تبیان، دستیار زندگی

قصه «سالسوس»‌ ‌های ۳ هزار ساله

کارگردان مستند «سالسوس» معتقد است این مستند نظر موافقان و مخالفان مصرف سوسیس و کالباس را بیان می کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مستند «سالسوس»

آریان عطارپور که با مستند «سالسوس» در یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد،گفت: ساخت این مستند در سال ۹۵ آغاز شد که البته پیش از آغاز پروسه تولید این مستند در سال های ۹۳ و ۹۴ طرحی با موضوع سوسیس و کالباس را دنبال می کردم و در نظر داشتم تا درباره اینکه آیا خوردن این مواد غذایی کار درستی است یا خیر، کار کنم. به همین منظور یک طرح داستانی درباره گیاهخواری و گوشت خواری نوشتم که به جایی نرسید.

وی ادامه داد: در ادامه چند طرحی را که درباره سوسیس و کالباس نوشته بودم به شبکه مستند ارایه کردم و آنها را براساس مدیوم های یک اثر مستند تغییر دادم که البته ردپای طرح اولیه که یک اثر داستانی بود در آن وجود دارد و می توان مستند «سالسوس» را یک اثر مستند داستانی دانست.

این مستندساز بیان کرد: ساخت «سالسوس» یک سال و ۶ ماه طول کشید که تنها ۶ ماه پژوهش آن ادامه داشت همچنین تصویربرداری آن به صورت پراکنده ۸ ماه طول کشید. مهمترین پرسشی که در این فیلم مستند مطرح می شود این است که چرا باید از سوسیس و کالباس و دیگر غذاهایی که سالم نیست استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: در واقع در این مستند با افراد مختلف مصاحبه شده و از آنها این سوال پرسیده می شود که چرا از این نوع غذاها استفاده می کنید و نکته جالب جواب های متفاوتی است که دریافت می کنیم به عنوان مثال بسیاری از افراد معتقدند غذاهایی از این دست بسیار خوشمزه تر است و همین نوع جواب ها تبدیل به ایده های طنزآمیز در فیلم شده است.

عطارپور گفت: «سالسوس» در واقع نگاه های متفاوت به غذاهایی مانند سوسیس و کالباس را نشان می دهد و من نیز خود به عنوان راوی فیلم حضور دارم که در کنار یک دکتر فرضی این مستند را روایت می کنیم. در مصاحبه هایی که در «سالسوس» آمده است موافقان و مخالفان مصرف سوسیس کالباس دلایل خود را بیان می کنند.

وی ادامه داد: برای تحقیقات لازم در این مستند، از کارخانه های شناخته شده سوسیس کالباس تصویربرداری کردیم و علاوه بر آن با متخصصان بسیاری در حوزه سلامت نیز صحبت و کتاب های مختلفی در این زمینه را مطالعه کرد اما در نهایت در تصمیم گرفتم تا فیلم علمی نسازم و بیشتر یک نگاه طنزآمیز اجتماعی را دنبال کنم. من تمام تلاش خود را کردم تا این مستند دچار شعارزدگی نشود و اگر قرار است پیامی به مخاطب داده شود، بسیار ملایم و تاثیرگذار باشد.

کارگردان مستند «چغامیش» بیان کرد: البته نباید این را فراموش کرد که اکثر آدم ها علاقه مند به استفاده از سوسیس و کالباس هستند اما می دانند که این کار درستی نیست و بعد از مصرف پشیمان می شوند.

وی تاکید کرد: نگاه طنزی که در این مستند دنبال می شود براساس خط داستانی شکل گرفته است. در واقع می توان گفت در این مستند ۲ ساختار را به صورت موازی دنبال می کنیم که شامل خط داستانی و خط مستند است که در بخش داستانی راوی نظرات خود را طنز گونه بیان می کند و نریشن هایی که برای او نوشته شده است الهام گرفته شده از استندآپ کمدی (کمدی مشاهده گر) است.

عطارپور در پایان صحبت هایش گفت: «سالسوس» یک کلمه لاتین به معنای نمک سود است. پایه این کلمه در انگلیسی سالس است و سوسیس نیز از سالسوس گرفته شده است به همین دلیل نام «سالسوس» را برای این مستند انتخاب کردم. البته این را هم تاکید می کنم قدمت تولید سوسیس به ۳ هزار سال پیش می رسد و در کتبیه های باقی مانده از سومری ها، مصری ها و یونانی ها دستور العمل ساخت سوسیس شرح داده شده است.

منبع: مهر