تبیان، دستیار زندگی

حضور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در استودیو الفبا

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش با حضور در استودیو الفبا مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی  - مرکز یادگیری تبیان
حضور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در استودیو الفبا
به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز علی زرافشان در استودیوالفبا با تقدیر از روابط عمومی به دلیل ایجاد فرصت تعامل  بیشتر با رسانه ها گفت: در سال جاری تحصیلی بیش از 3 میلیون 200 هزار دانش آموز در دوره اول متوسطه و 2 میلیون 100 هزار نفر دردوره دوم مشغول تحصیل هستند كه پیش بینی می شوداین آمار در دوره دوم متوسطه تا پایان استقرار کامل نظام 6،3،3 به 260 هزار دانش آموز برسد.
 وی ایجاد  شرایط دسترسی همه دانش آموزان به فراگیری و تحصیل را از جمله اهداف اجرای عدالت آموزشی در معاونت متوسطه برشمرد وافزود: پوشش تحصیلی در دوره اول متوسطه 94 درصد و در دوره دوم متوسطه حدود 80 درصد است  و در سنین12تا14ساله ها97 درصد است و3 درصد باقی مانده نیزبه عللی ازجمله اشتغال و ازدواج و... درمدرسه حضور ندارند.
زرافشان توسعه عدالت آموزشی را از جمله اهداف سند تحول بنیادین درآموزش وپرورش برشمرد و اظهارکرد: همواره تلاش می کنیم این دسترسی همراه با ارتقای كیفیت آموزشی صورت گیرد بنابراین در حال حاضر650 منطقه آموزش و پرورش ما در کشور دارای پژوهش سرا هستندکه تجهز آن ها توسط معاونت فناوری نهاد ریاست جمهور صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: سیاست ارتقای دانش آموز به دانش پژوه دستاورد خوبی است که در سال های اخیر دنبال می شود و برگزاری  جشنواره ها نیز در همین راستا انجام می‌شود و در ابن جشنواره‌ها زمینه شکوفایی و شناسایی استعدادهای برتر در رشته های مختلف  فراهم می‌شود و شناسایی تنوع استعداد محقق و مورد توجه واقع می شوند .
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره برگزاری جشنواره های نوجوان در3سال اخیر در دوره متوسطه اول تصریح کرد: در این جشنواره ها بیش از160دانش آموز مستعد شناسایی شده اند و در حوزه كاردانش نیز استعداد سنجی ازجمله اهداف برگزاری جشنواره هاست .
وی از تغییر در جشنواره درس پژوهی در4 سال اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد: این تغییرات به اشاعه تجارب برتر كمك می‌كند و موضوع كارآفرینی در دوره اول متوسطه در دستور كار قرار گرفته است.
زرافشان افزود: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باید افرادی را تربیت كنیم كه كارآفرین باشند بنابراین با تلاش های صورت گرفته ما شاهد آن هستیم دانش آموزان در برخی هنرستان ها دارای كارگاه هستد و تولید می كنند .
وی به اجرای طرح تعالی در سال های اخیر اشاره وعنوان کرد: در این برنامه ویژگی های سند تحول را درقالب یك مدل ارائه كردیم كه موضوع مورد اقبال وتوجه نهادهای بیرونی قرار گرفت و مدارس تاحدودی از لاك مدرسه بیرون آمدند ومحصولات خود را عرضه كردند، در این طرح 10 مدرسه برتر مورد تشویق قرارگرفتند.
وی درپاسخ به سئوالی در خصوص حذف كنكور گفت: آموزش و پرورش کاملا موافق حذف کنکور است زیرا معتقدیم سوابق تحصیلی که در طول چند سال اتفاق می‌افتد می‌تواند به جای آزمونی چند ساعته سرنوشت انسان را تعیین کند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش وپرورش اظهارکرد: در سال های اخیر آنچه که قانون در راستای کنکور مشخص کرده، آموزش و پرورش وظیفه خود را در قبال آن به خوبی انجام داده است مانند اعمال تاثیر 25درصدی سوابق تحصیلی درکنکور.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 95، 30 درصد سابقه تحصیلی در کنکور موثر است و براساس این مصوبه تاثیر مثبت سوابق تحصیلی جایگزین تاثیر قطعی در کنکور شده است یعنی اگر سوابق تحصیلی رتبه داوطلب را ارتقا می دهد اعمال می شود، اما اگر این سوابق منجر به کاهش رتبه او شود اعمال نخواهد شد.
زرافشان حذف کامل کنکور را منوط به تصمیم مجلس شورای اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها 12درصد از صندلی دانشگاه های دولتی مربوط به سوابق تحصیلی است اما در بخش‌ های غیردولتی این آمار به حدود 80درصد می رسد. البته اگر شورای پذیرش دانشجو به آموزش و پرورش اعلام نیاز کند ما طبق آن عمل می کنیم .
وی در پاسخ به سوال؛آیا سازوکاری وجود دارد که مافیای اقتصادی كنكور را ازبین ببرد؟گفت: مافیای كنكور پدیده نویی نیست و یک موضوع قدیمی است که نهادینه شده است، پس نباید به سادگی به آن برخورد كرد زیرا حذف چیزی که سال ها رواج داشته است به این سادگی امکان پذیر نیست. شاهد آن هستیم برخی موسسه ها در تبلیغات خود قبولی بدون مطالعه را تبلیغ می كنند. مادامی كه روش جذب دانشجو و كنكور را عوض نكنیم این موسسات مشتری زیاد دارد و بالطبع گردش مالی کلانی را نیز خواهند داشت.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش فلسفه تاسیس موسسات را کمک به آموزش و پرورش خواند و تصریح کرد: در برخی كشورها نیز این آموزشگاه‌های آزاد وجود دارد، البته در کشور ما باید تدابیری اتخاذ شود آموزش و پرورش ورورد پیدا كند و جلوی كار رابگیرد، متاسفانه خانواده ها خیلی راحت و به سهولت به موسسات مختلف پول می‌دهند اما كار مدرسه را وظیفه دولت می‌دانند و از هزینه کردن خودداری می‌کنند، امروزه  این موسسات نه تنها به آموزش و پرورش در امر تعلیم و تربیت کمک نمی ‌کنند بلکه در برخی جاها مانع تحقق اهداف آموزش و پرورش نیز هستند.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص امتحانات در آموزش و پرورش اظهار کرد: ارائه گزارش های استانی از روند اجرایی امتحانات و نحوه ارزیابی از جمله برنامه‌های این وزارت خانه در 4سال اخیر بوده است، و اجرای طرح تصحیح مکانیزه ای امتحانات نهایی، اتخاذ تدابیر امنیتی با هدف بالا بردن ضریب امنیتی امتحانات از جمله گشودن پاکت سوالات امتحانی تنها در 10 دقیقه قبل از شروع امتحان از جمله اقداماتی است که انجام شده است.
زرافشان از افزایش کمی مدارس استعدادهای درخشان در سال های قبل انتقاد و بیان کرد: تصورنادرست در خصوص اینکه هر منطقه باید یک مدرسه ویژه استعدادهای درخشان داشته باشد در حالی که در هر یکصد دانش آموز تنها 2 نفر دارای استعداد برتر هستند باعث شده تا بسیاری از دانش آموزان عادی از طریق آزمون به این مدارس ورود پیدا کنند و در نتیجه کیفیت آموزشی مدارس مذکور کاهش یابد. به طوری که به جای 2نفر در برخی مناطق آموزشی 25 نفر به این مدارس راه یافتند.
وی جداسازی دانش آموزان و تقسیم آنها به استعدادهای برتر وعادی را جالب ندانست وافزود: تنوع مدارس بایدکاهش یابد و در عوض کیفت آموزشی ارتقا پیداکند البته جداسازی دانش آموزان کیفیت آموزشی در مدارس عادی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا دانش آموزان توانمندتر در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل می‌کنند.البته سیاست آموزش و پرورش در20سال اخیر اجرای طرح های فراگیر است همانطور که شاهد تحصیل 70هزار نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی هستیم  پس دانش آموزان دارای استعدادهای برتر نیز می توانند در مدارس عادی تحصیل کنند.
معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش وپرورش تنوع شهریه‌های مدارس را  امری طبیعی خواندوعنوان کرد: اگر شهریه مدارس شهر تهران در دو منطقه 18 و3 را با هم مقایسه کنیم، چون 2 شاخص اجاره ساختمان وحق التدریس معیارتعیین شهریه است بنابراین میزان شهریه‌های مدارس در مناطق مختلف باهم متفاوت است.
وی از طراحی برنامه های ویژه پایه دوازدهم خبرداد و خاطرنشان کرد: برای استقرار پایه دوازدهم نیازمند 30 هزار نیروی انسانی هستیم و ازآنجا که حدود 40 هزار نیروی انسانی نیز در سال 98 باز نشسته می‌شوند بنابراین برنامه هایی برای جذب 70 هزار نیرو در آموزش و پرورش داریم که البته این تعداد نیرو را به یك روش نمی شود جذب كرد و باید بخشی را از طریق دانشگاه رجایی و فرهنگیان و بخشی را از سایر روش‌ها تامین کنیم، بنابراین برای سال 98 باید ظرفیت پذیرش را افزایش دهیم.
زرافشان از نیاز آموزش وپرورش به 16 هزار نیرو برای تامین هنرآموز خبرداد و تصریح کرد: در جلسات ساماندهی نیروهای انسانی بند تراكم را که شامل فضا و معلم بود حذف كردیم و در این خصوص به استان ها تفویض اختیار کردیم قبلا اگر سقف کلاس را مثلا 32 نفر تعیین می‌کردیم تازمانی که تعداد دانش آموزان به 64 نفر نمی‌رسید نمی توانستیم 2کلاس تشکیل دهیم اما در دستورالعمل جدید هر استان می‌تواند سقف کلاس را تعیین کند و مجاز است اگر حتی یک دانش آموز از سقف بیشتر باشد یک کلاس را به دو کلاس افزایش دهد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت مشاور در مدارس گفت: معتقدم مشاوره باید از دوره ابتدایی در مدارس وجود داشته باشد و اجرای طرح شهاب نیز نیازمند مشاوره است اما تعداد مشاوران مابه حدی نیست كه هردو دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه را پوشش دهد و با توجه به اهمیت هدایت تحصیلی دوره اول متوسط وجود مشاور در این دوره ضروری تر است .
معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش لذت بخش‌تر بودن درس ها، افزایش یادگیری، آموزش مهارت‌ های زندگی و افزایش اعتماد دانش آموزان را از مزایای ارزشیابی توصیفی برشمرد و اظهارکرد: در دوره ابتدایی ارزشیابی توصیفی با هدف كمك به فرآیند یادگیری اجرا شده است زیرا معلم براساس ارزشیابی‌های مستمر، میزان توانایی دانش آموز را می‌داند و نیاز به سنجش او ازطریق یك آزمون را ندارد.



  منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش