تبیان، دستیار زندگی

امسال بیشتر قدر یک دقیقه شب یلدا را بدانیم !

امروز شب یلدا است و در همه خونه ها حال و هوایی برقرار است... به طوری که همه تلاش می کنند این سنت قدیمی شب یلدا و چله نشینی را امشب با خانواده خود سپری کنند و از این دورهمی لذت کافی ببرند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما برای امشب چه برنامه ای دارید؟

آیا شما هم منتظر هستید که شب فرا برسد و همه اعضای خانواده دور هم جمع شوید و یه دور همی خوشی را داشته باشید؟
نکند یکی از شما الان چهره اش را در هم کشیده و می گوید: چه شب یلدایی! اعضای خانواده ما از لحاظ صمیمیت انقدر از هم فاصله گرفته اند که دیگر جایی برای دور هم بودن و گفتن و شنیدن و خندیدن نمانده؟ ما یک دقیقه که هیچ، چند ثانیه بیشتر هم نمی توانیم همدیگر را تحمل کنیم و با هم اوقات خوشی را بگذرانیم ..
از ما به شما نصیحت؛ خوش باش و دم غنیمت شمار که روزگار بد جوری در حال گذر است، آن هم چه گذری به سرعت برق و باد ... و آنچه ماندگار است نوع رفتارهای ما است که خوب بوده ایم یا بد ...

و كسانى كه پیمان خدا را پس از بستن آن مى‏ شكنند و آنچه را خدا به پیوستن آن فرمان داده مى ‏گسلند و در زمین فساد مى ‏كنند بر ایشان لعنت است و بد فرجامى آن سراى ایشان راست.


چقدر خوب بود که همه ی ما مفهوم خوش باش و دم غنیمت شمردن را در این یک دقیقه بیشتری که فرصت نفس کشیدن در آن را به ما داده اند بدانیم و از آن سر سری نگذریم....  از همین یک دقیقه ها بهترین ، بیشترین و زیباترین استفاده ها را بکنیم ...
در این یک دقیقه، یک پیامک مملو از عشق و محبت را به کسانی که از ما قطع ارتباط کرده اند بزنیم و به این قطع ارتباط ها پایان دهیم؛ فراموش نکنیم که خدای مهربان، آن کسی که یک دقیقه زمان بیشتری به ما فرصت داده که زندگی کنیم کسانی را که قطع ارتباط کنند را دوست ندارد و بدتر اینکه آن ها را لعنت می کند؛ به این روایت توجه کنید ... 
امام صادق ـ علیه السلام ـ از جدش امام سجاد ـ علیه السلام ـ نقل می كند كه فرمود: «... اِیّاكَ وَ مصاحَبَهَ القاطِعِ لرَحِمِهِ فَانَّهُ وَجَدتُهُ مَلْعوناً فی كتابِ اللهِ فی ثَلاثِ مَواضعَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَكُمْ أُولئِكَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمى‏ أَبْصارَهُمْ وَ قَالَ الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ وَ قَالَ فِی الْبَقَرَةِ الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ‏ . ( الكافی ، ج 2 ، ص 377)
از معاشرت و دوستی با كسی كه با بستگان خود قطع رحم كرده بپرهیز، زیرا چنین كسی را در سه جای كتاب خدا (قرآن) مورد لعن و نفرین یافته ام.
1.فَهَلْ عَسیْتُمْ إِن تَوَلَّیْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فى الاَرْضِ وَ تُقَطعُوا أَرْحَامَكُمْ * أُولَئك الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصمَّهُمْ وَ أَعْمَى أَبْصرَهُمْ (محمد/22-23)
اما اگر رویگردان شوید آیا جز این انتظار مى رود كه در زمین فساد كنید و قطع رحم نمائید. * آنها كسانى هستند كه خداوند از رحمت خویش دورشان ساخته ، گوش هایشان را كر و چشم هایشان را كور نموده است .
2.الَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الأَرْضِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ﴿بقره/۲۷﴾
همانانى كه پیمان خدا را پس از بستن آن مى‏ شكنند و آنچه را خداوند به پیوستنش امر فرموده مى ‏گسلند و در زمین به فساد مى‏ پردازند آنانند كه زیانكارانند.

در این یک دقیقه، یک پیامک مملو از عشق و محبت را به کسانی که از ما قطع ارتباط کرده اند بزنیم و به این قطع ارتباط ها پایان دهیم؛ فراموش نکنیم که خدای مهربان، آن کسی که یک دقیقه زمان بیشتری به ما فرصت داده که زندگی کنیم کسانی را که قطع ارتباط کنند را دوست ندارد و بدتر اینکه آن ها را لعنت می کند.


3.وَالَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللّهِ مِن بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الأَرْضِ أُوْلَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ ﴿رعد/۲۵﴾
و كسانى كه پیمان خدا را پس از بستن آن مى‏ شكنند و آنچه را خدا به پیوستن آن فرمان داده مى ‏گسلند و در زمین فساد مى ‏كنند بر ایشان لعنت است و بد فرجامى آن سراى ایشان راست.
فراموش نکنیم که این یک دقیقه دقیقه ها است که زندگیه انسان را می تواند بسازد یا ویران کند ... یک دقیقه بیشتر محبت کردن یا یک دقیقه بیشتر کینه کاشتن و کینه ساختن ...
امسال بیش از گذشته قدر یک دقیقه ی شب یلدا را بدانیم ...