تبیان، دستیار زندگی

زندگی نامه دکتر احمد هاشمی، قاضی دادگستری و استاد حقوق ثبت

دکتر احمد هاشمی، دکترای را از دانشگاه سوربن پاریس اخذ و بعد از مراجعت به کشور، به تدریس حقوق ثبت پرداخت و سمت های مهم مشاغل قضایی را برعهده داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 دكتر احمد هاشمی
 دكتر احمد هاشمی، در سال ۱۳۰۷ (ش.) در تهران به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را در مدرسه عنصری و دوره متوسطه را در دبیرستانهای پانزده بهمن و دارالفنون به پایان رساند (۲۴-۱۳۲۳ ش.).
در سال ۲۶-۱۳۲۵ (ش.) وارد دانشكده حقوق دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۲۹ (ش.) لیسانس قضایی را دریافت كرد. در سال ۱۳۳۴ (ش.) به دانشكده حقوق دانشگاه سوربن پاریس رفت و در سال ۱۳۳۷ (ش.) برابر با ۵۸-۱۹۵۷ (م.) با ارائه پایان نامه ارتكاب جرائم و جرم شناسی موفق به دریافت دكترای حقوق جزا شد.
پس از بازگشت به ایران، به تدریس حقوق ثبت در دانشكده حقوق دانشگاه تهران، دانشگاه افسری تهران و دوره‌های كارآموزی قضایی در موزارت دادگستری (از بدو شروع این دوره‌ها در ۱۳۴۲ ش.) پرداخت.
دکتر هاشمی از سال ۱۳۲۹ (ش.) وارد كادر قضایی دادگستری شد و به ترتیب، در سمتهای مختلفی مشغول به خدمت بود: عضو علی البدل دادگاه شهرستان، رئیس شعبه دادگاه شهرستان، مستشار دادگاه استیناف، رئیس شعبه دادگاه استیناف، دادیار دیوان عالی كشور، مستشار دادگاه استیناف، رئیس شعبه دادگاه استیناف، دادیار دیوان عالی كشور، مستشار دیوان عالی كشور، رئیس سازمان ثبت اسناد و اموال كشور (۱۰ سال)، معاون وزارت دادگستری، معاون شورای عالی قضایی، رئیس شعبه دیوان عالی كشور (كه هم اكنون نیز عهده دار این سمت هستند).
دکتر احمد هاشمی در طول خدمات قضایی خود دارای عناوین و مشاغل مختلفی بوده كه عبارتند از: عضو كمیسیون تدوین و اصلاح قوانین (قبل از انقلاب)، عضو كمیسیون قانون ثبت (اصلاح و تدوین این قانون و تقدیم آن به مجلس، توسط وی صورت گرفت)، عضو كمیسیون استفتائات مشورتی اداره حقوقی وزارت دادگستری، عضو دائمی كنفرانسهای سازمان جهانی مالكیت معنوی در ژنو، معاونت كنفرانسهای عهدنامه پاریس (۶۶-۱۳۶۵ ش.) مربوط به سازمان جهانی مالكیت معنوی.
وی پس از انقلاب به تدریس در دانشكده حقوق دانشگاه تهران، دانشكده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، دانشكده علوم قضایی و دانشگاه امام صادق (ع) پرداخته و تا هم اكنون نیز به خدمات فرهنگی و علمی خود ادامه می‌دهند.
از آثار تالیفی دكتر هاشمی می‌توان به كتاب حقوق ثبت (چاپ اول ۱۳۶۷ ش.) و مقاله‌های متعدد حقوقی اشاره كرد كه در نشریه‌های حقوقی دادگستری قبل و بعد از انقلاب و همچنین كانون وكلای دادگستری منتشر شده‌اند.
منبع: قضاوت‌آنلاین به نقل از مبارکیان، عباس، چهره‌ها در تاریخچه نظام آموزش عالی حقوق و عدلیه نوین، چاپ اول، انتشارات پیدایش، تابستان

منبع : قضاوت آنلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .