تبیان، دستیار زندگی

تاثیر آبیاری گیاه با آب جوشانده شده، دستاورد تقدیری دبستان شاهد یاس نبی در بخش غرفه

برای ساخت ظـرف های یک بار مصرف، انواع نرم کننده ها، پایدارکننده ها، روان کننده ها، رنگدانه ها و پرکننده ها اضافه می شود که همگـی آنها برای سلامتــی مضر هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
تاثیر آبیاری گیاه با آب جوشانده شده، دستاورد تقدیری دبستان شاهد یاس نبی در بخش غرفه
مقطع: دبستان
موضوع: بررسی تاثیر آبیاری گیاه با آب جوشانده شده در ظرف پلاستیکی
نام مدرسه: شاهد یاس نبی
نام استاد: خانم آزاد مهر، خانم سلطانی
دانش آموزان: نگار احمدی، شهزاد بیکی، لیلی محمدی

چکیده:
ظروف یک بار مصرف، عمــدتا از پلی استایــرن که وابسته به مواد نفتــی و فسیلــی است، ساخته شده اند. این مواد در مواجهه با دمای بالای ۶۵ درجه سانتی گراد و در مجاورت با چربی ها و مواد اسیدی، آزاد می شوند که سرطان زایی آنها ثابت شده است. برای ساخت ظـرف های یک بار مصرف، انواع نرم کننده ها، پایدارکننده ها، روان کننده ها، رنگدانه ها و پرکننده ها اضافه می شود که همگـی آنها برای سلامتــی مضر هستند.

استفاده مکرر از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی میل به غذا خوردن درافراد را سلب خواهد کرد.
بارها شنیده ایم که استفاده از ظروف یکبارمصرف سرطان زا بوده و برای سلامتی مضر است اما این تنها در حد یک هشدار مطرح می شود و آماری مشخص در این رابطه ارائه نشده است.

یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف ظروف پلاستیکی، عدم توانایی طبیعت در تجزیه آن است. تقریبا 500 سال طول می کشد تا یک بطری پلاستیکی تا حدی تجزیه شود. البته تجزیه پلاستیک بستگی به عوامل مختلفی مانند نوع پلاستیک به کار رفته در ظرف، آب ‌و هوا و اسید های  موجود در محل دفع زباله دارد.


با توجه به اینکه پلاستیک ها در طبیعت بسیار سخت تجزیه می شوند، در این تحقیق سعی شده که تاثیر آنها بر رشد گیاه بررسی شود. برای این کار در دو گلدان تعدادی لوبیا کاشته شد و یکی از گلدان ها تحت آبیاری با آبی که درون لیوان پلاستیکی داخل مایکرویو جوشانده شده بود قرار داده شد و دیگری با آبی که درون لیوان شیشه ای داخل مایکرویو جوشانده شده بود آبیاری شد.
پس از سه هفته مشاهده شد که گلدان اولی به هیچ وجه رشد و جوانه زنی نداشت. در حالیکه گلدان دوم رشد طبیعی خود را انجام داده بود.
استفاده از ظروف پلاستیکی پلی استایرنی برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی های با دمای بالای ۶۵ درجه سانتی گراد، سبب آزاد شدن مواد خطرناک سرطان زا می شود. ایران جزو معدود کشور های جهان در استفاده بیش از حد از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی پلی استایرنی است. پلی استایرن بیش از ۳۰۰ سال برای تجزیه و بازگشت به طبیعت زمان لازم دارد. از سوی دیگر محققان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از این ظروف برای مواد غذایی گرم و داغ از نظر بهداشتی به هیچ عنوان مناسب نیست چون ظروف پلی استایرن همیشه مقداری استایرن آزاد در ترکیبات پلیمری خود دارند که فوق العاده سمی و سرطان زاست.

زمانی که ظروف استایرن با مواد غذایی گرم و داغ و به ویژه چرب تماس پیدا می کند، استایرن آزاد آن وارد ماده غذایی می شود. آب جوش نیز باعث جدا شدن استایرن آزاد از ظرف و ورود آن به آب می شود. اما تماس این ظروف با غذای چرب و داغ باعث ورود تمامی استایرن های آزاد موجود در ظرف به ماده غذایی می شود و افرادی که به طور مستمر از غذا های درون این ظروف استفاده می کنند، دچار بیماری های خطرناکی از جمله سرطان می شوند. 

سوال:
می دانیم وقتی که آبی را درظرف پلاستیکی درون ماکروفرگرم می کنیم داخل آن مواد سمی ایجاد می شود. می خواهیم بدانیم این آب روی گیاه لوبیا تآثیردارد یا نه.

فرضیه:
ما حدس می زنیم آبی که درظرف پلاستیکی داخل ماکرویو گرم شده است تاثیر منفی بر رشد گیاه لوبیا داشته باشد.

متغییر:
لیوان شیشه ای و لیوان پلاستیکی        

 
نتیجه:
گیاهی که با آب لیوان پلاستیکی جوشانده شده آب داده شود جوانه هم نمی زند.
پلاستیک ها تاثیر مخرب بر طبیعت دارند و ممکن است به رشد گیاهان آسیب بزنند.


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان -  تنظیم: زینب شاه مرادی