تبیان، دستیار زندگی

کپسول پایین آورنده تپش قلب ، دستاورد تقدیری دوره اول پژوهشسرای خوارزمی در بخش غرفه

جایگزین کردن ترکیبات گیاهی به جای ترکیبات شیمیایی و همینطور درمان برخی درد های عصبی و تنظیم کردن تپش قلب
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
کپسول پائین آورنده تپش قلب ، دستاورد تقدیری دوره   اول پژوهشسرای خوارزمی در بخش غرفه
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع:  کپسول پائین آورنده تپش قلب و آرامبخش
نام مدرسه: پژوهشسرای خوارزمی
نام استاد: خانم حیدری
دانش آموزان: آرزو رئیسی نیا، نگار کیوانداریان، فاطمه غلامی، ریحانه فرمهینی فراهانی

چکیده:
جایگزین کردن ترکیبات گیاهی به جای ترکیبات شیمیایی و همینطور درمان برخی درد های عصبی و تنظیم کردن تپش قلب

مقدمه:
قلب اندامی است که وظیفه خون رسانی به سایر بافت های بدن را بر عهده دارد. این کار به وسیله انقباض و انبساط قلب صورت می گیرد که به انبساط و انقباض قلب ضربان قلب می گویند (تپش قلب). تلمبه قلب در حالت انقباض (جمع شدن) خون را به بیرون می راند و در حالت انبساط (بازشدن) خون را به درون قلب می کشد. انقباض به صورت موج از پایین قلب شروع شده و به بالای قلب حرکت می کند.
در انبساط و انقباض قلب، ابتدا خون از سیاهرگ های زیرین و زبرین وارد دهلیز راست می شود. دهلیز راست منقبض شده و با فشار بر دریچه سه لتی خون را به بطن راست وارد می کند. خون در این جا فاقد اکسیژن است پس مجدد بطن راست منقبض شده و خون را به شش می فرستد تا در آن جا اکسیژن دار شود. سپس خون وارد دهلیز چپ می شود و مجدد منقبض شده و خون را با فشار بر دریچه دولتی به بطن چپ وارد می کند. بطن چپ موظف است که خون را به تمام بخش های بدن پمپاژ کند. سپس آن را به سرخرگ آئورت پمپاژ کرده و از آن به سایر بافت های بدن وارد می شود. در واقع تمام این مراحل را تپش قلب می گویند. اما گاهی ممکن است این روند به صورت تندتر از حالت عادی انجام شود. عواملی مانند استرس، اضطراب، مصرف کافئین و سیگار بر افزایش تپش های قلب اثر منفی دارد.   
احساس تپش قلب به صورت گوناگون در افراد دیده می شود. مثل کوبیدن، لرزیدن، تپیدن. برخی حس می کنند که به اصطلاح قلبشان هری می ریزد یا تاپ تاپ می زند. تپش قلب در اکثر موارد نشانه بیماری خاصی نیست و نگرانی ندارد. ولی این برای بیمار ممکن است نشانه خطرناکی باشد. چون تصور بر این است که به دنبال تپش قلب ممکن است توقف قلب هم رخ دهد. و قلب از کار بیفتد.

بسیاری از بیماری ها با داروهای شیمیایی قابل کنترل و حتی درمان است. اما ما در این پروژه سعی کردیم محصولی ارائه دهیم که عوارض جانبی داروهای شیمیایی را نداشته باشد و تنظیم کننده ضربان قلب باشد و همچنین خاصیت آرامبخش و شادی آور باشد.

روش کار:
ابتدا چگونگی عملکرد قلب را بررسی کردیم. سپس با مکانیسم داروهای شیمیایی مصرفی آشنا شدیم. و عوارض جانبی شان را بررسی کردیم و درصدد برآمدیم که با مطالعه و‌تحقیق کپسولی ارائه دهیم که هیچگونه عوارضی در پی نداشته باشد.


هدف پروژه:
جایگزین کردن ترکیبات گیاهی به جای ترکیبات شیمیایی و همینطور درمان برخی درد های عصبی و تنظیم کردن تپش قلب

در تحقیقات مان متوجه شدیم که اسطو خودوس عوارض جانبی دارد و تصمیم گرفتیم آنرا با کتیرا ترکیب کنیم اما پس از تحقیقات فراوان متوجه شدیم کتیرا عوارض جانبی دارد و برای افرادی که غلظت خون دارند مناسب نیست. به جای اسطو خودوس در مورد چند گیاه مانند سنبل الطیب تحقیق کردیم.

علاوه بر این کارها کپسول تهیه کردیم. آن را داخل آب انداختیم و متوجه شدیم که کپسول به اندازه 10 برابر وزن خودش آب جذب می کند.
برای زیبا تر شدن کارمان کپسول ها را با گواش رنگ کرده و سعی کردیم رنگ ما خیلی رقیق باشد که کپسول آن را جذب کند.

کپسول پائین آورنده تپش قلب ، دستاورد تقدیری دوره   اول پژوهشسرای خوارزمی در بخش غرفه


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان -  تنظیم: زینب شاه مرادی