تبیان، دستیار زندگی

دهه ۶۰ دوران طلایی تله تئاترهاست

پخش تله تئاتر ها از تلویزیون زمانی باعث شد دوباره تئاتر های صحنه ای ازسر گرفته شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
داریوش مودبیان

داریوش مودبیان درباره کم کاری اش در تلویزیون  گفت: تلویزیون باید با هنرمندانی که در این عرصه فعالیت دارند تعامل داشته باشد ، اما به خاطر سوء مدیریت هایی که در این دهه اخیر شاهدش بودیم، هر پیشنهادی که برای ساخت تله تئاتر و سریال ها به شبکه های مختلف سیما دادم رد شد. به عنوان یک پژوهشگر ،تهیه کننده و بازیگر سال های زیادی با این رسانه همکاری داشته ام ، اما با شرایطی که در این سال های اخیر در این سازمان حاکم شد ، ترجیح دادم فعلا با صدا و سیما همکاری نداشته باشم.
وی درباره پخش تله تئاتر ها از تلویزیون توضیح داد: پخش تله تئاتر ها در تلویزیون قابل پژوهش است و باید در سیما جلساتی برای پخش این نمایش های تلویزیونی تشکیل شود. نباید یادمان برود که زمانی پخش تله تئاتر ها از تلویزیون باعث شد دوباره تئاتر های صحنه ای ازسر گرفته شود. پیش از انقلاب در دوران کودتای ۲۸ مرداد زمانی که تئاتر ها بسته شدند و از سال ۳۸ که تلویزیون آغاز به کار کرد ، برنامه های مستمر اداره هنرهای دراماتیک در روز های چهارشنبه آغاز شد ،بسیاری از بزرگان عرصه تئاتر در آن دوران در تلویزیون به صورت زنده نمایش هایی را اجرا می کردند. من نیز از سال ۴۴ در تلویزیون تله تئاترهایی را با همین فرم اجرا می کردم. با آغاز این نوع تئاتر ها ، نمایش های صحنه ای هم شکوفا شد. در این دوران هنرمندان و نویسندگان بزرگی رشد پیدا کردند. بسیاری از نویسندگان مشهوری که داریم، کارشان را با نوشتن تئاترهای تلویزیونی آغاز کردند.
وی افزود:بعد از انقلاب دهه ۶۰ را می توان دوران طلایی تله تئاتر ها نام برد ، اما در حال حاضر حتی همان تله تئاترهای قدیمی را پخش نمی کنند ، چه برسد بخواهند تله تئاتر های جدید بسازند. هر چند وقت یک بار شبکه چهار سیما برای خالی نماندن کنداکتور برنامه هایش چندشب این نمایش های تلویزیونی را پخش می کند . ما به برنامه هایی که این تله تئاترها را نقد و بررسی کنند احتیاج داریم و الا پخش بی ثمر آنها بدون هیچ گونه تبلیغات رسانه چه فایده ای دارد؟!
بازیگر سریال «تهران پلاک ۱» درباره سریال ماندگار «پاییز صحرا» خاطر نشان کرد: این سریال حاصل اجتماع یک عده هنرمند حرفه ای بود و در شرایطی ساخته شد که همه در تولید آن همفکری داشتند. بازی جمیله شیخی ، جمشید مشایخی ، آزیتا لاچینی و اسماعیل داورفر همیشه به یاد مردم خواهد ماند. این مجموعه نخستین سریال اجتماعی بود که تلویزیون بعد از انقلاب ساخته بود. بعد از انقلاب تمامی سریال های که ساخته می شد تم تاریخی داشتند.  

منبع: صبا