تبیان، دستیار زندگی

زن در بیان رهبر معظم انقلاب

نظر اسلام درباره زن مبتنی بر توجه به واقعیتهای آفرینش زن و مرد و نیازهای آنان برای رسیدن به اوج کمال انسانی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
زن در بیان رهبر معظم انقلاب


 حضرت آیت الله خامنه ای: مهمترین مشکل بانوان، در درون خانواده است.

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع با شکوه زنان انقلابی و پرشور استان هرمزگان حضور یافتند وطی سخنانی جایگاه زن مسلمان را در نظام اسلامی بسیار ارزشمند و والا دانستند و بر نقش بانوان در هدایت مردان به حرکت در مسیر تفکرات و باورهای صحیح تأکید کردند.
رهبر معظم انقلاب، در تبیین دیدگاه اسلام درباره زن فرمودند:
نظر اسلام درباره زن مبتنی بر توجه به واقعیتهای آفرینش زن و مرد و نیازهای آنان برای رسیدن به اوج کمال انسانی است و تردیدی نیست که با شناخت دقیق نظر اسلام و عمل صحیح به آن، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد، اما افسوس که بسیاری از مردم به سنن، عادات و سوغات فرهنگهای بیگانه بیشتر اهمیت می دهند و راه غلط و اشتباه نیز بیشتر ادامه می یابد. بنابر این تلاش و تبلیغ و فعالیت بسیاری لازم است تا زن بتواند در جایگاه حقیقی خود قرار بگیرد.
حضرت آیت الله خامنه ای، همچنین با تاکید بر تاثیر تعیین کننده و سازنده آنان بر همسران، فرزندان، پدران و برادران خود فرمودند:
مهمترین مشکلات بانوان متاسفانه در درون خانواده و عائله است، جایی که حرمت و شان و حقوق بانوی مسلمان در مواردی نادیده گرفته می شود و برای اصلاح این مهم، علاوه بر قانونگذاران، زنان کشور نیز باید با تحصیلات و کسب معارف دین و علم تلاش کنند. ایشان قلم بدستان و منادیان تفکرات غربی و ضد اسلامی را ناتوان از حل مشکلات زنان توصیف کردند و فرمودند: انس با کتاب و آشنایی با معارف، موجب آگاهی زن از حقوقی است که اسلام برای زنان مسلمان در خانواده قرار داده است و اگر بانوان ما راه مورد نظر اسلام را بپیمایند، یقینا آن ستمی که در طول تاریخ در جوامع مختلف بر زن رفته است، ازبین خواهد رفت و از آن اثری نخواهد ماند.
رهبر معظم انقلاب تحمیل ازدواج زود هنگام به دختران در برخی از نقاط استان هرمزگان را بدلیل مغایرت آن با اسلام، نکوهش کردند و فرمودند: واداشتن دختران کم سن و سال به ازدواج، حرکتی در جهت تضعیف زن و نادیده گرفتن حقوق اوست و قانون باید با آن مقابله کند و زنان نیز با آگاهی، هوشیاری و رشد و معرفت خود در مقابل این گونه تعدیات بایستند. ایشان تحصیل علم، کسب معرفت و بالا بردن رشد فکری در بانوان را حایز اهمیت بسیار دانستند و فرمودند: اساسی ترین کار برای زن کاری است که با خلقت زنانه او و احساسات و عواطف به ودیعه نهاد شده در وجود او همخوان و هماهنگ باشد. اسلام ارزش زن را به این می داند که او بتواند زندگی را برای خود، همسر و فرزندان به یک بهشت و جایگاهی برای عروج به معارف و مقامات معنوی تبدیل کند و آن هنگام که وظیفه او ایجاب کرد، نقش خود را در سرنوشت کشور و جامعه ایفا نماید.
رهبر معظم انقلاب از تربیت فرزند و پروراندن انسانهای فرهیخته در دامان زن بعنوان بزرگترین با ارزش ترین و محبوبترین کارها برای زن یاد کردند و در پایان سخنانشان فرمودند: همه باید تلاش کنند تا بتوانند تفکر عالی، ذهن روشن، پیشرفت علمی و اجتماعی و تامین قوانین لازم را برای سعادت زن و ایفای نقش او در تکامل جامعه فراهم آورند.

رهبر معظم انقلاب: نباید با زن با افراط و تفریط و دون شأن اوبرخورد شود

رهبر انقلاب حضرت آیت اللّه خامنه ای مد ظله در دیدار اخیر خود از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و در جمع مسؤولان و دست اندرکاران این رسانه طی بیاناتی با اشاره به نقش مهم صدا و سیما در توسعه و برخورد با عوامزدگی گفتند: در بینش اسلام زن از نظر معرفت، اندیشه، فکر و قرب به خداوند مانند مرد است و به هیچ وجه نباید با زن با افراط و تفریط و دون شأن او برخورد شود.
حضرت آیت اللّه خامنه ای افزودند: زن و مرد دارای وظایف و مسؤولیتهای مشترک و نیز اختصاصی هستند که باید به دقت شناخته و تبلیغ شود. زن باری بر دوش همسر خود نیست همچنان که زن نباید مطابق الگوهای غربی و غیر اسلامی معرفی شود. باید در صدا و سیما به گونه ای با مقوله زن برخورد شود که مکرمت و شأن خانوادگی او به درستی در جامعه تبیین شود.

رهبر انقلاب، حضرت آیت اللّه خامنه ای که می فرمایند:

«این اندیشه که جایگاه زن در نظامهای اجتماعی در محیط زندگی آن گونه که شایسته بانوان است تعیین شود، یکی از ضروری ترین کارهای دوران ما است.»

رهبر معظم انقلاب: اسلام مایه عزت زن است، این غربیها هستند که باید نقطه نظرهای باطلشان را تصحیح کنند 

حضرت آیت اللّه خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع خانواده های سرداران شهید سپاه استان تهران با اشاره به برخورد یک جانبه غرب نسبت به حقوق بشر و حقوق زنان فرمودند: بعد از اقامه دولت حق، به فضل الهی، زنان کشور اسلامی ایران توانستند شخصیت حقیقی خودشان را تا حدود زیادی پیدا کنند، در میدانهای گوناگونی حضور یابند و عظمت روحیه زن مسلمان را نشان بدهند، که شما نمونه اش را در وضع این مادر شهید و مادران عزیز و دلاور سایر شهدا دیدید و می بینید. من هر جا که با مادران شهدا مواجه شده ام، آنها را حتی از پدران شهدا هم قویتر دیده ام، غالبا نمونه اش را در روحیه این مادران بزرگوار و شجاع می توانید ببینید. این عظمت زن مسلمان در میدانهای سیاسی و فرهنگی است. آن وقت اینها می آیند و در باره تضییع حقوق زن در جمهوری اسلامی قلم فرسایی و جوسازی می کنند.
اگر ما بیاییم، برای اینکه آنها را راضی کنیم، طوری در باره زن حرف بزنیم که با نظر اسلام، که مایه عزت زن است، مخالف باشد، خطاست. چرا کسانی در زمینه زن، یا در زمینه حقوق بشر، طوری حرف بزنند که گویی ما باید سعی کنیم خودمان را به نقطه نظرهای غربیها نزدیک و آشنا کنیم؟ آنها اشتباه می کنند، آنها باید نقطه نظرهای خود را به ما نزدیک کنند، آنها باید نسبت به مسأله زن و حقوق بشر و آزادی و دموکراسی، نقطه نظرهای غلط و باطل خودشان را تصحیح کنند و با نظرات اسلامی مواجه نمایند، نه اینکه عده ای از این طرف دچار انفعال بشوند.

مقام معظم رهبری: اسلام در مقابل ظلم و تعدی به زن ایستاده است

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر اخیر خود به استان خوزستان در جمع بانوان مسلمان و انقلابی این استان در شهر اهواز حضور یافتند و در سخنانی از تربیت فرزند و تقویت روحی همسران به عنوان مهمترین نقش زن مسلمان یاد کردند و زن را عنصر اصلی تشکیل و بقای خانواده و بالنده شدن نسلهای آینده دانستند.
مقام معظم رهبری در این اجتماع، مقام والای زن ایرانی را بویژه در منطقه خونبار خوزستان مورد احترام و تکریم قرار دادند و فرمودند: در دوران بازسازی کشور اسلامی بیشترین تکیه بر نیروی انسانی است که نیمی از آن را بانوان کشور تشکیل می دهند، بنابراین بازسازی به معنای حقیقی و وسیع آن مستلزم وجود بینشی صحیح در مورد زن و جایگاه آن است. ایشان همچنین فرمودند: بانوان مسلمان باید بدانند که خدا، قرآن و اسلام در باره آنها چه قضاوتی دارد، از آنها چه می خواهد و چه مسؤولیتی را برای آنها مطرح کرده است و اجرای آن را نیز خواستار شوند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با استناد به آمار و ارقام منتشره، بیشترین ظلم و تعدی نسبت به زنان را متوجه مردان در کشورهای غربی دانستند و فرمودند: اسلام در مورد زن حد میانه ای را بدون افراط و تفریط مطرح می کند اجازه ظلم به زن را نمی دهد و طبیعت زن و مرد را نیز نادیده نمی گیرد. از نظر اسلام در همه فعالیتهای مربوط به جامعه بشری، زن و مرد دارای اجازه مشترک و همسان هستند و زنان می توانند در صورت برخوردار بودن از قدرت جسمانی و شوق و فرصت لازم، عهده دار تمامی امور اجتماعی شوند اما برخی کارها با ترکیب جسمانی زنان تطبیق نمی کند که این مسأله به مجاز بودن فعالیتهای اجتماعی زنان ارتباط پیدا نمی کند کما اینکه انجام برخی از امور با وضع جسمانی و اخلاقی مردان نیز مطابقت ندارد.
حضرت آیت اللّه خامنه ای، به مرزبندی اسلام در ارتباطات میان مرد و زن در صحنه اجتماع اشاره کردند و فرمودند: محیط تحصیل و جامعه باید برای دختر و پسر سالم و امن باشد و اسلام برای حفظ حدود اخلاقی و کمک به امنیت زن و مرد حجاب را برای زن تعیین کرده است، زنان مسلمان باحجاب، امنیت خود و مردان را در جامعه تأمین می کنند آنجا که حجاب را از زن مسلمان دور می کنند در درجه اول امنیت از زنان و سپس از مردان و جوانان سلب می شود و اسلام برای ایجاد محیطی سالم و دارای امنیت و برای آنکه زن بتواند به مسؤولیتهای اجتماعی خود عمل کند حجاب را معین کرده است که این خود یکی از احکام برجسته اسلام محسوب می شود. در اسلام زن مالک ثروت خویش است و می تواند هر گونه بخواهد آن را مصرف کند و در زمینه استقلال اقتصادی زن، دنیای غرب 13 قرن از اسلام عقب است و اروپا در چند دهه اخیر به زن اجازه تصرف در مال خود را داده است.
مقام معظم رهبری احکام اسلام را در مورد نقش زن و خانواده بسیار درخشان و افتخارآمیز خواندند و فرمودند: از نظر اسلام زن در انتخاب همسر کاملاً آزاد است و هیچ کس نمی تواند این حق را از زن سلب کند، در طول زمان برخی عادات جاهلی و غلط در جامعه اسلامی به وجود آمده است اما این عادات جاهلی که متأسفانه در مناطقی از شهرهای مرکزی و خوزستان نیز وجود دارد به احکام نورانی اسلام مربوط نمی شود. از نظر اسلام مجبور کردن دختر به ازدواج با پسرعموی خویش و اظهار نظر مرد در مورد ازدواج دخترعمو یک امر غیر اسلامی و خلاف شرع مبین است.
مقام معظم رهبری مجبور کردن دختران به ازدواج با پسران قبیله دیگر به منظور حل اختلافات قبیله ای را خلاف شرع و احکام اسلام برشمردند و فرمودند: اسلام در مقابل ظلم و تعدی به زن ایستاده است و اجازه ظلم به زن را نمی دهد. از نظر اسلام زن و مرد در درون خانواده شریک زندگی یکدیگر هستند و باید با یکدیگر با محبت رفتار کنند و هیچ کس حق زورگویی به دیگری را ندارد. احکام اسلامی در مورد ارتباط زن و مرد بسیار دقیق است و بر اساس طبیعت زن و مرد و مصالح جامعه اسلامی صادر شده است
رهبر معظم انقلاب برخورد با زن در خانواده را به مثابه یک مستخدم، بر خلاف اسلام خواندند و با تأکید بر اهمیت تربیت فرزندان از سوی مادر فرمودند: مادرانی که تربیت فرزند در آغوش پرمهر و عطوفت خود را به بهانه انجام کارهای دیگر رها می کنند مرتکب اشتباه می شوند. بهترین روش تربیت انسان آن است که در آغوش پرمهر و محبت مادر پرورش پیدا کند و زنانی که فرزند خود را از این موهبت الهی محروم می کنند در واقع به زیان خود و فرزند خویش و جامعه اقدام کرده اند.

مقام معظم رهبری در ورزش بانوان، خودنمایی زن ممنوع است 

حضرت آیت اللّه خامنه ای رهبر معظم انقلاب، در دیدار با مسؤولان ورزش کشور، طی سخنانی، ضرورت سیاستگذاری در امر ورزش را به عنوان یک امر قطعی و جدی مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: «باید به نیروهای حزب اللهی و مؤمنین به دین و انقلاب، دو امور حساس مربوط به ورزش کشور به کار گمارده شوند. ورزشکاری ملازم با بی دینی نیست و متدین ترین انسان این زمان، حضرت امام(رض)، خود یک ورزشکار بود که تا آخر عمر و تا سن 90 سالگی هر روز ورزش می کرد. بنابراین در امر ورزش باید به مفاهیم دینی اهمیت داده شود و مورد احترام قرار گیرد.» مقام معظم رهبری در عین اینکه ورزش بانوان را امری لازم برشمردند، فرمودند:
«محیط ورزش بانوان باید به گونه ای باشد که حدود اسلامی دقیقا در آن رعایت شود. حدود اسلامی سلیقه ای نیست و آنچه در کشور باید انجام شود، تابع سیاستگذاریها و نظر فقهی رهبری است.
در ورزش بانوان، تبرّج و خودنمایی زن ممنوع است زیرا اگر جامعه به محیطی برای خودنمایی زن تبدیل شود به امور جدی جامعه نظیر خانواده، سلامت، عفاف و عصمت جوانان ضربه وارد می شود».
ایشان در پایان سخنانشان، از دستاوردهای ورزشی جانبازان در مسابقه های بین المللی اظهار رضایت کردند و ضرورت سرمایه گذاری و توجه هر چه بیشتر به مسأله ورزش جانبازان را مورد تأکید قرار دادند.
...........................................

رهبر انقلاب: باید زمینه تربیت زنان فقیه فراهم شود

×. حضرت آیت اللّه خامنه ای در دیداری با اعضای شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: پاسخگویی به نیازهای ضروری نسل جوان برنامه ریزی برای پاسخگویی به شبهاتی که احتمال طرح آنها در جامعه وجود دارد از جمله وظایف حوزه علمیه قم می باشد. شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم باید برنامه ریزی خاصی به منظور تربیت فقهایی برجسته و اندیشمند تدارک ببیند.×. مقام معظم رهبری همچنین تربیت زنان فاضل و روشنفکر را از وظایف مرکز مدیریت حوزه های خواهران برشمردند و افزودند: باید زمینه تربیت زنان فقیه در حوزه فراهم شود

منبع : حوزه نت
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .