تبیان، دستیار زندگی

آیا مرز سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت شکسته خواهد شد؟

بوگاتی، هنسی، مک‌لارن،کونیگزگ یا تسلا؟ کدام شرکت مرز حداکثر سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت را خواهد شکست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیا مرز سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت شکسته خواهد شد؟
یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: اولین مسابقه بین خودروها زمانی برگزار شد که دومین خودروی تاریخ ساخته شد. با اینکه این سخن قدیمی کاملاً حقیقت دارد، ولی حتی نوع دیگری از مسابقات اتومبیلرانی وجود دارد که قدمت آن بیشتر از این موارد است؛ مسابقه در برابر سرعت.
از زمانی که کارل بنز پتنت موتورواگن (Motorwagen)  با ۰.۷ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۱۱ کیلومتر بر ساعت را ساخت، شرکت‌های خودروسازی همیشه به دنبال ساخت خودروهای سریع‌تر بوده‌اند. تقریباً ۴۰ سال طول کشید تا اولین خودرو با حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت (۱۰۰ مایل) ساخته شود؛ پس از آن صنعت خودروسازی، ۶۰ سال پرفراز و نشیب را طی کرد تا اولین خودرو با حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت (۲۰۰ مایل) تولید شود. ۳۰ سال از آن زمان می‌گذارد و حالا به دوران رقابت بر سر شکستن مرز حداکثر سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت (۳۰۰ مایل) یا حتی ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده‌ایم.
آیا مرز سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت شکسته خواهد شد؟
تولید خودرویی با سرعت بالا اصلاً کار آسانی نیست، به‌خصوص اینکه مقاومت هوا در سرعت‌های بالاتر، بیشتر می‌شود. دست‌یابی به سرعت‌ بالا، فقط به واسطه‌ی قدرت بیشتر پیشرانه امکان پذیر نیست. در واقع با دو برابر کردن قدرت یک خودرو، حداکثر ۲۵ درصد افزایش در حداکثر سرعت آن شاهد هستیم. سوپراسپرت فراری F40 که کارشناسان زیادی آن را اولین خودروی تولیدی جهان با حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌دانند، با قدرتی کمتر از ۵۰۰ اسب بخار به این سرعت رسید. جدیدترین ابرخودروهای امروزی که حداکثر سرعت آن‌ها بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت است، همه علی‌رغم جادوی آیرودینامیک پیشرفته، بالای ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارند.
از بحث قدرت پیشرانه که بگذریم، به تایرها می‌رسیم. به دلیل فشار بیشتر به تایر در سرعت‌های بالا، با افزایش سرعت تایر منبسط می‌شود؛ در واقع هر چه سرعت بیشتر شود، انبساط تایر هم بیشتر خواهد شد. با توجه به سایز تایرها، احتمال وجود فشار نیروی گرانش تا ۳۰۰۰g در سرعت ۴۰۰  کیلومتر بر ساعت وجود دارد که به دنبال آن شاید لاستیک‌ها صدمه ببینند یا حتی کاملا از بین بروند.
با این‌حال مدتی است که پیش‌نمایش رقابت بزرگ برای حداکثر سرعت بالای ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت شروع شده است؛ در ادامه به پنج شرکت خودروسازی که احتمالاً در این رقابت حضور خواهند داشت، می‌پردازیم.
آیا مرز سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت شکسته خواهد شد؟

نماینده‌ی سوئد: کوئنیگزگ

هم‌اکنون، ابرخودروی کونیگزگ آگرا RS مقام اول این رقابت هیجان‌انگیز را در اختیار دارد. آگرا RS به لطف قدرت زیاد، وزن پایین و بدنه‌ی آیرودینامیک به مقام پرسرعت‌ترین خودروی تولیدی دنیا دست یافته است. البته ابرخودروی کونیگزگ نه در یک مسیر مستقیم طولانی، بلکه در یک مسیر رفت و برگشتی در بزرگراه عمومی ایالات نوادا و با میانگین سرعت ۴۴۵.۶ کیلومتر بر ساعت، به کتاب رکوردهای جهانی گینس وارد شد. آگرا RS با ثبت این عدد. سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان است که در جاده‌ی عمومی ثبت رکورد داشته است؛ این رکورد پیش از این در اختیار مرسدس‌بنز W125 Rekordwagen بود که در سال ۱۹۳۸ حداکثر سرعت ۴۳۲.۷ کیلومتر بر ساعت را ثبت کرده بود.
با این وجود، آگرا RS پرقدرت‌ترین مدل شرکت سوئدی کونیگزگ نیست. مدل رگرا با  حدود ۱۸۰۰ اسب بخار قدرت که ۴۰۰ اسب بخار از آگرا بیشتر است به شدت بر فناوری هیبرید تکیه داده است؛ علاوه بر این با وجود جعبه‌دنده‌ی یک سرعته، رگرا ابرخودروی مناسبی برای دست‌یابی به سرعت‌های خیره‌کننده نیست و تیم مهندسی کونیگزگ حداکثر سرعت آن را به ۴۱۰ کیلومتر بر ساعت محدود کرده است. با این‌حال همه‌ی ما می‌دانیم که کونیگزگ به مدل آگرا RS و رکورد آن بسنده نمی‌کند و بدون شک مدل‌های سریع‌تری هم در آینده عرضه خواهد کرد.
آیا مرز سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت شکسته خواهد شد؟

نماینده‌ی فرانسه با مدیریت آلمانی‌ها: بوگاتی

اگر بخواهیم مضنون همیشگی عصر جدید رقابت بر حداکثر سرعت را  شناسایی کنیم، مسلماً آن شرکت بوگاتی خواهد بود. پس از فراز و نشیب‌های بسیار این شرکت که حاصل آن عدم تولید خودرو در طول ۲۰ سال بود، بوگاتی با مدل ویرون، ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت در سال ۲۰۰۵ به میدان رقابت بازگشت. پس از عرضه‌ی مدل استاندارد ویرون، این ابرخودرو تحت بهینه‌سازی‌های زیادی قرار گرفت که نهایت سرعت ۴۳۱ کیلومتر بر ساعتی آن را در مدل سوپراسپرت در سال ۲۰۱۰ شاهد بودیم.
با این‌حال محصول جدید بوگاتی مدل شیرون که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد، علی‌رغم قدرت بیشتر و بدنه‌ی آیرودینامیک‌تر، حداکثر سرعت کمتری را به نمایش گذاشته است. با وجود اینکه شیرون روی کاغذ توانایی رسیدن به نهایت سرعت ۴۶۳.۴ کیلومتر بر ساعت را دارد، اما تیم مهندسی بوگاتی حداکثر سرعت آن را به ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت محدود کرده است که مقصر اصلی این محدودیت، تایرها هستند. اگرچه که تایرهای سفارشی برند میشلن تا فشار ۳۸۰۰g را تحمل می‌کنند، ولی شیرون به دلیل وزن بالا (حدود ۲ تن) به سرعت تایرها را مرخص می‌کند.
اگر مهندسان میشلن بتوانند مشکل تایر را حل کنند، شاید بوگاتی بتواند به حکم‌فرمانی کونیگزگ خاتمه دهد.
آیا مرز سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت شکسته خواهد شد؟

نماینده‌ی آمریکا: هنسی

شرکت آمریکایی هنسی (Hennessey) که پیش از این به عنوان یک تیونر شناخته می‌شد، به دنبال عرضه‌ی سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا است.
شرکت هنسی با عرضه‌ی مدل ونوم GT با  قدرت۱۲۰۰ اسب بخار، که مدل بهینه‌سازی شده‌ی لوتوس الیز است، در سال ۲۰۱۴ با شکست رکورد بوگاتی، مدتی در صدر اخبار خودرویی جهان بود. با اینکه ونوم GT در پایگاه فضایی کندی و باند فرود شاتل فضایی آن به حداکثر سرعت ۴۳۴.۵ رسید اما هیچوقت این رکورد به صورت رسمی ثبت نشد. دلیل این مورد اجازه ندادن مقامات ناسا (NASA) در طی کردن مسیر برگشت با ونوم GT بود.
اما هنسی با رونمایی از مدل جدید ونوم F5 به دنبال شکستن مرز حداکثر سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت است. جالب است بدانید که F5 در رده‌بندی شدت تورنادو‌، با کمینه‌ی سرعت ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت، شدیدترین نوع تورنادو محسوب می‌شود. مقامات هنسی علاوه بر انتخاب یک نام معنی‌دار، این‌بار از شاسی کاملاً مستقل و محصول تیم مهندسی خود استفاده کرده‌اند. ونوم F5 با داشتن پیشرانه‌ی هشت سیلندر V توربو به قدرت ۱۶۰۰ اسب بخار فقط در تعداد محدود ۲۴ دستگاه تولید خواهد شد.
آیا مرز سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت شکسته خواهد شد؟

نماینده‌ی خودروهای الکتریکی: تسلا

وقتی که ایلان ماسک نسل دوم تسلا رودستر را معرفی کرد، اعداد عجیبی را در اختیار تمام علاقمندان دنیای خودرو قرار داد. مهم‌ترین رقم همراه رودستر جدید، زمان زیر ۲ ثانیه‌ای آن برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است که اگر تسلا موفق به تولید این خودرو شود، نسل دوم تسلا رودستر سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا (شتاب اولیه) خواهد بود.
اما در مورد حداکثر سرعت آن، ایلان ماسک فقط به گفتن «بالای ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت» بسنده کرده است. رسیدن از سرعت ۴۰۰ به ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت کار آسانی نیست و تیم مهندسی تسلا برای رسیدن به عدد ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. همانند بوگاتی شیرون، محصولات تسلا نیز به دلیل وجود پک باتری و موتورهای برقی است، وزن بالایی دارند. قدرت مورد نیاز برای دست‌یابی به حداکثر سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت گرمای زیادی تولید می‌کند که باعث کاهش توان نامی باتری‌ها می‌شود.
آیا مرز سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت شکسته خواهد شد؟

نماینده‌ی بریتانیا: مک‌لارن

ابرخودروی افسانه‌ای مک‌لارن F1 در سال ۱۹۹۳ به حداکثر سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت رسید که پس از جنگ جهانی دوم، بیشترین جهش حداکثر سرعت در بین خودروهای تولیدی جاده‌ای محسوب می‌شود. مک‌لارن F1 هنوز هم رکورددار سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان با پیشرانه‌ی تنفس طبیعی است.
با اینکه مک‌لارن امروز با مک‌لارن دیروز متفاوت بوده اما هنوز هم به دنبال تولید خودروهای سریع است. این شرکت بریتانیایی هم‌اکنون در حال گسترش سری آلتیمیت است؛ جدیدترین عضو این خانواده که از آن به عنوان جایگزین مک‌لارن F1 یاد می‌شود، با کد BP23 در حال ساخت است. بر اساس گفته‌ی مقامات این شرکت، BP23 پرقدرت‌ترین محصول مک‌لارن خواهد بود و حداکثر ظرفیت آن سه سرنشین است.
آیا مرز سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت شکسته خواهد شد؟
با توجه به اینکه پیشرفت دانش در تایرها، پیشرانه‌ها و آیرودینامیک به حد مطلوبی رسیده است، عصر بعدی دوران کمال این موارد و شکستن مرز سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت است. همانطور که مشخص است رکوردهایی مانند حداکثر سرعت همیشه در صنعت خودروسازی ماندگار خواهد شد؛ بنابراین رقابت بین شرکت‌های بزرگ داغ‌تر از همیشه شده است.
به‌نظر شما کدام شرکت برای اولین بار از مرز حداکثر سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت عبور می‌کند؟ بوگاتی پرطرفدار یا تورنادوی هنسی؟ یا شاید یک مدل جدید و غیرمنتظره؟

منبع:زومیت