوانیم گام های موثری برای نظام تعلیم و تربیت کشور برداریم.


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش