تبیان، دستیار زندگی
اگر فرصت کافی برای جستجو در جداول مقایسه ای کارت‌های گرافیک را ندارید و یا به اندازه کافی مطمئن نیستید که کدام کارت‌گرافیک مناسب نیاز شماست، این راهنمای جامع خرید با ساختار ساده و کارامد به شما کمک می‌کند تا بهترین کارت گرافیک...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای خرید کارت گرفیک(1)


اگر فرصت کافی برای جستجو در جداول مقایسه ای کارت‌های گرافیک را ندارید و یا به اندازه کافی مطمئن نیستید که کدام کارت‌گرافیک مناسب نیاز شماست، این راهنمای جامع خرید با ساختار ساده و کارامد به شما کمک می‌کند تا بهترین کارت گرافیک ممکن براساس بودجه خود را انتخاب کنید. در این راهنمای خرید، کارت‌های گرافیک در بازه‌های مختلف قیمت گرداوری شده‌اند تا بتوانید به راحتی و براساس بودجه خود قوی‌ترین VGA ممکن را انتخاب کنید.

دلیل تاخیر در بروز رسانی راهنماهای خرید سخت افزار، نواسانات شدید بازار و بی ثباتی قیمت‌ها و عرضه محدود محصولات در بازار کشور است. اما ما هر چه صبر کردیم این مشکلات مرتفع نشدند لذا در نهایت تصمیم گرفتیم براساس محدودیت ها و قیمت های روز بازار این راهنمای خرید را بروز کنیم. در هفته های اخیر برخی از کارت های گرافیک حدود 30 تا 40 درصد گران تر شده اند. برخی از محصولات نیز به طور کامل نایاب شده اند که از این میان می توان به مدل های مختلف کارت های گرافیک انودیا اشاره کرد. به نظر می رسد شرکت های وارد کننده محصولات انودیا بیشتر از شرکت های توزیع کننده کارت های AMD دچار مشکل شده اند.

راهنمای خرید کارت گرفیک (1)

تغییر و تحولات بازار در اسفند 90

در اواخر ماه ژانویه شاهد عرضه Radeon HD 7950 بودیم که نسخه تضعیف شده Radeon HD 7970 است که قادر به رقابت با GeForce GTX 580 می باشد. HD 7950 از خانواده Tahiti Pro است که نسبت به HD 7970 تعداد هسته های شیدر آن از 2049 به 1792 و تعداد واحد های تکسچر آن از 128 به 112 کاهش یافته است. به این ترتیب فرکانس هسته نیز از 925 به 800 مگاهرتز کاهش یافته است. اما خوشبختانه HD 7950 هنوز 3GB حافظه GDDR5 با فرکانس 1250MHz دارد و سرعت انتقال اطلاعات در حافظه آن نیز روی 384 بیت باقی مانده است. به این ترتیب بازده Radeon HD 7950 نیز شگفت انگیز است. تغییراتی که AMD برروی 7950 اعمال کرده باعث کاهش 100 دلاری در قیمت آن نسبت به 7970 شده است. Radeon HD 7950 در بازار جهانی با قیمت حدود 450 دلار و Radeon HD 7970 با قیمت 550 دلار به فروش می رسد. از طرفی Geforce 580 انویدیا نیز با قیمت حدود 450 دلار به فروش می رسد از این رو این طور برداشت می شود که AMD کارت گرافیک 7950 را جهت رقابت با GeForce 580 وارد بازار کرده است. متاسفانه هیچ کدام از این دو کارت گرافیک در بازار کشور یافت نمی شوند و با وضعیت فعلی واردات کالا نیز انتظار نمی رود به این زودی ها آنها را در بازار مشاهده کنیم.

اما اگر تمایل دارید جزئیات بیشتری در مورد این دو هیولای گرافیکی بدانیدظ¬ نگاهی به جدول پایین بیاندازید:

راهنمای خرید کارت گرفیک (1)

خبر ناراحت کننده دیگر، توقف تولید کارت های گرافیک خوش قیمت و دوست داشتنی سری Radeon HD 5500 و Radeon HD 5600 است که جای خود را به کارت های Radeon HD 6670 داده اند. سری 6670 گران‌تر از سری 5600 می‌باشد اما بازده آنها تقریبا یکسان است. در واقع  6670 تنها از تکنولوژی های رندر جدیدتر پشتیبانی می کند.

محصول جذاب دیگری که در بازار کمیاب و تقریبا محو شده، GeForce GTX 460 1GB است. این کارت گرافیک که در بازار کشور با قیمت حدود 150 هزار تومان به فروش می رسید یکی از بهترین انتخاب ها برای گیمرها به شمار می رفت.

چه خبر از بازار داغ شایعات مرتبط با کارت های گرافیک؟ انتظار می رود که AMD محصولات جدیدی را از سری Radeon HD 7000 به زودی وارد بازار کند. شایعات و اطلاعاتی که به بیرون درز کرده حاکی از آن است که کارت های Radeon HD 7750/7770 در همین ماه وارد بازار خواهند شد. همچنین شواهد نشان می دهند که 7850/7870 نیز در ماه مارس وارد بازار خواهند شد. کمی بعد نیز 7970 با دو GPU معرفی خواهد شد. انتظار می رود با ورود کارت های گرافیک سری 7000 نبرد قدرت مجددا از سر گرفته شود.

نکاتی که پیش از خواندن این راهنما باید بدانید

کارت های گرافیک معرفی شده در این راهنمای خرید مناسب افرادی است که بیشتر با کامپیوتر خود بازی می کنند و قصد دارند بهترین کارت گرافیک ممکن براساس بودجه خود را خریداری کنند. اگر شما مصارف دیگری جز بازی دارید و در واقع با کامپیوتر خود بازی نمی کنید یک کارت گرافیک معمولی نیز جواب کار شما را می دهد و نیازی به خرید کارت‌های گران قیمت ندارید.

معیار اصلی انتخاب کارت‌های گرافیک در هر بازه: قدرت، بازده و قیمت است. در برخی موارد کارت گرافیک های چندتایی مانند یک جفت کارت گرافیک Radeon که بصورت CrossFire به هم متصل می شوند و یا یک جفت کارت گرافیک GeForce که بصورت SLI به یکدیگر متصل می گردند را نیز پیشنهاد کرده ایم در مورد دو کارت گرافیک برروی یک مادربرد می بایست این موارد را مد نظر داشته باشید: شما برای استفاده از دو کارت گرافیک نیاز به مادربردی دارید که از SLI و یا CrossFire پشتیبانی کند، همچنین نیاز به Power Supply قوی تر نیز خواهید داشتظ¬ چون مصرف آنها از یک کارت گرافیک تکی بیشتر است و در دو کارت گرافیک دمای بیشتری نسبت به یک کارت گرافیک تولید خواهد شد. پس در مواردی که ما دو کارت گرافیک را بعنوان یک انتخاب معرفی می کنیم به گزینه جایگزین تک کارته نیز اشاره خواهیم کرد.

حساسیت زیادی بر برند کارت گرافیک نداشته باشید، MSI, Gigabyte, Asus, Club و غیره تفاوت چندانی از نظر بازده و کارایی ندارند زیرا تمام این تولید کننده ها براساس طرح های اعلام شده Nvidia ویا AMD، کارت های گرافیک خود را تولید می کنند. تنها مواردی که در انتخاب برند مهم است، سیستم خنک کننده، قیمت، گارانتی و خدمات پس از فروش است

در صفحه آخر این راهنمای خرید یک نمودار ارزشمند سلسه مراتبی آمده که در آن کارت‌های گرافیک مختلف از نظر قدرت و بازده دسته بندی شده‌اند. همیشه با مراجعه به این جدول می‌توانید کارت‌های گرافیک هم رده را یافته و قیمت آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.

برای دسته بندی کارت های گرافیک، آنها را در بازی‌های مختلف و در شرایط و وضوح‌تصویر (Resolution) گوناگون مورد آزمایش قرار داده ایم. جرئیات تصویر (Details) در تمام بازی ها قابل تغییر است و با کم کردن آنها کیفیت تصویر پایین تر می آید ولی بازی با FPS Frame per Second - ( تعداد فریم در ثانیه) بیشتری نمایش داده می شود.

هنگام انتخاب کارت های گرافیک گرانتر از 200 دلار (350 هزار تومان)، دقت کنید که اکثر این کارت ها در رزولوشن پایین تر از 1920x1080 پیکسل تفاوت چندانی با کارت گرافیک‌های ارزان تر ندارند. ولی در وضوح تصویر بالا شرایط کاملا متفاوت است و کارایی آنها کاملا مشهود است. در نهایت توجه داشته باشید که اکثر مانیتورهای موجود در بازار حداکثر از وضوح تصویر FULL HD یا همان 1920x1080 پشتیبانی می کنند پس نیازی به خرید کارت های گران قیمت نخواهید داشت.

قیمت ها از بازارهای کامپیوتری تهران گردآوری شده اند.

قیمت های این راهنمای خرید آخرین بار در14 اسفند 1390 بروز شده اند.

  ادامه دارد...

بخش دانش و زندگی تبیان

برگرفته از زومیت