تبیان، دستیار زندگی

کنترل پرخوری و درمان دل درد کودکان در شب یلدا

معمولاً در شب یلدا، خوراکی‌های خوشمزه از انواع و اقسام میوه و آجیل سرو می‌شود و در این میان بیشتر مواقع کودکان بیش از حد غذا و تنقلات خورده و ممکن است، حالشان بد شود و دچار دل‌درد شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شب چله
هر سال شب یلدا، خانواده‌های ایرانی دور هم جمع می‌شوند و طولانی‌ترین شب سال را جشن گرفته و کنار هم می‌گذرانند.
معمولاً در این شب، خوراکی‌های خوشمزه از انواع و اقسام میوه و آجیل سرو می‌شود و در این میان بیشتر مواقع کودکان بیش از حد غذا و تنقلات خورده و ممکن است، حالشان بد شود و دچار دل‌درد شوند.
البته همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. به کودکتان بیاموزید محدودیت‌های معده خود را بشناسد و همیشه و همچنین در مهمانی‌ها به خودش صدمه نزند.
در ضمن در مورد کودکان خردسال، باید مراقب باشید پرخوری نکنند و سر آن‌ها را بیشتر با بازی گرم کنید.
اما اگر کودکتان، به دلیل پرخوری، دل‌درد گرفت، دستپاچه نشوید و با برخی از درمان‌های خانگی زیر به کمک او بروید. این درمان‌ها به سرعت حال آن‌ها را خوب خواهد کرد.

زنجبیل
زنجبیل، درمانی عالی برای دل‌درد است. یک‌چهارم قاشق غذاخوری آب زنجبیل تازه را با نصف قاشق غذاخوری عسل حل کرده و به کودکتان بدهید. البته این ترکیب، مناسب کودکان زیر 2 سال نیست. زنجبیل می‌تواند مشکلات گوارشی، از جمله سوءهاضمه، گرفتگی ناشی از نفخ شکم و یا دردهای دیگر در معده یا مجرای گوارشی را برطرف کند.

آب نمک
یک قاشق چای‌خوری نمک به یک لیوان آب گرم بیفزایید و آن را کاملاً حل کنید و به کودک بدهید. در عرض چند دقیقه، دل درد او آرام می‌شود.

سیب
کودکان عاشق این نوع درمان خانگی هستند. یک سیب را با پوست برش زده به قطعات کوچک خرد کنید.
کمی پودر زنجبیل و همچنین شکر به تکه‌های سیب بزنید و به مدت نیم دقیقه حرارت دهید.
سپس سیب‌ها را همان‌طور گرم، به کودک بدهید، البته مراقب باشید پس از مدتی دل درد او خوب می‌شود.

ماست
ماست می‌تواند در درمان معده درد مؤثر باشد، چرا که موجب خنک شدن معده می‌شود.
این دسر خنک کننده می‌تواند به عنوان درمان دل‌درد به کار رود. برای نتیجه بهتر گرفتن، آن را تازه و با برش‌هایی از میوه به کودک بدهید.

آب

زنجبیل، درمانی عالی برای دل‌درد است. یک‌چهارم قاشق غذاخوری آب زنجبیل تازه را با نصف قاشق غذاخوری عسل حل کرده و به کودکتان بدهید. البته این ترکیب، مناسب کودکان زیر 2 سال نیست

گاهی اوقات پس از پرخوری، کودک به دلیل عدم تعادل اسیدیته در معده‌اش، بر اثر ضعف در هضم برخی از غذاها و نوشیدنی‌های خاص در مواد مختلف غذایی، دچار دل درد می‌شود.
بنابراین نوشیدن مقداری آب می‌تواند این عدم تعادل را درمان کرده و معده درد او را درمان کند.

عسل و دارچین
عسل حاوی شکر، کربوهیدرات و آنتی‌اکسیدان است. البته به کودکان کمتر از یک سال نباید عسل داده شود. زیرا خطر ابتلا به بوتولیسم وجود دارد.
خوردن یک قاشق چای‌خوری عسل می‌تواند معده درد را آرام کند.
همچنین از آنجایی که دارچین حاوی ماده‌ای است که جلوی اثرات التهاب‌آور پروستاگلاندین‌ها را در بدن می‌گیرد، مسکنی طبیعی محسوب می‌شود.
بنابراین با اضافه کردن دارچین به چای، می‌توانید جلوی دل درد را بگیرید.

ماساژ
با استفاده از روغن گرم شده زیتون و یا سبزیجات، با ملایمت معده کودک را به صورت دایره‌وار و در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید.
برای کودکان زیر 3 سال این ماساژ را از طرف زانوانشان به سمت قفسه‌سینه انجام دهید تا به حرکات روده‌ای و قولنج آن‌ها کمک شود و نفخ شکمشان را نیز درمان کند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.