تبیان، دستیار زندگی

بیستم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز دوشنبه بیستم آذر 1396 هجری خورشیدی، بیست و دوم ربیع الاول 1439 هجری قمری و یازدهم دسامبر 2017 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
20 آذر 1360
عملیات مطلع الفجر با رمز «یا مهدی(عج)» با هدف آزادسازی ارتفاعات جنوب سرپل ذهاب و گیلان غرب آغاز شد.

20 آذر 1360
آیت الله سید عبدالحسین دستغیب امام جمعه ی شیراز و صاحب آثار ارزنده ای همچون آدابی از قرآن، معراج، ایمان، گناهان کبیره، قلب سلیم و داستان‏های شگفت، به دست منافقین در 72 سالگی به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

20 آذر 1357
راهپیمایی میلیونی مردم تهران در روز عاشورا، علیه رژیم پهلوی با شکوه خاصی برگزار و در پایان، قطعنامه‏ای 17 ماده‏ای خوانده شد که در آن، بر سقوط و برچیده شدن بساط رژیم پهلوی و تایید رهبری امام خمینی تاکید شده بود.

20 آذر 1357
هنری کیسینجر وزیر امور خارجه ی پیشین آمریکا در گفت و گویی با مجله ی نیوزویک گفت: آن چه که در ایران پیش می آید یک تراژدی برای غرب است. شاه پیوسته در هر شرایط ناهنجاری، طرف غرب را گرفته است. شاه هرگز شیرهای نفت را به دلایل سیاسی به روی کسی نبسته است.

20 آذر 1343
آیت الله سیدهادی میلانی در نامه ای به آیت الله محمدتقی آملی، با تشریح جنایت های محمدرضا پهلوی و شکایت از تبعید امام خمینی نوشت: خواسته آیت الله خمینی خواسته مجامع روحانی، دینی و مردمی است.

20 آذر 1342
تمامی لوایحی که در فاصله ی زمانی نوزدهم اردیبهشت 1340 هجری خورشیدی(روز تعطیل و انحلال مجلس دوره بیستم) و چهاردهم مهر 1342 هجری خورشیدی(روز گشایش مجلسین) به تصویب هیات دولت رسیده بود، به تصویب مجلسین شورا و سنا رسید. از جمله این مصوبه ها اصول 6 گانه ی موسوم به «انقلاب شاه و ملت» بود.

20 آذر 1335
اداره ی کل آمار، جمعیت ایران را 18 میلیون و 955 هزار تن اعلام کرد.

20 آذر 1331
رونوشت لایحه ی قانونی اساسنامه ی شرکت ملی نفت ایران در 9 فصل به اداره های وزارت دارایی ارسال شد.

20 آذر 1327
کنسولگری ایران در دمشق به سفارت ارتقا یافت.

20 آذر 1321
نخستین گروه از نیروهای نظامی آمریکا با عنوان میسیون نظامی ایران وارد کشور شدند، این نظامیان بیشتر از رسته ی مهندسی ارتش آمریکا بودند. نام این میسیون پس از چندی به فرماندهی خلیج فارس تغییر کرد.

20 آذر 1320
وزارت دارایی در باره ی ضرورت تهیه ی مجوز عبور برای حمل کالاهای خارجی تبار آگهی داد، در این اطلاعیه اداره ی کل گمرک، ممنوعیت صادرات کالاهای خارجی تبار را از کشور، به دلیل مشکل بودن واردات آن ها بر اثر شرایط جهانی، اعلام کرد. این دسته از کالاها برای حمل از مرکز به نقاط داخلی و مرزی جنوب غرب و غرب کشور، نیازمند دریافت مجوز عبور از اداره کل گمرک است.

20 آذر 1312
ویلیام هورنی بروک به عنوان وزیر مختار جدید آمریکا در ایران تعیین شد.

20 آذر 1312
وزارت مالیه به اداره ی مالیه ی تهران اطلاع داد که شهر ناصری در آینده اهواز نامیده خواهد شد و دستور داد، مراتب را به دوایر تابعه اعلام دارند.

20 آذر 1309
دستور اجرای بخش نامه ی ریاست وزرا به وزارت مالیه، درباره ی تغییر نام نصرت آباد به «زابل» و دزداب به «زاهدان» و لزوم رعایت به کارگیری این نام ها در مکاتبه ها و مراسلات رسمی صادر شد.

20 آذر 1309
وزارت اقتصاد ملی، از وزارت داخله درخواست کرد که به حکام و نظمیه های ولایات دستور دهد تا فهرستی از نام هتل های موجود، قرائت خانه ها و نام مؤسس و تاریخ تشکیل آن ها و فهرست ماهیانه ی کشتار روزانه ی شهرهای عمده، به دایره ی احصائیه ی این وزارت خانه ارسال کنند.

20 آذر 1307
هیات دولت با حضور و فعالیت پروفسور ارنست هرتسفلد باستان شناس و ایران شناس آلمانی در ایران موافقت کرد. در این مصوبه بر حفر مکان ها و مطالعه ی آثار عتیقه به وسیله ی وی با نظارت نمایندگان وزارتخانه های مالیه و معارف بر این فعالیت تصریح شد.

20 آذر 1302
وزیر عدلیه در پی شکایت از وضع زندانیان و زندان اداره ی نظمیه از این مکان بازدید کرد.