تبیان، دستیار زندگی

آیا داعش مسلمان نیست؟

داعش نه مشروب می خورد، نه لخت و بی حجابند، همچنین نماز می خوانند، روزه می گیرند، قرآن تلاوت می کنند و ... پس داعش آینه تمام نمای اسلام است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 آیا داعش مسلمان نیست؟

بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا گروهی از اسلام ناب را پیروی می‌کنند یا خیر، رجوع به خود قرآن و کلام پیامبر اکرم است.
قرآن به طور واضح بیان می دارد که تنها مزد و اجر رسالت پیامبر دوست داشتن نزدیکان و خاندان اهل بیت (علیهم السلام) است: بگو: «به ازای آن [رسالت] پاداشی از شما خواستار نیستم، مگر دوستی درباره خویشاوندان.» (شوری: 23)
پیامبر اکرم نیز در روایتی که (بیش از ۶۰ طریق نقل شده) می‌فرمایند: همانا من میان شما، دو شیء گرانبها باقی می گذارم، کتاب خدا و اهل بیت عترت من؛ مادامی که به آن دو متمسک باشید و پیروی کنید، هیچ گاه گمراه نخواهید شد.
بزرگان اهل سنت نیز در منابع اولیه چون سنن نسائی این حدیث را با اختلاف مختصری بیان کرده اند، که: ببینید با این دو چگونه رفتار می کنید. (نسائی، السنن الکبری: ح ۸۱۴۸.)
پیش از توضیح همین آیه و روایت، به این مسئله باید پرداخت که اساساً معیار مسلمان بودن چیست؟ در کجا آمده است که چون برخی صرفاً نماز می خوانند و سایر اعمال دینی را انجام می دهند، مسلمانند؟ مگر در همان زمان امیرالمومنین، خوارج نبودند که خود را مسلمان می دانستند ولی به مهم ترین رکن، یعنی امامت و خلافت امام علی (علیه السلام) بی توجه بودند؟
از این رو ایمان و اسلام به عقیده است و نه عمل، انسانی که تمامی اعمال دینی اش را انجام دهد، اما اعتقادات دینی او درست نباشد، در واقع مسلمان نیست (در این زمینه رجوع شود به احادیث فراوان در باب طینت و میثاق) اما اگر اعتقادات او درست باشد، ولی در عمل، کوتاهی کند، مسلمان است ولی مسلمان گناهکار.
حال نیک بنگریم که امثال داعش در این دوران و خوارج در زمان امام (علیه السلام) (طبق آیه و روایت معتبری که بیان شد) با اهل بیت (علیهم السلام) و پیروان و دوستداران آنان چه کردند و چه می کنند، آیا می توان کسانی را که سنگ بنای اعتقادتشان، مخالفِ صریح قران و روایات پیامبر (صلی الله و علیه وآله) است را مسلمان نامید؟
بگذریم که داعش در عمل نیز، به دستورات اسلامی عمل نمی کند. زیرا مغالطه ای که در این شبهه شده است این است که داعش را اسلام ناب معرفی کرده است، به خاطر اعمال دینی که انجام می دهد، در حالی که داعش در جهان به چه چیز شناخته می شود؟ به نماز و روزه و تلاوت قرآن؟ یا به سر بریدن انسان ها، تکفیر دسته جمعی شیعیان و حتی برخی از اهل سنت (که به اهل بیت علاقه وافر دارند)، ایجاد رعب و وحشت میان مردم، غارت و تخریب اموال عمومی و صدها مورد دیگر.
تمامی موارد یاد شده که از اعمال داعش می باشد، در مخالفتِ صریح با قرآن و آموزه های اسلامی است. بهترین گواه و شاهد بر این مطلب نیز این است که عمده مسلمانان و علمای اسلامی، با غالب این گروه ها در طول تاریخ مخالف بودند و اگر تمامی این گروه ها مانند طالبان، القاعده، داعش، خوارج، نواصب و مانند آن را جمع کنیم، درصد بسیار کمی از جمعیت اسلامی را در بر می گیرد، زیرا چنین عقایدی، نه بر گرفته از آیات که تندروی در متن آنان است.
آیا این که یک پنجم امت اسلام (: شیعیان) را فقط به خاطر آن که اهل بیت (علیهم السلام) را دوست دارند، تفکیر کنند و کافر بدانند، این جزو دستورات اسلام و قرآن است؟
آیا این که بسیاری از اهل سنتی (شافعی ها) که دوست داران اهل بیت (علیهم السلام) هستند را کافر بخوانند، مطابق با آموزه های اسلام و قرآن است؟
آیا این که هر مخالفی را صرفاً به خاطر مخالف بودن و نه به خاطر جنگ و مانند آن، سر ببرند، مطابق با آیات و روایات است؟
آیا این که در هر جایی که نام داعش بیاید، خوف و وحشت ایجاد شود و عده ای حتی مسلمانان نیز بترسند، برگرفته از ثقلین است؟
اسلام حقیقی در تظاهر به آن نیست، بلکه در اعتقادات صحیحی است که از جانب خداوند در قرآن تشریع، توسط پیامبر (صلی الله و علیه وآله) تبیین و به وسیله اهل بیت (علیهم السلام) تفسیر گردیده است، می باشد.
منبع:
کانال پاسخ به شبهات