تبیان، دستیار زندگی

ساخت آدامس دارویی با استفاده از نانو، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان 6 در بخش سمینار

در علم نانو دارو به ساختارهای مواد و داروها پرداخته می شود که در زیر شاخه های خود به درمان بیماری های خاص وحرفه ای می پردازد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 126 گروه در بخش های سمینارهای علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
ساخت آدامس دارویی با استفاده از نانو، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان 6  در بخش سمینار

مقطع: دوره ی اول متوسطه
موضوع: تهیه آدامس دارویی با استفاده از نانو پودر هسته خرما
نام مدرسه: دبیرستان تیزهوشان فرزانگان  6
نام استاد: خانم زهرا کاظم زاده اناری
دانش آموزان:  غزل علیپور ، نازنین زهرا باقری

چکیده:
در علم نانو دارو به ساختارهای مواد و داروها پرداخته می شود که در زیر شاخه های خود به درمان بیماری های خاص وحرفه ای می پردازد. یک دارو در ابعاد نانو سریع تر در بدن آزاد می شود زیرا در طی نانو شدن نسبت سطح به حجم آن بسیار افزایش می یابد. اکنون با توجه به تأثیرات هسته خرما در درمان برخی از بیماری ها می توان توسط علم نانو دارو، پودر هسته خرما را به ذرات نانو تبدیل نمود و این درمان را موثرتر و مفیدتر می کند. در این پروژه تأثیر پودر هسته خرما در درمان بیماری ها مورد بررسی قرار گرفته شده و سپس پودر هسته خرما به وسیله آسیاب به ذرات نانو تبدیل شده و برای مصرف راحت، نانو پودرهسته خرما با آدامس جویدنی مخلوط شده است.

مقدمه:
نانو، ذره ای است که ابعاد آن بسیار کوچک (در حدود یک تا صد نانومتر) می باشد. از این خاصیت در علوم مختلف استفاده های متفاوتی می شود. علم نانو روز به روز پیشرفته تر می شود و بیش از پیش به کمک ما می آید. نانو تکنولوژی شاخه های متعددی دارد که نانو دارو یکی از شاخه های آن می باشد.

هسته خرما در گذشته به عنوان دارو برای درمان عفونت های کلیه و مثانه استفاده می شده است. پودر هسته خرما در برخی بیماری ها مانند دیابت، حفظ سلامت سلول های پوست و جلوگیری از سرطان نقش دارد و در درمان این بیماری ها موثر است. 

درست کردن آدامس دارویی با پودر هسته خرما ، به کارگیری این دارو را برای بیمارانی که از مصرف دارو خود داری می کنند و یا از استفاده زیاد دارو خسته شده اند، مناسب است. همچنین پودر هسته خرما عوارض چندانی نخواهد داشت و به دلیل طبیعی بودن با طبیعت نیز سازگار است و این موضوع کارایی آن را کامل می کند.

هسته خرما
از ویژگی های پودر هسته خرما می توان به عاری بودن این محصول از انواع بیماری ها وکپک ها اشاره کرد. علاوه بر این پودر حاصله از هسته خرما دارای ماندگاری بسیار بالایی می باشد.

هسته خرما منبع عالی از فیبرهای رژیمی و نیز مقادیر قابل توجهی املاح معدنی چربی و پروتئین می باشدکه حاوی ٪ ۶۲٫۵ کربوهیدرات ، ٪ ۸٫۴۹ چربی ، ٪ ۵٫۲۲ پروتئین، ٪ ۱۶٫۲۰ فیبر، ٪ ۶٫۵ آب، ۱٫۱۲% خاکستر است.

اهداف
با درست کردن آدامس دارویی می توانیم راحت تر دارو مصرف کنیم بخصوص برای کسانی از خوردن دارو امتناع می ورزند وکسانی که از خوردن زیاد دارو خسته شده اند. نانو کردن پودر هسته خرما باعث می شود خواص پودر هسته خرما بیشتر شود.

درمان برخی از بیماری ها با استفاده از نانو پودر هسته خرما
براساس تحقیقات تیم کارشناسان تغذیه، پودر هسته خرما حداقل برای بیش از ۱۳ بیماری بطور چشمگیری مفید می باشد. از جمله دفع سنگ کلیه و مثانه و رفع عفونت های کلیه و مثانه، درمان رماتیسم، درد مفاصل، درمان پروستات، کاهش ریزش مو، آرامش اعصاب و تقویت روان، درمان آسم، کم خونی، بهبود آترواسکلروز، درمان جدیدی برای نقرس، درمان پیری زودرس و مهم تر از همه در آزمایش های فراوانی تاثیر معجزه آسای هسته خرما را بر بیماری دیابت (تنظیم قند خون به طور طبیعی) و محافظت در برابر سرطان شناخته شده است .

در بدن ما رادیکال های آزادی وجود دارند که این رادیکال ها باعث تورم مفصل ها (رماتیسم) ، پیری زودرس، سرطان می شوند .در هسته خرما ترکیباتی به نام فنولی توکوفرول وجود دارند که این ترکیبات رادیکال های آزاد را از بین می برند .

نتیجه گیری
1.       با نانو کردن می توان خاصیت جذب مواد دارویی موجود در هسته خرما را در بدن بالا برد.
2.       آدامس تولید شده دارویی گیاهی محسوب می شود.
3.       ارزان قیمت و در دسترس.
4.       برای کسانی که از خوردن زیاد دارو خسته شده اند و همچنین از خوردن دارو امتناع می ورزند کارایی دارد.
5.       یک دارو در ابعاد نانو سریع تر در بدن آزاد می شود و هسته خرما با جای گیری در محیط کوچکتر می تواند بیش ترین کارایی را داشته باشد.
6.       هسته خرما دارای ترکیباتی است که می تواند بر روی دیابت تاثیر بگذارد.

پیشنهادات
1.       نانو کردن با استفاده از آسیاب ماهواره ای
2.       استفاده از نانو پودر هسته خرما در پماد
3.       بررسی تاثیرات پودر هسته خرما در دیگر بیماری ها

منابع:
·         غفاری، بهنام ، مقالات علمی باشگاه نانو
·         عبدالرضا سیمچی، آشنایی با نانوذرات (خواص، روشهای تولید و کاربرد)، چاپ اول، تهران، موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف. 1387
·         مسعود صلواتی نیاسری، زینب فرشته، نانوشیمی، روشهای ساخت، بررسی خواص و کاربردها، چاپ اول، تهران،انتشارات سخنوران.( 1390
·         مستشاری، پریسا ، ۱۳۹۰ ، بررسی کاربردهای غذایی و خواص دارویی هسته خرما(مقصودیه کمن ، ح ، ۱۳۸۴ )
·         دکتر جعفریان ،منوچهر، علم تغذیه برای همه

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان- تنظیم: نسرین صادقی