تبیان، دستیار زندگی

سرنگ ایمن، دستاورد تقدیری دوره دوم فرزانگان 3 در بخش سمینار

واژه سرنگ از ریشه کلمه یونانی Syrinx به معنای لوله گرفته شده است. سرنگ های پزشکی برای تزریق مایعات به اندام یا خروج مایعات از بدن استفاده می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
سرنگ ایمن، دستاورد تقدیری دوره دوم فرزانگان 3 در بخش سمینار
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: سرنگ ایمن
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 3
نام استاد: خانم سعیده صادقی نشاط
دانش آموزان: زهرا امید، نسیم علی آبادی

چکیده:

واژه سرنگ از ریشه کلمه یونانی Syrinx به معنای لوله گرفته شده است. سرنگ های پزشکی برای تزریق مایعات به اندام یا خروج مایعات از بدن استفاده می شود.

تزریقات یکی از شیوه های رایج در تجویز داروها و اجرای نمونه گیری ها می باشد که در صورت  رعایت نکردن استاندارد های ایمنی، خطراتی را برای هر دو طرف دارد.
بر اساس تحقیقات به عمل آمده سالانه حدود ۱۶ بیلیون تزریق در کشورهای در حال توسعه انجام می شود که حداقل ۵۰ درصد آن غیرایمن می باشد. خطر تزریقات غیر ایمن یک تهدید جدی است و استفاده نامناسب و غیر ایمن از سرنگ ها و سوزن ها می تواند باعث انتقال عفونت و تهدید زندگی گردد. 
سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که هر سال 12 میلیارد تزریق در سراسر دنیا صورت می گیرد.
90 تا 95 درصد این تزریق ها با مقاصد درمانی انجام می شود و 5 تا 10 درصد از آن، شامل تزریق واکسن می شود.
از طرف دیگر، حداقل در 30 درصد موارد تزریق واکسن در کل کشورهای در حال توسعه خطر انتقال بیماری و آلودگی  وجود دارد.

وقتی این آمارها را کنار هم بگذاریم، می بینیم که فقط با تزریق واکسن، این احتمال وجود دارد که سالانه میلیون ها نفر در کشورهای جهان سوم به ایدز و هپاتیت (B) 304068 و عفونت های محل تزریق مبتلا شوند.
در حال حاضر، تزریق آلوده باعث 3/1 میلیون مرگ در سال می شود. کارشناسان می گویند 26 میلیون سال عمر و 535 میلیون دلار هزینه این مرگ و میرهاست.     

احتمال انتقال ایدز و فرآورده های خونی آلوده، حدود 90 تا 100 درصد است و 5 تا 10 درصد از مبتلایان ایدز از طریق خون و فرآورده های آن به این بیماری مبتلا شده اند. براساس آخرین آمارحدود 40 میلیون بیمار آلوده به ویروس HIV درجهان زندگی می کنند و تاکنون با بیش از 30 میلیون نفر در اثر این بیماری فوت کردند و تقریبا"روزانه 14000 نفر نیز در جهان به این ویروس آلوده اند که 90 %این موارد در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد.
از اوایل دهة 1980 به این سو ایدز به عنوان یكی از كشنده ترین بیماری های عفونی قرن بیستم شناخته شده است.به تقریب می توان گفت كه نزدیك  60میلیون نفر در سراسر جهان حامل این ویروس می باشند كه اكثریت این افراد از دسترسی به داروهای موثر برای مقابله با این ویروس و عوارض مربوط به آن محرومند.
میزان شیوع در میان مردان ۸۴.۴٪ و در میان زنان ۱۵.۶٪ بوده است. برای ویروس ایدز و هپاتیت c هنوز واکسنی طراحی نشده و حتی اقدامات جلوگیری کننده از شیوع بیماری های عفونی منتقل شونده از طریق خون نیز در خیلی از جاهای دنیا انجام نمی گیرد مثلا تست غربالگری خون اهدا کننده را جهت تشخیص هپاتیت B در همه کشورهای جهان  انجام نمی ‌شود و حتی بعضی افراد به این واکسن حساسیت دارند و نمی توانند از این واکسن استفاده کنند و اکثرا نیز برای افراد پر خطر مانند کادر بهداشتی درمانگاه ها و بیمارستان ها که با خون و مایعات بدن آلوده در تماس می باشند. پزشکان-پرستاران-کارکنان بخش همودیالیز-تکنسین های آزمایشگاه ها، بانک خون و سازمان انتقال خون-دندانپزشکان و دستیاران آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.
گفتنی است که همواره كاركنان خدمات بهداشتی درمانی در معرض صدمات ناشی از وسایل تیز و برنده به خصوص صدمات ناشی از سر سوزن می باشند و بنابراین خطر انتقال عفونت ها در این افراد بیشتر می باشد. هر چند سرنگ به طور وسیعی در آزمایشگاه های تحقیقاتی و مدارس و حتی منازل استفاده دارد.
تا به حال در راستای این هدف راه حل هایی ارایه شده ولی از آن جا که این وسایل هزینه بر بوده و یا ساخت آن ها مستلزم هزینه های هنگفت می باشد، متاسفانه در بسیاری از کشور ها و از جمله ایران ساخته نشده اند. البته روشی از طرف سازمان پزشکی به بیمارستان ها ابلاغ شده به این مضمون که بعد از تزریق سرنگ برای جلوگیری از انتقال بیماری از طریق سر سوزن ، ابتدا در سرنگ روی میزی قرار داده شود و سر بسته سرنگ به شیئی عمودی تکیه داده و سرنگ به صورت افقی روی میز قرار داده شده و به داخل در سرنگ هدایت شود.
پیشنهاداتی از قبیل تغییر شکل سرنگ ها و یکبار مصرف کردن آن ها ارایه شده است که این پیشنهادات با هدف پژوهش ما متفاوت است.
در این پژوهش سعی شده است با تغییر شکلی در ساختار درب سرنگ برای بهینه کردن آن و جلوگیری از انتقال بیماری از سر سوزن، سرنگی ایمن با هزینه حداقلی و روش ساخت بسیار ساده و کاربردی طراحی گردد.

ضرورت انجام تحقیق:
به دلیل استفاده بسیار از سرنگ در تزریقات و خطرات احتمالی مبتلا شدن به انواع بیماری های عفونی و همچنین برای تامین آسودگی خاطر فرد تزریق کننده و نیز جهت افزایش سرعت انجام تزریقات تصیم به ساخت سرنگی با ویژگی کارآمدتر و کاربردی تر گرفته شده است.

اهداف پژوهش( هدف کلی، اهداف جزیی، اهداف کاربردی و ...):
· کاهش شیوع و ابتلا به انواع بیماری های عفونی و ویروسی از طریق خون فرد آلوده مانند هپاتیت B، C و HIV
·  افزایش سرعت عمل فرد تزریق کننده
· تامین امنیت تزریق کننده به خصوص کادر بهداشتی درمانگاه ها و بیمارستان ها که با خون و مایعات بدن آلوده در تماس می باشند
· کاهش هزینه های درمان
· کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی منتقل شونده از خون آلوده
· افزایش آسودگی خاطر فرد تزریق کننده از سلامت و مبتلا نشدن به بیماری ها
· کاهش خطرات ناشی از خستگی  تزریق کنندگان و اشتباهات احتمالی متعاقب آن در انجام تزریقات


منابع:
1. Sagar R. Banode,  Moein S. Attar, Girish Picche, Brief Review Of Different Types Of Parentral Devices, 2015, IJPSR Vol. 6 No.8, 1133-1139
2. زیبا ملکی، مینو محرز، مهرناز رسولی نژاد، فاطمه رمضان علی، واله صمیمی، بررسی كلینیكی شیوع ضایعات دهانی در بیماران مبتلا به عفونت HIV مراجعه كننده به بیمارستان امام خمینی و یك مطب خصوصی در شهر تهران، 1383 ، مجله دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، ج (3) 22: 521 - 530.
3. لیلا نصیری پور، حمید صالحی نیا، حسینعلی آدینه، محمد کوگانی، سیده زینب الماسی، شیوع ایدز در اهداکنندگان خون در ایران، 1394، فصلنامه پرستار و پزشک در رزم، ش 6، س 3، 19-25.
4. سید محسن نژاد قادری، حسین صافی زاده، نرگس خانجانی، بررسی میزان آگاهی و عملكرد كادر درمانی بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان در زمینه آسی بهای ناشی از سر سوزن،1391.  مجله بهداشت و توسعه، 1390، ش 1 ،س1.


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.


بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان -  تنظیم: زینب شاه مرادی