تبیان، دستیار زندگی

ضرورت افزایش میانگین نمره قبولی دانش آموزان

معدل کل دانش آموزان سوم متوسطه «2 نمره» افزایش داشته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
ضرورت افزایش میانگین نمره قبولی دانش آموزان
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از افزایش میانگین معدل کل دانش آموزان سوم متوسطه طی چهار سال اخیر خبر داد و گفت: با این وجود باید تلاش کنیم میانگین نمره قبولی دانش آموزان در امتحانات نهایی به 15 برسد.
علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و‌ پرورش اشاره به میانگین نمره قبولی دانش‌آموزان در رشته‌های نظری، گفت: بر اساس آمار سازمان سنجش میانگین نمره قبولی دانش‌آموزان کل کشور در رشته ریاضی فیزیک 13.45، علوم تجربی 13.44 و علوم انسانی 11.05 است.
وی افزود: میانگین نمرات قبولی دانش‌آموزان در رشته علوم انسانی 55 درصد، علوم تجربی 67 درصد و ریاضی فیزیک 68 درصد نقطه مطلوب است که باید تلاش کنیم این درصد را به 75 درصد برسانیم که این امر بدون ارتقاء میانگین قبولی دانش‌آموزان به نمره 15 محقق نمی‌شود.
زرافشان با بیان اینکه معیار مشخصی برای سنجش میانگین نمره قبولی دانش‌آموزان وجود ندارد، یادآور شد: با توجه به اینکه سقف نمره قبولی دانش‌آموزان نمره 20 است باید تلاش کنیم میانگین نمره قبولی دانش‌آموزان را ارتقاء دهیم و به نمره 15 دست پیدا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: میانگین نمرات اعلام شده تنها نمره دانش‌آموزان در برگه امتحانی است این در حالی است که در نهایت نمراه برگه امتحانی دانش‌آموز با عملکرد تحصیلی وی جمع بندی می‌شود و سپس در کارنامه درج می‌شود، در واقع دانش‌آموزان در کارنامه یک معدل کتبی و یک معدل کل دارند که معدل کل بیانگر عملکرد تحصیلی آن ها است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و‌ پرورش با بیان اینکه طی چهار سال گذشته حدود 2 نمره میانگین معدل کل دانش‌آموزان سوم متوسطه افزایش یافته است، عنوان کرد: این آمار نشان می‌دهد سیاست‌های وزارت آموزش‌ و‌ پرورش مناسب بوده و نیاز به تداوم دارد.
وی افزود: در افزایش میانگین نمره قبولی دانش‌آموزان عوامل مختلفی از جمله وضعیت آموزش معلم، خدمات مشاوره‌ای و ... تاثیر دارد بنابراین برای افزایش نمرات قبولی دانش‌آموزان باید تمام عوامل را در نظر بگیریم.
زرافشان خاطرنشان کرد: اقدامات ارتقاء کیفی خدمات آموزشی باید برای دانش‌آموزان رشته علوم انسانی افزایش یابد زیرا این دانش‌آموزان با میانگین نمره 15 فاصله زیادی دارند.
زرافشان درباره اقدامات وزارت آموزش‌و‌پرورش برای ارتقاء میانگین نمره قبولی دانش‌آموزان در مناطق کم‌برخوردار و رشته‌های علوم انسانی، یادآور شد: در این راستا بسته‌های حمایت تحصیلی را تعریف و در اختیار دانش‌آموزان قرار داده‌ایم.
وی هم‌چنین یادآور شد: با توجه به اینکه بر رشته علوم انسانی در سند تحول بنیادین نیز تاکید شده است تلاش کردیم همکاری اولیا و دانش‌آموزان را نیز افزایش دهیم.


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش