تبیان، دستیار زندگی

طرح جدید معافیت از سربازی

عده‌ی بسیاری، دوران خدمت سربازی را به هدر رفتن دوران طلایی زندگی خود می‌دانند و به همین دلیل برای فرار از آن دست به هر ترفندی می‌زنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سربازی
بی‌شک خدمت سربازی یکی از مهم‌ترین بخش‌ از زندگی پسران محسوب می‌شود. بخشی که تحصیل، آینده شغلی، زندگی متاهلی و ... به آن بستگی دارد. برخی در تلاش هستند تا با بکارگیری هر ترفندی از آن دوری کرده و خدمت سربازی را یا به تعویق انداخته و یا برای همیشه پرونده آن را ببندند. این افراد اغلب به امور غیرقانونی و نامتعارف از جمله نسبت دادن انواع بیماری‌ها به خود دست می‌زنند. به هر حال خیل کثیری این 2 سال معروف را، هدر رفت عمر خود می‌دانند و معتقدند سربازی بیشترین آسیب‌ها را به زندگی آنان وارد می‌کند.

به نظر برخی افراد، مهم‌ترین مشكل در خدمت سربازی دوری از خانواده‌هاست؛ موضوعی كه در سال‌های آتی حتما به بحران بزرگ‌تری تبدیل خواهد شد؛ چه اینكه در دهه آینده خانواده‌های تک فرزند، پسرشان را به خدمت بفرستند و این موضوع باعث ایجاد عمیق‌تر شدن مشكلات عاطفی و ‌روانی كنونی خواهد شد. البته مدتی است که طرحی تحت عنوان بومی‌سازی خدمت سربازی در حال اجرا بوده و تا حد زیادی این مشکل را مرتفع ساخته است. در طرح بومی‌سازی، محل خدمت سربازان تا شعاع ۳۰۰ كیلومتری از محل سكونت تعیین شده و متاهلان نیز باید در شهر محل سكونت خود خدمت كنند. (1)

در طرح کسری و معافیت از خدمت سربازی ایثارگران محدودیت سنی وجود ندارد و اگر ایثارگر فرزند پسرش کوچک بوده و مشمول محسوب نمی‌شود نیز باید برای ثبت‌نام به پلیس +10 مراجعه کند.



در این میان، برخی قوانین متغیر خدمت سربازی نیز جای تامل دارد. قوانین که گاه بخشی از جرایم دیرکرد سربازی را کاهش می‌دهد و گاه مشمولان را ملزم به معرفی هرچه سریع‌تر خود می‌کند.

طرح معافیت خدمت سربازی

در این راستا اخیرا سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد، ایثارگرانی که فرزندشان در حال خدمت سربازی هستند و یا افرادی که پیش‌تر از کسر خدمت برای فرزند دیگرشان استفاده کرده‌اند در طرح کسری یا معافیت از خدمت ایثارگران نام نویسی کنند.

باید توجه داشت که در روند خدمت سربازی گروهی هستند که مشمول معافیت و کسر خدمت می‌شوند که سازمان وظیفه عمومی خود به صورت عمومی اطلاع رسانی می نماید و یکی از جدید ترین اخبار در حوزه خدمت سربازی، مربوط به معافیت و یا کسری خدمت ایثارگران است.
حائز اهمیت آن که برای ثبت‌نام در طرح کسری و معافیت از خدمت سربازی ایثارگران محدودیت سنی وجود ندارد و اگر ایثارگر فرزند پسرش کوچک بوده و مشمول محسوب نمی‌شود نیز باید برای ثبت‌نام به پلیس +10 مراجعه کند. بعد از پایان مهلت ثبت‌نام در 10 دی ماه و بررسی یک ماهه، اسامی افرادی که در زمره 20 هزار نفر کسری یا معافیت از خدمت امسال باشند، اعلام خواهد شد.
باید تمام خانواده‌هایی که پدر یا مادرشان آزاده، جانباز، ایثارگر و رزمنده بوده‌اند برای ثبت‌نام مراجعه کنند؛ حتی کسانی که بر اساس طرح امام حسن مجتبی در مناطق عملیاتی درگیر، حضور داشته و معادل رزمندگی برای آنها حساب می‌شود.
در این میان ایثارگران مدنظر داشته باشند که اگر قبلا از کسر خدمت برای یک فرزند خود استفاده کرده‌اند برای فرزند دیگر نیز می‌توانند ثبت‌نام را انجام دهند. (2)

شرایط جدید کسرخدمت‌ رزمندگی، جانبازی و آزادگی

به ازای هر یک ماه سابقه حضور در جبهه یک ماه کسر خدمت به فرزندان رزمندگان اعطا خواهد شد.
- همچنین به ازای هر یک درصد جانبازی و هر یک ماه اسارت نیز یک ماه کسر خدمت به فرزندان جانبازان و آزادگان داده می‌شود.
- از شنبه یازدهم آذرماه امسال تمامی افراد متقاضی بهره مندی از این تسهیلات و کسر خدمت‌ها باید با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ درخواست خود را ثبت کنند.
- قانون معافیت ایثارگری، رزمندگی و آزادگی همچنان پابرجاست.
- به ازای هر ۲۵ درصد جانبازی امکان معافیت یکی از فرزندان ذکور وجود دارد همچنین به ازای هر ۳۰ ماه رزمندگی نیز یکی از فرزندان ذکور می‌تواند از انجام خدمت سربازی معاف شود.
- سربازان امریه مشمول کسر خدمت نمی‌شوند، فرزندخوانده‌ها کسر خدمت نمی‌گیرند.

سخن آخر

به هر حال مسئولین مربوط به امر مقدس سربازی، بنا به مشکلات فراوان پیش آمده و همچنین ترقیب مشمولان برای سپری کردن این دوره در زمان مقرر، طرح‌ها و برنامه‌های مناسبی را طراحی و به اجرا گذاشته‌اند تا ضمن هدفمند سازی دوران خدمت سربازی در حد امکان به افرادی که شرایط خاصی دارند تخفیف‌هایی اعطا شود. شاید با این روند، در دراز مدت نگاه‌ها به دوران سربازی کمی تغییر و فرار از آن کاهش یابد.


پی‌نوشت:

1. چرا سربازی در ایران سخت می‌گذرد؟، همشهری آنلاین، تیرماه 1395
2. دو گروه جدید از افرادی که می‌توانند برای طرح کسری یا معافیت از خدمت ایثارگران ثبت نام کنند، خبرگزاری فارس،  آذر ماه 1396