تبیان، دستیار زندگی

خمیردندان ارگانیک سفید کننده، دستاورد تقدیری دوره اول پژوهشسرای خوارزمی در بخش غرفه

خمیر دندان ها در صورت نامناسب بودن قدرت سایندگی شان می توانند باعث آسیب به عاج دندان، افزایش حساسیت دندان ها، مشكلات زیبایی و در نهایت صدمه به دستگاه جونده شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
خمیردندان ارگانیک سفید کننده، دستاورد تقدیری دوره اول پژوهشسرای خوارزمی در بخش غرفه
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع:  تولید خمیردندان ارگانیک با قابلیت سفید کنندگی، ضد پوسیدگی  و تسکین دهنده ی درد دندان
نام مدرسه: پژوهشسرای خوارزمی
نام استاد: خانم عارفه امینی پور
دانش آموزان: مهدیس  شیخ سفلی، ریحانه کاظمی، عاطفه یوسفی

مقدمه:
با توجه به اهمیت بهداشت در حوزه زندگی فردی و به دنبال آن سلامت افراد جامعه امروزه تولید انواع محصولات ارگانیک (طبیعی و بدون مواد مضر شیمیایی) آرایشی و بهداشتی مورد استقبال فراوان افراد جامعه قرار گرفته است. رعایت و حفظ بهداشت دهان و دندان به خصوص استفاده از خمیردندان های مناسب یكی از آموزش های اساسی حوزه ی سلامت دهان و دندان است. از فواید مسواك زدن، برداشت پلاك، حذف رنگدانه های خارجی، پیشگیری از بیماری های لثه وجلوگیری از پوسیدگی دندان ها می باشد. میزان تمیزكنندگی یک خمیر دندان بستگی به مواد ساینده آن دارد. ولی خمیر دندان ها در صورت نامناسب بودن قدرت سایندگی شان می توانند باعث آسیب به عاج دندان، افزایش حساسیت دندان ها، مشكلات زیبایی و در نهایت صدمه به دستگاه جونده شود. اکثر خمیر دندان ها  مواد تشکیل دهنده مشترکی دارند. چه مواد فعال و چه غیر فعال.

مواد فعال همان هایی هستند که با پوسیدگی می جنگند و احتمال بروز مشکلات لثه را کاهش می دهند. مواد غیر فعال هم در بافت و طعم خمیر دندان دخیل هستند، این مواد در برابر بیماری های لثه و پوسیدگی دندان کارایی ندارند اما بدون آنها خمیر دندان ها دیگر حالت خمیر را ندارند. 

مواد اصلی موجود در خمیر دندان های معمول شامل:
1_ فلوراید:
فلوراید نقش اساسی در مبارزه با پوسیدگی را ایفا می کند.
2_ مواد ساینده:
اگرچه این ماده به عنوان یک ماده فعال عمل می کند ولی از لحاظ فنی یک ماده غیر فعال است زیرا ریسک پوسیدگی و بیماری های لثه را کاهش نمی دهد.
هدف مواد ساینده موجود در خمیر دندان ها ی امروزی سابیدن سطح دندان بدون وارد کردن صدمه به مینای دندان است.
3_ طعم دهنده: این طعم دهنده ها اکثرا از شیرین کننده ها می آیند مانند ساخارین.
4_ هومکتانت ها: ماده ای که رطوبت را به خود جذب می کند و خمیر دندان را مرطوب نگه می دارد، مانند گلیسیرین
5_ مواد شوینده و کف کننده: نظیر سدیم لوریل سولفات

در این پروژه خمیر دندانی تولید می شود که بتوان این محصول را جایگزین خمیر دندان های شیمیایی موجود در بازار کنند. چرا که اغلب خمیردندان های شیمیایی موجود در بازار دارای ترکیبات مضر و سرطان زایی نظیر سدیم لوریل سولفات و بنزوات سدیم و ... می باشد. با مطالعات دقیق بر روی ترکیبات موجود در این خمیردندان های شیمیایی پی می بریم که مصرف دراز مدت و مداوم این خمیر دندان ها در کنار قدرت تمیزکنندگی آن ها عوارض غیر قابل جبرانی را بر سلامت دهان و دندان فرد ایجاد می کند. بنابرین هدف تولید یک خمیر دندان مناسب غیرشیمیایی و بدون عوارض در مصرف بلند مدت از آن ها برای دهان و دندان می باشد.

در تولید خمیر دندان ما ابتدا به ماده تمیز کننده نیاز داریم و ازماده  سدیم بی کربنات (جوش شیرین ) استفاده می کنیم. هم چنین در خمیر دندان ها یک عامل ساینده و براق کننده نیاز است که ما می توانیم از پودر کف دریا یا پودر پوسته تخم مرغ که حاوی ترکیبات کلسیم کربنات هستند استفاده کنیم.
خمیردندان ارگانیک سفید کننده، دستاورد تقدیری دوره اول پژوهشسرای خوارزمی در بخش غرفه
در مطالعات اخیر خاصیت ضد باکتری و ضد پوسیدگی دندان روغن نارگیل کشف شده است. باکتری به نام استرپتوکوکوس موتانس عامل تولید کننده اسید در دهان و ساکن همیشه ای دندان هاست. محققان دریافتند آنزیم های موجود در روغن نارگیل می تواند به شدت با این باکتری مبارزه کند. بنابراین این روغن می تواند در خمیردندان استفاده شود.
در تولید خمیر دندان ما به عامل چسبنده و خمیری کننده ی خمیر دندان نیاز داریم که از ماده ی کتیرا بدین منظور استفاده گردید.
برای ماده ی شیرین کننده در خمیر دندان ها از یک گیاه طبیعی به نام استویا شد. این ماده بر خلاف قند باعث پوسیدگی دندان نمی گردد و برای لثه ها مفید است.


از پودر میخک و یک روغن پایه مانند روغن بادام شیرین روغن میخک تهیه شد که به عنوان یک ماده ضد باکتری و تسکین دهنده ی درد دندان به خاطر وجود ماده موثره ی اوژنول استفاده گردید. اوژنول که ماده موثره اصلی میخک می ‌باشد. خواص ضد دردی مناسبی دارد به همین دلیل در ترکیبات ضد درد دندانپزشکی از آن استفاده می‌کنند که مزه خاص این فرآورده که همگی ما آن را تجربه کردیم ناشی از اوژنول می‌باشد.  






استفاده از رنگ طبیعی برای خمیر دندان: از رنگ های طبیعی زردچوبه، میوه کاکتوس در خمیر دندان استفاده گردید.




خمیردندان ارگانیک سفید کننده، دستاورد تقدیری دوره اول پژوهشسرای خوارزمی در بخش غرفه

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان -  تنظیم: زینب شاه مرادی