تبیان، دستیار زندگی

گذری بر زندگی شهید عثمان فرشته در گفت‌وگو با همرزمانش

همنشین بروجردی و همرزم حاج‌احمد بود

كردستان سرزمین رزمندگان بابصیرتی است كه اسلام‌خواهی را بر تمامی وسوسه‌های دنیایی ترجیح می‌دادند. شهدای این خطه اغلب از برادران اهل سنت هستند، اما به فرمان امامی رهسپار نبرد می‌شدند كه مرجع تقلید شیعیان بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شهید عثمان فرشته

كردستان سرزمین رزمندگان بابصیرتی است كه اسلام‌خواهی را بر تمامی وسوسه‌های دنیایی ترجیح می‌دادند. شهدای این خطه اغلب از برادران اهل سنت هستند، اما به فرمان امامی رهسپار نبرد می‌شدند كه مرجع تقلید شیعیان بود. پیشمرگه‌های كرد مسلمان به خوبی می‌دانستند كه نهضت حضرت امام در پی استقرار اسلام ناب محمدی است و به همین دلیل جان خودشان را فدای آرمان‌های نهضت اسلامی امام می‌كردند. شهید عثمان فرشته یكی از شهدای شناخته شده كردستان است. بصیرت در زندگی او تأثیر فراوانی داشت و عاقبت نیز شهید راه بصیرت و آگاهی‌رسانی شد. سرداری كه سابقه همرزمی با شهدای بزرگی چون بروجردی و حاج‌احمد متوسلیان را داشت. مروری كوتاه بر زندگی او را در گفت‌وگو با دو تن از همرزمانش به نام‌های حاجی‌سلام محمدی و محمدصالح عبدی در پیش دارید.
فعالیت انقلابی در اهواز
شهید فرشته متولد سال 1332 بود. در خانواده‌ای مستضعف كه باعث شد از كودكی طعم فقر را بچشد و انسانی خودساخته بار بیاید. عثمان كه دوران خدمتش را در زمان طاغوت سپری كرده بود، بعد از خدمت سربازی برای كار به اهواز رفت و همان جا وارد فعالیت‌های انقلابی شد. نكته‌ای كه در زندگی شهید فرشته حائز اهمیت است، آگاهی او از مسائل سیاسی روز بود. اطلاعات بالای او باعث شد تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ضد انقلاب تلاش زیادی برای جذب عثمان در تشكیلات خودشان بكنند. حتی به او پیشنهاد اعطای امكانات رفاهی كردند ولی شهید فرشته كه به خوبی ریشه‌های ضد انقلاب را می‌شناخت، با پیشنهاد آنها مخالفت كرد و در خط انقلاب باقی ماند.
تهدید ضد انقلاب
عدم پذیرش پیشنهاد گروهك‌های جدایی‌طلب توسط عثمان فرشته، باعث شد خانواده‌اش از سوی آنها مورد تهدید قرار بگیرند. عثمان در میان مردم به عنوان فردی مطلع، مؤمن و معتقد شناخته می‌شد و چون نفوذ زیادی در میان توده‌ها داشت، حضورش در خط انقلاب می‌توانست جوان‌ها را جذب انقلاب كند. تهدید ضدانقلاب از همین ترس نشئت می‌گرفت و عاقبت آن‌قدر او را تهدید كردند كه عثمان برای مدتی به همراه خانواده‌اش به روستای دله‌مرز رفت و برای مدتی نیز ساكن كرمانشاه شد. عاقبت در سال 1359 به عضویت سازمان پیشمرگان كرد مسلمان درآمد.
همنشین بروجردی
شهید عثمان فرشته دوستی عمیقی با شهید بروجردی داشت. شجاعتش باعث شده بود تا سردار بروجردی شخصاً او را به عنوان مسئول گروه ضربت سپاه در پاوه منصوب كند. شهید فرشته كه همرزم جاویدالاثر حاج‌احمد متوسلیان بود، علاوه بر مبارزه فیزیكی با ضد انقلاب، به خاطر بیان فصیحی كه داشت، به هر روستایی وارد می‌شد، مردم را علیه ضد انقلاب تهییج می‌كرد. قدرت استدلالش باعث شده بود جوان‌های زیادی از روستاهای كردستانات جذب انقلاب شوند. او و نیروهایش به هر روستایی كه وارد می‌شدند، باعث ترس ضد انقلاب بودند. عثمان فرشته شجاعتی بی‌نظیر داشت و حتی شنیدن نامش ترس بر دل دشمنان می‌انداخت. رشادت‌های او و گروه تحت امرش بارها در جبهه‌های جنگ به اثبات رسیده بود و هر جایی كه با ضد انقلاب درگیر می‌شد، تلفات زیادی به آنها وارد می‌كرد. با این وجود عثمان در تمامی مأموریت‌ها به همراهانش تأكید می‌كرد كه مراقب مردم غیرنظامی باشند تا مبادا در درگیری‌ها به آنها گزندی برسد.
تنش ارباً اربا شد
شهادت عثمان فرشته در 28 اردیبهشت سال 61 اتفاق افتاد. در این روز گروهی از همرزمانش كه در دامنه كوه «تفین» قرار داشتند از طریق بیسیم با شهید تماس می‌گیرند و موقعیت خطرناك‌شان را به او گزارش می‌دهند. عثمان كمتر از یك ساعت خودش را به محل می‌رساند و پشت توپ 106 كه روی جیپ مخصوص شهید قرار داشت مستقر می‌شود، اما بعد از یك بار شلیك كردن به طرف قله كوه كه محل تجمع نیروهای ضدانقلاب بود، توپ گیر می‌كند. شهید برای رفع مشكل پشت توپ می‌رود، كه ناگهان توپ عمل می‌كند و آتش عقبه آن، شهید فرشته را دربر می‌گیرد و پیكرش را تكه‌تكه می‌كند. عثمان فرشته بال در بال فرشتگان پرواز می‌كند.

منبع: روزنامه جوان