تبیان، دستیار زندگی

مشکلات مرتبط با تشک خواب نامناسب

برخی از مشکلات سلامتی مرتبط با تشک خواب، به سختی قابل تشخیص هستند. اگر هر روز که از خواب بیدار می شوید، گردن درد یا کمردرد دارید، وقت آن رسیده که تشک تان را عوض کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
تشک و بالش خواب
تشک های سفت معمولا برای دردهای مزمن مناسب هستند، زیرا تعادل و تساوی بیشتری در بدن ایجاد می کنند. تشک مناسب برای شما به محل درد در بدن تان، موقعیت و حالت خوابیدن تان، ضخامت بالش و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد. متخصصان، خرید تشک هایی با قابلیت ارجاع را پیشنهاد می دهند (اگر تشکی مناسب نبود قابلیت تعویض داشته باشد).

در این مطلب شما را برای انتخاب یک تشک مناسب راهنمایی خواهیم کرد. اما تا زمانی که یک تا دو هفته بر روی تشک جدیدتان نخوابید، متوجه نخواهید شد که این تشک مناسب شماست یا خیر؟

برخی از علائم هشداردهنده شگفت انگیز وجود دارد که به شما می گوید باید به فکر خرید یک تشک جدید باشید. اگر شما هر کدام از مشکلات زیر را تجربه کرده اید، احتمالا وقت آن است که تشک تان را عوض نمایید.

با بینی پر از ترشحات از خواب بیدارمی شوید
مایت ها یا هیره ها ، موجودات ریز موجود در گردوغبار خانه هستند که از همین گرد و غبارها تغذیه می کنند. اگر در خانه تان گرد و غبار دارید، حتما مایت هم دارید.

بسیاری از مردم جهان به این حشرات کوچک حساسیت یا آلرژی دارند، به طوری که می توان آن را شایع ترین عامل آلرژی دانست. علائم آلرژی به گرد و غبار (یا مایت ها) شامل آبریزش بینی، عطسه، آبریزش چشم ها و خارش دهان یا گلو است.

در حالی که ممکن است بی خوابی تان را به ور رفتن موبایل یا تبلت تان در رختخواب، به هم ریختگی اتاق خواب و ...نسبت دهید، شاید خوب باشد که سفتی بیش از حد تشک تان را نیز مقصر بدانید


اگر با این علائم  از خواب بیدار می شوید، به احتمال زیاد باید تشک تان را عوض کنید. تحقیقات نشان می دهد، همان طور که هفته ای یک بار ملحفه های رختخواب و روبالشی ها را می شویید و آن ها را از شر غبارها و مایت ها رها می کنید، باید به فکر تشک تان نیز باشید. خرید یک تشک ضدآلرژی پیشنهاد خوبی برای این دسته از افراد است.

میل جنسی تان کم شده است
کاهش بی دلیل میل زناشویی می تواند به دلیل خواب بی کیفیت باشد. تعریق های شبانه و اختلالات خواب (که البته گاهی ناشی از هوای گرم اتاق خواب است)، با کاهش میل جنسی در ارتباط است.

قبل از خواب دمای وسایل گرمایشی را کاهش دهید و هوای اتاق خواب را زیاد گرم نکنید. تشکی (یا بالش و ملحفه های) خنک تهیه کنید که در طول شب به شما کمک کند تا زیاد احساس گرما نکنید و خواب و میل جنسی تان دچار اشکال نشود.

پوست تان شفاف و سالم به نظر نمی رسد
مطالعات نشان داده است که خواب بی کیفیت با افزایش هورمون استرس مانند کورتیزول همراه است. تحقیقات بیشتر نشان می دهد افزایش کورتیزول و التهاب سیستمیک ناشی از آن، می تواند موجب چروک پوست، تضعیف استحکام و کشش پوست ، پوست کدر و خارش پوستی مانند اگزما شود.

تشک های کهنه ممکن است یکی از علل کم خوابی و استرس باشند. میانگین زمان استفاده از یک تشک، نه و نیم سال است و تعویض تشک قدیمی و خرید تشک جدید مناسب می تواند استرس و مشکل پوستی را حل کند.

مطالعات شان نشان می دهد که نوعی تشک دارای سختی متوسط ( دارای فنرهای چسبنده به فوم) کیفیت خواب را بهبود خواهد بخشید.

یک ساعت یا بیشتر طول می کشد تا به خواب بروید
درجه کیفیت خواب چیزی است که محققان به آن "تاخیر در شروع خواب" می گویند و مدت زمانی است که یک فرد در رختخواب دراز می کشد تا به خواب برود.

در حالی که ممکن است بی خوابی تان را به ور رفتن موبایل یا تبلت تان در رختخواب، به هم ریختگی اتاق خواب و ...نسبت دهید، شاید خوب باشد که سفتی بیش از حد تشک تان را نیز مقصر بدانید.

در یک بررسی، زمانی که یک گروه از افراد مسن از یک تشک "با سفتی زیاد " به یک تشک "با سفتی متوسط" جابه جا شدند، میانگین زمانی که طول کشید تا به خواب بروند، از 67 دقیقه به 21 دقیقه کاهش یافت. همچنین نشان داد که درد گردن و کمردرد، پس از چهار هفته استفاده از تشک نوع دوم، بیش از 50 درصد کاهش یافته بود.

حتی پس از یک خواب کامل شبانه، احساس خواب آلودگی دارید
همان طور که حساسیت به گردوغبار و مایت ها می تواند موجب بروز علائمی مانند آبریزش بینی یا خارش گلو شود، وجود قارچ یا باکتری هم در تشک تان می تواند موجب آپنه خواب، آسم شبانه یا سایر مشکلات تنفسی در خواب گردد و موجب شود شما حتی پس از یک خواب شبانه کامل، هنوز احساس سستی و خواب آلودگی داشته باشید.

لذا با شستن منظم روبالشی ها و ملحفه های رختخواب و استفاده از روکش های تشک ضد آلرژن ، از خودتان در برابر مواد آلرژی زا، باکتری ها و دیگر میکروارگانیسم ها محافظت کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.