تبیان، دستیار زندگی

لگو چگونه توانست به یکی از مطرح‌ترین برندهای دنیا تبدیل شود

برند لگو توانسته است با مهندسی مجدد، با مردم بهتر ارتباط برقرار کند و با تقویت پلتفرم‌های هوشمند به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین برندهای اسباب‌بازی شناخته شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لگو چگونه توانست به یکی از مطرح‌ترین برندهای دنیا تبدیل شود
آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که ۱۰ سال پیش در چه جایگاهی قرار داشتید؟ در چه شرکتی و با چه عنوان شغلی مشغول به کار بودید؟ در کجا زندگی می‌کردید؟ در آن زمان بسیاری از ما با مفهوم شبکه‌های اجتماعی تا این اندازه آشنا نبودیم و شاید تازه عضو فیسبوک شده بودیم. امروزه اکثر برندها در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. جالب است بدانید که ۱۰ سال پیش برند لگو (LEGO) حتی در فیسبوک هم عضویت نداشت؛ اما امروزه به‌عنوان یکی از بهترین برندها در سراسر دنیا شناخته می‌شود. حتی می‌توان گفت سود آن از دو برند Hasbro و Mattel  بیشتر است. لارس سیلبرباور، مدیر ارشد رسانه‌های اجتماعی و ویدئویی شرکت لگو است و با استفاده از داستان‌های جذاب توانسته ارتباط این برند با مردم را از طریق ویدئو و شبکه‌های اجتماعی تقویت کند.
شاید با خودتان بگویید که شما هم از پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌کنید؛ اما فراموش نکنید که استفاده از پلتفرم‌های مختلف باید هدفمند باشد. شاید متوجه نشده باشید؛ اما مطمئنا برای نحوه‌ی استفاده از آن‌ها تصمیم گرفته‌اید و برنامه‌ریزی انجام داده‌اید. داشتن استراتژی و شفاف بودن هدف استفاده از پلتفرم، راز موفقیت برند است. دلیل اصلی موفقیت برند لگو و اینکه توانسته است امروزه به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین برندهای اسباب‌بازی شناخته شود همین است. لگو تصویر جدیدی از برند خود را دوباره مهندسی کرد و توانست خود را احیا کند. این برند همچنین قطعات جداشونده‌ی جدیدی به بازار عرضه کرد و در راستای گسترش فعالیت‌های خود، با شرکت‌های دیگر همکاری کرد.
برندی که قصد داشته باشد دوباره خود را احیا کند، باید در پلتفرم‌های خود تغییر ایجاد کند یا همه چیز را از نو تعریف کند. پلتفرم برند را مانند سیستم عاملی در نظر بگیرید که نوآوری، سرعت و چابکی به وجود می‌آورد. اگر این کار به درستی انجام شود، نه‌تنها بهره‌وری بالا می‌رود بلکه میزان درآمد نیز افزایش پیدا می‌کند. پلتفرم‌ها قادر هستند هم کارهای داخلی و هم کارهای خارجی برند را انجام دهند. نمونه کارهای داخلی پلتفرم‌ها عبارت‌اند از به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات، در اختیار گذاشتن منبع برای چند نفر، رقابت داخلی و انگیزه دادن به کارمندان. کارهای خارجی نیز به اندازه‌ی شرکت بستگی دارند مانند خودکار کردن بخشی از امور تا زمان و انرژی اعضای تیم برای انجام امور تکراری هدر نرود. به طور کلی می‌توان دو قانون زیر را برای افزایش قدرت برند عنوان کرد:
۱- خودتان را درگیر پلتفرم‌های قدیمی نکنید
۲- بدانید که چه موقع باید تغییرات انجام دهید
لگو چگونه توانست به یکی از مطرح‌ترین برندهای دنیا تبدیل شود
قدرت شبکه‌های اجتماعی را دست کم نگیرید و ارزش کارمندان و مشتری‌ها را بالا ببرید. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در زمان مناسب تصمیم‌گیری کنید. اگر بازاریاب هستید می‌توانید از ابزارهای مناسب مانند Domo، Tableau و Sisense استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند که اطلاعات ارزشمندتری جمع‌آوری کنید و درنتیجه تصمیم‌های بهتری بگیرید. همچنین ابزارهای مخصوصی برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که اطلاعات ارزشمندی می‌دهند و به تصمیم‌گیری‌ها کمک می‌کنند.
منبع:زومیت