تبیان، دستیار زندگی

تاثیر هیدروژل بر زخم های سوختگی، دستاورد تقدیری دوره دوم فرزانگان 7 در بخش سمینار

استفاده از زخم پوش ها برای جلوگیری از خروج رطوبت از محل زخم، جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا و کمک به تسریع بهبود زخم امری ضروری است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
تاثیر هیدروژل بر زخم های سوختگی، دستاورد تقدیری دوره دوم فرزانگان 7 در بخش سمینار
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: بررسی اثر هیدروژل حاوی عصاره های عسل، زردچوبه و آلوئه ورا برای زخم های سوختگی
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 7  
نام استاد: آقای دکتر حامد دائمی
دانش آموزان: نرگس ذاکر مقدم، محدثه مجیدی، مینا اقبالی

چکیده:
استفاده از زخم­ پوش­ ها برای جلوگیری از خروج رطوبت از محل زخم، جلوگیری از ورود عوامل بیماری ­زا و کمک به تسریع بهبود زخم امری ضروری است. در گذشته استفاده از زخم ­پوش ­های معمولی باعث از بین رفتن رطوبت زخم و افزایش دوران بهبود زخم می ­شد. در چند سال اخیر با استفاده از زخم ­پوش ­های هیدروژلی شفاف امکان مرطوب نگه داشتن زخم، مشاهده روند بهبود زخم بدون برداشتن زخم­ پوش و محافظت از قسمت­های جراحت ­دیده در برابر ورود هر نوع باکتری و ویروس فراهم شده است. نتایج پژوهش­ ها نشان می ­دهد، خواص دارویی برخی از گیاهان که شامل ویژگی ­های ضد باکتریایی، التیام درد و کمک به درمان زخم است، می­ تواند در درمان زخم­ ها به کار گرفته شوند. هیدروژلی بر پایه سدیم آلژینات تهیه و عصاره­ های عسل، زردچوبه و آلوئه­ ورا به آن افزوده شد. سپس ساختار شیمیایی زخم­ پوش مورد ادعا با آزمون ­های شیمیایی مورد بررسی قرار می­ گیرد. در نهایت، ویژگی ­های زیستی سمیت، ضد باکتریایی و عملکرد آن به عنوان زخم ­پوش مورد بررسی قرار می­گیرد.
مهم ­ترین دلایل ایجاد زخم، آسیب سیستم عروقی یا تخریب سلول  ­های پوششی است. به عنوان مثال هنگامی که پوست توسط عوامل خارجی مانند سوختگی یا جراحت، صدمه می­بیند، در این صورت قسمت یا قسمت هایی از پوست برداشته شده و زخم ایجاد می­شود. وظیفه اولیه زخم ­پوش، محافظت از قسمت های جراحت دیده در برابر ورود هر نوع باکتری و ویروس است.

مهم ‌ترین دلایل استفاده از زخم­ پوش­ها محافظت از زخم در برابر آلودگی و جلوگیری از عفونت است اما در حقیقت تسریع روند ترمیم زخم، و اینکه زخم ‌پوش در کدام مرحله از بهبود زخم موثرتر عمل می کند، هدف اصلی استفاده از زخم ­پوش‌ ها است.

عسل یک ترکیب ضد عفونی کننده قوی بوده و دارای نوعی آنتی­ بیوتیک طبیعی است. از آنجایی که عسل حاوی مواد ضد باکتریایی است می تواند به خوبی باعث بهبود زخم ها شود. با جذب مایعات و مواد مقوی به منطقه آسیب دیده باعث رشد سلولی و جلوگیری از خشک شدن زخم می شود. عسل باعث حضور یک لایه از مایع بین بافت ­ها و بانداژ می شود و باعث می‌شود در هنگام نیاز بدون درد جابجا شود و سلول­ های جدید پاره نشود.

زردچوبه یک داروی طبیعی و ضدالتهاب و یک عامل ضدعفونی‌کننده و ضد باکتری طبیعی است. «کورکومین» موجود در این ادویه تأثیری مشابه با آسپرین دارد که یک داروی معروف ضد انعقاد خون است. زردچوبه به ترمیم پوست آسیب ‌دیده نیز کمک کرده و اضافه کردن آن به ژل آلوئه ورا سوختگی ­های جزئی را تسکین می دهد. 

 آلوئه ­ورا در درمان سوختگی اثر معجزه‌ آسایی دارد و درد ناشی از سوختگی را کاهش می‌ دهد. همچنین ناحیه سوختگی درجه ۲ و ۳ راترمیم می‌ کند. خاصیت ترمیمی ژل این گیاه به صورتی است که به دلیل داشتن آب فراوان و روغن موجود در خود از خشک شدن پوست جلوگیری می کند، در نتیجه ترمیم ناحیه سوختگی را حاصل می ‌سازد. وقتی از ژل آلوئه ‌ورا برای التیام سوختگی استفاده می ‌شود، زخم زودتر التیام می ‌یابد در حالی که وقتی از بانداژ های مخصوص سوختگی استفاده می ‌شود سوختگی ۶ روز دیرتر التیام می‌ یابد.
تاثیر هیدروژل بر زخم های سوختگی، دستاورد تقدیری دوره دوم فرزانگان 7 در بخش سمینار
اهمیت و ضرورت انجام طرح
سوختگی نوعی آسیب به گوشت یا پوست است که بر اثر گرما، برق، مواد شیمیایی، اصطکاک یا پرتو به وجود می‌ آیدکه در اثرآن بیماری های مختلفی ایجاد شده و به قسمت های زیادی از بدن آسیب می رساند. حال ما در این پروژه باتوجه به امکان عفونت و التهاب زخم، درد زیاد و عوارض برای بیمار استفاده کننده، از زخم پوش ها برای جلوگیری از خروج رطوبت از محل زخم، جلوگیری از ورود عوامل بیماری ­زا و کمک به تسریع بهبود زخم استفاده کردیم.  

اهداف طرح
· بررسی میزان سازگاری هیدروژل آلژیناتی با عصاره های گیاهی
· تهیه زخم ­پوش ­های دارای آلوئه­ ورا، عسل و زردچوبه و نقش آن در ترمیم زخم
· کاهش مدت زمان لازم برای بهبود زخم
· تولید هیدروژل­های 368605 جدید برای کاهش درد شدید و جلوگیری از هدر رفت خون

سوالات پژوهش
عسل یک ترکیب ضد عفونی کننده قوی بوده و دارای نوعی آنتی ­بیوتیک طبیعی است. گذاشتن آن بر روی زخم ها مانع عفونت می شود. از آنجایی که عسل حاوی مواد ضد باکتری است، می تواند به خوبی باعث بهبود زخم ها شود.  

آلوئه ورا درد ناشی از سوختگی را کاهش می ‌دهد. به دلیل داشتن آب فراوان و روغن موجود در خود از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند و زخم زودتر التیام می ‌یابد.
زردچوبه یک داروی معروف ضد انعقاد خون است یک عامل ضد عفونی کننده و ضد باکتری طبیعی است و می‌ توان از آن به‌ عنوان یک داروی ضد عفونی‌کننده استفاده کرد تا روند التیام آن سریع ‌تر شود.

1. آیا  استفاده از هیدروژل حاصل از آلوئه ورا، عسل و زردچوبه بر روند بهبود زخم تاثیرگذار است؟
2. برای از بین بردن آثار زیان بار سوختگی استفاده از هیدروژل حاصل چه تاثیری دارد؟
3. آیا زردچوبه به علت دارا بودن کورکومین توانایی انعقاد خون را دارد؟

منابع:
www.smith-nephew.com
http://www.advancedtissue.com/different-types-wound-care-dressings/
http://ismicrobes.blogfa.com/post/45
http://foin-90.persianblog.ir/post/107/
http://drsanaee.com/fa/menu/23/
http://www.parsnaz.ir/news_detail_25566.html
http://pezeshki2025.persianblog.ir/tag/
http://www.hidoctor.ir/%DB%8C



برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان -  تنظیم: زینب شاه مرادی