تبیان، دستیار زندگی

اتاق اصناف و وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه همکاری امضا کردند

اتاق اصناف ایران و وزارت آموزش و پرورش با هدف تحقق سیاست ها و برنامه های دولت در ایجاد و توسعه زمینه های اشتغال مولد و پایدار و آشنایی با محیط کسب و کار واقعی تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اتاق اصناف و وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه همکاری امضا کردند
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از  ایران اکونومیست؛ این تفاهم نامه روز سه شنبه با هدف هم‌افزایی در استفاده از ظرفیت‌های قانونی و امکانات طرفین در ارائه آموزش‌ های رسمی مناسب با نیاز بازار کار و ارتقای مهارت دانش آموزان با استفاده از توان بخش اصناف تنظیم شده به امضای «علی فاضلی» رئیس اتاق اصناف ایران و«علی زرافشان» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش رسید.
علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در این آیین افزود: یکی از برنامه هایی که در چند سال گذشته با قید اولویت از سوی اتاق اصناف در دستور کار قرار گرفت مقوله آموزش در بخش های مختلف بود.
وی گفت: ۱۸۵۰ رسته صنفی و ۶۵۰ هزار بنگاه صنفی تولیدی کوچک و متوسط در کشور وجود دارد که در این میان صنوف پوشاک، صنایع ساختمانی، مبلمان و لوازم چوبی و چرم مزیت‌های به مراتب بیشتری از بخش های صنعتی دارند.
فاضلی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در استفاده از نهادهای دانش بنیان و اینکه کمتر به این مقوله پرداخته شده است، افزود: بخش عظیمی از اقتصاد کشور سنتی است که باید با بخش علمی همراه شود.
وی ادامه داد: در این راستا تلاش کردیم دانشگاه ها و اصناف را با هم همسو کنیم که از جمله در خصوص صنوف املاک و طلا و جواهر این مهم اجرایی شده اما کار اصلی و زیربنایی در آموزش و پرورش است.
رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه همه خانواده ها دوست دارند فرزندان شان دکتر یا مهندس شوند، خاطرنشان کرد: نیازمند نیازسنجی شغلی در کشور هستیم.
وی تصریح کرد: اکنون ایجاد اشتغال در صنایع بزرگ نیازمند صرف ۲۰ میلیارد ریال هزینه، صنایع میان دستی 4.5میلیارد ریال و بنگاه‌های کوچک ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیون ریال است.
فاضلی ادامه داد: اکنون چهار میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد و تحصیل کردگان دانشگاهی نیز هر روز در آستانه ورود به بازار کار هستند، اما تناسبی بین تخصص آن ها و نیازهای بازار کار وجود ندارد.
وی همچنین توجه به نظام بازاریابی و توسعه آن و هم چنین ارتقای کیفیت آموزش در خدمات فنی را با توجه به پیشرفت های فناوری خواستار شد.
در ادامه علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: بیش از ۶۳۰ هزار هنرجو در دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در کشور مشغول به تحصیلند که باید وارد بازار کار شوند و یا با دریافت مدرک تکنسین اشتغال به کار یابند.
وی گفت: خانواده بزرگ اصناف بیشترین فصل مشترک را با آموزش و پرورش دارد و باید هنرجویان را بر اساس نیاز بازار کار آموزش داد و تربیت کرد.
زرافشان ادامه داد: رویکرد جدید وزارت آموزش و پرورش، آموزش همراه با تولید است و در این راستا چرخه آموزش، تولید و فروش با نگاه کیفیت بخشی تعریف شده است.
برپایه این گزارش، تفاهم نامه یاد شده از تاریخ امضا و مبادله بین ۲ طرف به مدت سه سال اعتبار خواهد داشت و پس از آن در صورت توافق قابل تمدید خواهد بود.



منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش