تبیان، دستیار زندگی

فضائل پنج تن (ع) در صحاح ششگانه اهل سنت (دوره چهار جلدی)

این کتاب علاوه بر حسن اسلوب و دقت در تنظیم و دربرداشتن احادیث و روایتهای فضائل و مناقب پنج تن آل عبا، پیامبر گرامی و حضرت زهرای اطهر و امیر مؤمنان و امام حسن و امام حسین شهید علیهم السّلام، انتخاب شده..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فضائل پنج تن (ع) در صحاح ششگانه اهل سنت (دوره چهار جلدی)
مولف: سید مرتضی حسینی یزدی فیروزآبادی
مترجم: محمدباقر ساعدی
ناشر کتاب : دارالعلم
سال نشر: 1391
معرفی کتاب
این کتاب علاوه بر حسن اسلوب و دقت در تنظیم و دربرداشتن احادیث و روایتهای فضائل و مناقب پنج تن آل عبا، پیامبر گرامی و حضرت زهرای اطهر و امیر مؤمنان و امام حسن و امام حسین شهید علیهم السّلام، انتخاب شده از مهمترین کتابهای اهل سنت و جماعت میباشد و گذشته از رواج آن در جمیع بلاد خصوصا بلاد اسلامی، مدرکی ارزنده برای مؤلفین در این موضوع می‏باشد. بلکه بگفته جمعی این کتاب از جمله کتابهای درسی بشمار می‏رود.
عالم متتبع علامه سید احمد حسینی اشکوری در سفرهائی که به یمن داشته مشاهده کرده است که در حلقات درسی علمای زیدیه فضائل الخمسة را تدریس می‏نمودند چنانچه شیوه اهل سنت تدریس «صحیح بخاری» می‏باشد.
علامه امینی- اعلی اللّه مقامه- که در ترجمه حال ایشان آمده است که از جمله شاگردان حاج سید مرتضی فیروزآبادی یزدی بوده و خود مؤلف کتاب پرارج و بی‏ نظیر «الغدیر» می‏ باشد، مکررا کتاب فضائل الخمسة را خریده و به بلاد اسلامی می‏فرستاده و چون حاج شیخ به ایشان می‏ گفتند: جا دارد به فرستادن کتاب «الغدیر» اکتفا کنید.
پاسخ می‏ دادند: «الغدیر» در موضوع ولایت جای خود دارد ولی «فضائل» در دسته‏ بندی ‏روایتهای ولایتی متقن و مانند «وسائل الشیعه» دارای ترتیبی آسان می‏ باشد و با سرعت می‏ توان روایت مورد نیاز را از آن استخراج نمود.
بر حسب نقل متواتر، در بلدان اسلامی بسیاری از اهل سنت در اثر خواندن این کتاب به مذهب تشیع گرویده ‏اند. مؤلف کتاب «ثم اهتدیت» مکرر نام ایشان را یاد می‏ کند و معلوم می‏شود که به خدمتش رسیده و از محضرش استفاده کرده است.
فضائل پنج تن (ع) در صحاح ششگانه اهل سنت (دوره چهار جلدی)
برچسب:
1. متون اصلی اسلامی
2. سیره انبیاء و اولیای الهی
3. انبیاء و اولیای الهی
منبع: پاتوق کتاب فردا