تبیان، دستیار زندگی
تعداد زیادی از مردم خواب راحتی ندارند. آپنه خواب، بی خوابی، خروپف و سندروم پاهای بی قرار مشکلی است که بسیاری از ما از آنها رنج می‌بریم. اگر دوست دارید تا بیشتر با دلیل این مشکلات آشنا شوید، این صفحه را بخوانید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختلالات خواب

تعداد زیادی از مردم خواب راحتی ندارند. آپنه خواب، بی خوابی، خروپف و سندروم پاهای بی قرار مشکلی است که بسیاری از ما از آن‌ها رنج می‌بریم. اگر دوست دارید تا بیشتر با دلیل این مشکلات آشنا شوید، این صفحه را بخوانید.

خرخر

خرخر شایع ترین دردسری است که هنگام خواب وجود دارد. نه تنها اطرافیان بیمار، آزرده می‌شوند بلکه خود او نیز خجالت زده می‌شود. اگر بافت نرم پشت گلو بیش از حد رها باشد، مسیر حلق را می‌بندد. هوای خروجی سعی می‌کند این مانع را کنار بزند. بافت می‌لرزد و صدایی را که ما می‌شنویم تولید می‌کند. با بالا رفتن سن، خرخر شدیدتر می‌شود، چون یکی از دلایل اصلی آن اندازه و شکل بدن است.

اختلالات خواب

افرادی که گردن های کوتاه و پهن دارند، بیشتر از بقیه خرخر می‌کنند، چون ماهیچه های اطراف نای آن‌ها نمی تواند چربی های دور آن را سر جای خود نگهدارد. به عنوان یک قانون سرانگشتی، می‌توان گفت که احتمال خرخر کردن در افرادی که اندازه یقه پیراهن آن‌ها 16.5 یا بیشتر است، خیلی بالاست. دلیل خرخر کردن سایر افراد ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • سستی عضلات زبان یا حلق: ماهیچه های شل باعث خرخر کردن می‌شوند.
  • بزرگی بافت حلق: معمولاً کودکانی که لوزه های متورم دارند، خرخر هم می‌کنند.
  • انسداد مجاری بینی: افرادی که مجرای بینی شان تنگ است یا انحراف بینی دارند، معمولاً خروپف می‌کنند.

درمان خروپف در %99 موارد می‌توان خروپف را درمان کرد. معمولاً اضافه وزن، دلیل اصلی خرخر است. آب کردن چربی اضافی دور گردن، باعث کاهش فشار اضافی وارد بر مجاری تنفسی و توقف خروپف می‌شود. سایر درمانها بستگی زیادی به علت بیماری دارد؛ به همین دلیل بهتر است فرد بیمار با پزشک مشورت کند. استفاده از راهکارهای زیر نیز می‌تواند مفید باشد:

اختلالات خواب
  • از مصرف الکل و قرص‌های خواب آور، پیش از خواب خودداری کنید زیرا مصرف این مواد باعث سست شدن عضلاتی می‌شود که خرخر را ایجاد می کنند. علاوه بر این، آب بدن را کم و مجاری بینی را تنگ می‌کنند.
  • اگر کمتر از چهار ساعت تا زمان خواب شما باقی مانده است، غذای سنگین نخورید.
  • سعی کنید به پهلو بخوابید، نه به پشت. وقتی به پشت می‌خوابید، زبان به عقب دهان می‌افتد و بخشی از راه خروج هوا را می‌بندد. می‌توانید یک توپ تنیس را به پشت لباس خوابتان بدوزید که نگذارد به پشت بخوابید.
  • هوای اتاق خوابتان را مرطوب نگهدارید. اگر چند قطره اکالیپتوس روی بالش خود بریزید، بوی آن به باز شدن مجاری بینی کمک می‌کند.
  • ورزش کنید، زیرا ورزش ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود.

آپنه خواب

نام آپنه از لغت یونانی apnea گرفته شده است که به معنی " نیاز به تنفس " است. وقتی ماهیچه های انتهای زبان و زبان کوچک (بافت کوچک گوشتی که در انتهای دهان آویزان است.) بیش از حد سست باشند، مسیر خروج هوا را مسدود می‌کنند. اگر چه دلیل آپنه خیلی شبیه خرخر است، اما بسیار خطرناک‌تر از آن است، چون الگوی طبیعی تنفس را تغییر می‌دهد. گاهی حتی پیش می‌آید که تنفس بیمار هنگام خواب برای مدت 10 الی 25 ثانیه قطع شود. توقف تنفس باعث کاهش فشار خون و نرسیدن اکسیژن به مغز می‌شود. در این زمان، مغز یک پیغام ناگهانی صادر می‌کند که باعث بیدار شدن فرد می‌شود و به او می‌گوید که باید مقدار زیادی هوا به درون ششهای خود بفرستد. ممکن است این اتفاق بارها و بارها تکرار شود و حتی دیده شده که بعضی از بیماران تا صبح، 350 مرتبه بیدار می‌شوند. هر بار فرد با دهانی خشک، بدنی عرق آلود و سردرد از خواب بیدار می‌شود. این بیدار شدن های متوالی نمی گذارد بیمار به خواب عمیقی فرو رود و برای همین، این افراد روز بعد را با خستگی و خواب آلودگی شدید سپری می‌کنند.

آیا درمانی برای آپنه وجود دارد؟

آپنه بیماری بسیار خطرناکی است، زیرا باعث افزایش فشار خون و حملات قلبی می‌شود و جان بیمار را تهدید می‌کند. از این رو درمان آن الزامی است. معمولاً برای تشخیص شدت بیماری افراد از یک تست خواب با نام " پلی سمنوگرافی Polysomnography " استفاده می‌شود. اگر بیماری شدید نباشد، درمان آن از طریق تغییرات ساده رفتاری مانند کاهش وزن، قطع مصرف الکل، خوابیدن به پهلو و ... صورت می‌گیرد.

اختلالات خواب

برای درمان موارد حاد از دستگاهی به نام CPAP استفاده می‌شود. این دستگاه فشار هوای نای را همواره مثبت نگه می‌دارد و به بیمار کمک می‌کند که هنگام خواب به راحتی تنفس کند. فرد بیمار می‌تواند راحت بخوابد و ریسک حمله قلبی نیز کاهش پیدا می‌کند.

بی خوابی

حدود یک سوم مردم از بی خوابی رنج می‌برند و خواب ممتد و کافی ندارند. معمولاً این افراد به آسانی به خواب نمی روند، نیمه شب از خواب می‌پرند، و یا اینکه صبح خیلی زود، بدون احساس طراوت و شادابی از خواب بیدار می‌شوند. آنها معمولاً خسته و زود رنج هستند و حتی نمی توانند هنگام کارهای ساده تمرکز کنند. جالب این جاست که بی خوابی دلیل خاصی ندارد، اما توانسته ایم افراد مستعد به ابتلا آن را شناسایی کنیم. افرادی با سن بالای 60 سال، خانم‌ها و کسانی که سابقه افسردگی دارند، بیش از سایرین دچار این عارضه می‌شوند.

اختلالات خواب

فشار عصبی هم احتمال ابتلا را بیشتر می‌کند. از دست دادن نزدیکان، شرکت در امتحان، مشکلات کاری، جراحت، عمل جراحی و ... می‌توانند الگوی خواب ما را بر هم بریزند. در این گونه موارد، معمولاً پس از عادی شدن شرایط، حال ما طبیعی می‌شود و یا اینکه خود را با شرایط موجود وفق می‌دهیم.

مسافرت های هوایی طولانی هم بی خوابی را تشدید می‌کند. معمولاً سفر به شرق بسیار مشکلتر از سفر به نواحی غربی است که تأخیر زمانی دارند. اما انسان‌ها اغلب بعد از یک یا دو روز به ساعت جدید عادت می‌کنند.

عوامل محیطی هم می‌تواند مسبب بی خوابی شود. نور زیاد در اتاق خواب، مصرف قهوه، چای یا سایر مواد محرک از مواردی است که باعث بیدار ماندن ما می‌گردد.

درمان بی خوابی نیز بستگی به شناسایی عامل ایجاد آن دارد. یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از بی خوابی، اصلاح شیوه زندگی است. هیچ گاه با نگرانی و اضطراب به رختخواب نروید. همین که نگران این باشید که خوابتان نمی برد، باعث می‌شود که دیرتر به خواب فرو روید. فاصله شام با زمان خواب خود را حفظ کنید و از مصرف الکل و نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کنید.

به خاطر داشته باشید هر چقدر کمتر نگران بی خوابی باشید، راحت تر به خواب می‌روید.

سندروم پاهای بی قرار (RLS)

بعضی از مردم هنگام خواب، احساس می‌کنند که پاهایشان می‌خارد، درد می‌کند یا می‌سوزد. معمولاً این افراد مجبور می‌شوند راه بروند، پاهای خود را بمالند یا پاها را بالا ببرند تا احساس بهتری داشته باشند.

به احتمال زیاد، RLS یک بیماری ارثی است، چون در نزدیکان درجه اول افراد بیمار پنج بار بیشتر از سایرین مشاهده می‌شود. تغییرات هورمونی دوران بارداری هم علائم بیماری را تشدید می‌کنند. سایر موراد RLS اغلب به دلیل فقر آهن یا آسیب عصبی در پاها روی می‌دهد.

مصرف الکل و کافئین باعث بدتر شدن نشانه های بیماری می‌شود. دوش آب گرم، ماساژ، و استفاده از کیسه آب گرم (و در بعضی افراد، آب سرد) به بهبود فرد کمک می‌کند. در موارد شدید، پزشک از داروهای خاصی برای درمان استفاده می‌کند.

خواب چیست؟