تبیان، دستیار زندگی

بررسی نگاه ظاهر گرایانه به قرآن کریم، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان ابوریحان در بخش سمینار

همانطور که می دانیم انسان از بدو تولد نیازهایی پیدا می کندکه بعضی از آن ها را والدین او برایش تامین می کنند و بعضی دیگر را خود او.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 126 گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
بررسی نگاه ظاهر گرایانه به قرآن کریم، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان ابوریحان در بخش سمینار

مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: بررسی نگاه ظاهرگرایانه به قرآن کریم
نام مدرسه: دبیرستان ابوریحان
نام استاد: خانم سیده سارا رویین تن
دانش آموزان: عسل جوادی نیا، یاسمن فرهادی نیك

چکیده:
همانطور که می دانیم انسان از بدو تولد نیازهایی پیدا می کندکه بعضی از آن ها را والدین او برایش تامین می کنند و بعضی دیگر را خود او.

یکی از مهم ترین این نیازها اعتقاد است. زیرا انسان به گونه ای آفریده شده است که مایل است به یک حقیقت، یک دین روی آورد تا هدایت شود. بدون اعتقاد به دین، انسان گمراه خواهد شد.

بسیار مفتخر و خوشحالیم که به اسلام، این کامل ترین دین آسمانی روی آورده ایم و در سراسر جهان مسلمان خوانده می شویم. پس تصمیم گرفتیم با انجام این پژوهش به پیشرفت دینمان کمکی کرده باشیم.

هر مطلب، موضوع و مسئله ای دارای یک ظاهر آشکار و یک باطن است. تجربه در تاریخ نشان داده است که تنها توجه به ظاهر یک موضوع انسان را از دستیابی به باطن و عمق همان موضوع باز می دارد.

یکی از معضلاتی که جامعه اسلامی امروز را تهدید می کند، نگاه ظاهری و یا به اصطلاح نگاه ظاهرگرایانه به آیات قرآن است. همین موضوع مشوق و دلیلی برای ما شد تا به عنوان نوجوانانی که در آغاز شکل دادن به اعتقادات خود هستند، درباره باطن، اصل و حقیقت آیات قرآن به مطالعه و پژوهش بپردازیم و به عنوان یک مسلمان از انتشار این نگاه ظاھر گرایانه تا حد توان پیشگیری کنیم .

از دیگر اهداف ما در انجام این تحقیق این است که باری دیگر واقعیت برخی از مهم ترین آیات قرآن را زنده کنیم یا به عبارت دیگر به کتاب قرآن، کتاب مقدس تمامی مسلمانان تولدی دوباره ببخشیم.

روش جمع آوری اطلاعات
از مهم ترین بخش ھای یک تحقیق اطلاعاتی است که در آن تحقیق ارائه می گردد و از آن مهم تر روشی است که آن اطلاعات گرد آوری می گردند. ما در این تحقیق با مراجعه به قرآن کریم و بررسی چندین مورد از تفاسیر قرآن و همچنین استفاده از کتاب های معتبری که به بیان مفاهیم قرآنی می پردازند، توانستیم اطلاعات مفیدی را جمع آوری کرده و به دایره اطلاعاتیمان بیفزاییم. همچنین راهنمایی ها و همکاری اساتید محترممان بسیار موثر واقع گردید و قابل قدردانی است.

ما با کمک و همیاری یکدیگر و همچنین دبیرمان توانستیم در این تحقیق به آسیب شناسی نگاه ظاهرگرایانه، به دو دسته از آیات، یعنی آیات مربوط به نماز و حجاب بپردازیم. امیدواریم که بتوانیم نقش موثری را در این راه ایفا کنیم .

نتیجه گیری:
امروزه به خاطر نگاه ظاهرگرایانه به اسلام، مردم از عمق قران فاصله گرفتند و به آن عمل نمی کنند و در بسیاری از موارد، این ظاهر قرآن است که میان مردم رواج یافته و بیشتر مردم خبر ندارند که قران یک فرم و یک محتوا دارد. در حالی که در چنین مواردی، برای رسیدن به مفهوم صحیح آیات، باید به عمق آن توجه کرد و به تفسیر های معتبر علما مراجعه کرد.

پیشنهاد ها:
ما پیشنهاد می کنیم تا در فضاهای آکادمیک و دانشجویی، به فرم و محتوای قران اشاره شود و چیزی که تدریس می شود، برگرفته از اسلام واقعی و عمق قران باشد، تا نگاه مردم به اسلام تغییر کند و هرچه بیشتر جذب آن شوند.
 
منابع:
·         قران مجید
·         تفسیر نمونه المیزان علامه طباطبایی
·         www.khuisf.ac.ir
·         www.hawzas.net
·         www.roshd.ir
·         www.sa.wikipedia.org

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: نسرین صادقی